Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftgevär  (läst 7261 gånger)

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
Luftgevär
« skrivet: 15 jul-08 kl 18:36 »
Jag jobbar som yrkeslärare inom verkstad och CNC-maskiner på ett privat utbildningscenter mellan 07.00-16.00 i veckorna.

Sen har vi 2 stugor som vi hyr ut till fast boende.
Jag har också en firma som säljer luftvapen, jaktutrustning, handladdningsutrustning och tar åt mig jaktuppdrag.

Sen har vi gården men den är mest som ett stort svart hål. ;D

du rosten.... jag är spekulant på ett luftgevär va gäller???  i fråga om licens mm?

Rosten

• Närke
Luftgevär
« Svar #1 skrivet: 15 jul-08 kl 19:02 »

du rosten.... jag är spekulant på ett luftgevär va gäller???  i fråga om licens mm?
Licensfritt under 10J
Licensbelagt över 10J (skyddsjakt eller för målskytte)

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
Luftgevär
« Svar #2 skrivet: 15 jul-08 kl 19:18 »
Licensfritt under 10J
Licensbelagt över 10J (skyddsjakt eller för målskytte)

jojo men det säger mig inte mycket.. ta det i meter per skund i stället kal.. 4,5 ock 5.5.....om jag vill ha ett kraftigare för skyddsjakt hur får ja licens? skulle skjuta fåglar ock harar med det..

Rosten

• Närke
Luftgevär
« Svar #3 skrivet: 15 jul-08 kl 20:01 »

jojo men det säger mig inte mycket.. ta det i meter per skund i stället kal.. 4,5 ock 5.5.....om jag vill ha ett kraftigare för skyddsjakt hur får ja licens? skulle skjuta fåglar ock harar med det..
Jag skickar ett PM. Så slipper vi förstöra tråden.

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
Luftgevär
« Svar #4 skrivet: 15 jul-08 kl 20:04 »
gör så... är seriöst intreserad av denna fråga.

Vilse

• Gäst
SV: Luftgevär
« Svar #5 skrivet: 18 okt-10 kl 05:07 »
Hörde på TV här nere att man måste ha licens från och med nu på starka luftgevär.
(det har ju skjutits både poliser o polishundar med denna typ av gevär, dödlig utgång)

Undrar hur det blir med att sprida den lagen?
Om jag inte haft TV på så hade jag inte vetat om det.
Kan ju inte se folk springa till polisen och säja att dom hört at det behvs licens.

Sen fattar jag ju inte riktigt det där med licens, på vilket sätt hjälper det?
Ingen har kollat av var husses gevär är fast han varit död i 1.5 år!
Undrar om det är lika segt med sånt i sverige,,,

Rosten

• Närke
SV: Luftgevär
« Svar #6 skrivet: 21 okt-10 kl 19:32 »
Här i Sverige så införde man licens 1992 i princip på alla starkare luftgevär.
Då gjorde man så att alla tillverkade gevär innan 1992 på mer än 10J fick fortsätta att vara licensfria så länge dom inte bytte ägare.
Skulle man sälja så var den nya ägaren tvungen att skaffa licens vilket polisen vägrade att skriva ut. ???
Så geväret gick alltså inte att sälja lagligt i praktiken. (om du inte var kommunjägare)

Men eftersom ingen myndighet visste vilka som hade dessa gevär och det inte finns något krav på att man skall ha kvitto på sitt gevär så såldes dom ändå. Har många gånger sett annonser där folk annonserar efter "pre-92 gevär" för att slippa licensen.

Alla folk som ägde ett Pre-92 gevär och råkade berätta det till polisen fick därimot en licens på sitt luftgevär! Fast att dom var licensfria! Efter det så gick inte det geväret att sälja över huvud taget då polisen vägrade skriva ut licens på luftvapen om du ville köpa ett kraftigare luftvapen. (om du inte var kommunjägare)

2002 så ändrades lagen pga att Securitas ville kunna utrusta vissa av sina väktare med luftgevär så att dom kunde skjuta duvor inomhus som startade larm på nattten. Så då kom den möjligheten att få jaktlicens för skyddsjakt på luftvapen.

2003 så var vi 3 personer (jag, micke och jonas) på ett luftvapenforum som bestämde oss för att testa om man kunde få licens på skyddsjakt på luftgevär som vanlig människa. Vi delade upp lagböckerna och läste på. Sedan skickade jag och Jonas i från stockholm in licensansökan. Det vart ett jäkla liv. Polisen i Örebro, Stockholm och rikspolisstyrelsen gick i taken då vi vägrade axeptera deras förslag att vi skulle få pengarna tillbaka om vi drog tillbaka våra licensansökningar. Efter massa bråk så fick Jonas sin licens beviljad. Jag fick skicka in massa olika intyg innan jag fick min licens flera månader senare.
Då skickade jag in en licensansökan på min far som också fick sin licens beviljad.

Stärkt av framgångarna så gjorde jag en hemsida där man kunde läsa alla regler och ladda hem färdigskrivna intyg som polisen krävde. ;D Jag gjorde också en lista med alla folk som fick licens så att man kunde skicka med ett bevis på att andra hade fått licens. I dag är det relativt lätt att få "skyddsjaktslicen" på ett luftvapen

2004 så bestämmde sig Micke för att nu var det hans tur att testa lagar och regler. Så han sökte licens för målskytte med starka luftvapen här i Örebro. Vilket polisen vägrat skriva ut sedan "pre-92" i hela landet. Nu blev det ännu mera liv. Polisen vägrade följa lagen och vägrade skriva ut en licens men dom vägrade också göra ett avslag!
Då dom förstod att vi tre låg bakom detta också. Efter att Micke hade hotat med att anmäla dom för tjänstefel och brott mot grundlagen så skrev dom till slut ut ett avslag på licensansökan. Läget var nu så infekterat att all kontakt mellan micke och polisen gick via brev! Micke överklagade beslutet och vann sedan i länsrätten. Polisen fortsatte att vägra skriva ut licensen fast att man förlorat i domstol och att kammarrätten vägrade ta upp målet. Ca 2007 så fick äntligen micke sin luftvapenlicens. 3 år efter ansökan. Under dom 3 åren som det tog ändrades lagen så att man inte kunde få licens på dom gamla kraven som gjält sedan 1992.

Det roliga var att micke fick kämpa i 3 år för att få målskyttelicens på ett luftgevär på 22J
Micke var hemvärnsman och hade en automatkarbin hemma på ca 2000J.
Vilket polisen visste då han skickat in intyg på det.
Ändå verkade luftvapnet livsfarligt i polisens ögon.

2005 så lämnade jag in en licensansökan på ljuddämpare till mitt luftgevär. Men det är en annnan historia. ;)
« Senast ändrad: 21 okt-10 kl 19:37 av Rosten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser