Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första sammhälle och mina 2 första misstag...  (läst 5023 gånger)

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
Min första sammhälle och mina 2 första misstag...
« skrivet: 16 jul-08 kl 11:46 »
Hej!
Fick i torsdags hem mitt första sammhälle, en avläggare med 2 ramar täckta yngel och 2 ramar foder, trodde jag åtmindstånde, mitt första misstag  >:(
På kvällen satte jag dit en ny drottning i utätningsbur.

5 dagar senare tittar jag till sammhället, letar noga utan att hitta drottningen, är ju inte ovanligt när man är nybörjare antar jag. Jag hittar dessutom ca 20 st oaktiverade viseceller på dom nya kakorna.

Dagen efter (idag) letar jag igen. Hittar inte drottningen. Bina är mycket lugnna, behöver inte använda rök och skulle kanske rent av klarat mig utan slöja, men varför chansa  :-\ Jag ser inga stiftade celler och dessutom ser jag på en av foderramarna att det är en täckt visecell. Den tar jag bort, förmodligen misstag nummer 2   >:(

Jag är inte säker, men nu i efterhand tror jag att dom inte accepterade den nya drottningen utan ville ha en egen och tog väck den nya. Risken är nu att jag kommer att få ett puckelsammhälle med äggläggande arbetsbin?

Nu ser jag 3 alternativ:
1: Den nya drottningen är kvar, jag har bara inte hittat henne och hon har bara inte fått plats att lägga ägg på ännu?
2: Jag sätter ditt några otäckta yngel (vad jag nu skall få dom ifrån, jag har en alldeles ny avläggare till, men den är bara 2 dagar gammal)?
3: Jag slår ihop dom bägge avläggarna till ett starkare sammhälle

Kände bara för att skriva av mig lite, det är liten deppig start på en ny biodlarhobby  :'(

/Magnus

ersam

• -
SV: Min första sammhälle och mina 2 första misstag...
« Svar #1 skrivet: 16 jul-08 kl 13:18 »
Känns ju surt om du hade tänkt dig ha två samhällen (lite svårtolkat ditt inlägg hur många du har) och direkt måste minska ner till ett... Det kanske går att få tag på ytterligare en drottning? Annars får du väl ge ditt kvarvarande samhälle om du slår ihop dom all kärlek så det överlever vintern och kan dela det till våren.

Själv har jag inte vågat pilla inuti mina nyss hemkomna samhällen - skitskraj att något ska gå fel men så är det ju alltid!

Lycka till i allafall!

ES

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-08 kl 13:25 »
Hej!
Tack för stödet  Ersam :) Hoppas att det går bättre för dig. Slarvar man inte med öppna yngel skall det gå bra. Lycka till iallafall!

Jag har 2 sammällen, 2 och 6 dagar gamla. Kan få tag i en parad drottning, men först om 2 veckor och då lär det vara för sent har jag hört, då har arbetarna redan börjat lägga ägg...

/Magnus

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 16 jul-08 kl 14:57 »
Upptäckte mitt första nybörjarfel.  :-[ Fick bina på LN med ska ha dom på Langstoth. Sågade till en 8 mm skiva som jag la emellan med hål för LN och ställde min låda ovanpå. Självklart inget bygge i min låda utan vildbygge emellan.
Något arga blev dom när jag rev deras bygge och ställde ner min låda direkt på den andra.
Vaxet kastade jag in överst på den nya lådan.

Skulle jag gjort något annat? Har en kupa kvar att åtgärda.

ES

Dunderhonung

« Svar #4 skrivet: 16 jul-08 kl 19:14 »
Hej!
Fick i torsdags hem mitt första sammhälle, en avläggare med 2 ramar täckta yngel och 2 ramar foder, trodde jag åtmindstånde, mitt första misstag  >:(
På kvällen satte jag dit en ny drottning i utätningsbur.

5 dagar senare tittar jag till sammhället, letar noga utan att hitta drottningen, är ju inte ovanligt när man är nybörjare antar jag. Jag hittar dessutom ca 20 st oaktiverade viseceller på dom nya kakorna.

Dagen efter (idag) letar jag igen. Hittar inte drottningen. Bina är mycket lugnna, behöver inte använda rök och skulle kanske rent av klarat mig utan slöja, men varför chansa  :-\ Jag ser inga stiftade celler och dessutom ser jag på en av foderramarna att det är en täckt visecell. Den tar jag bort, förmodligen misstag nummer 2   >:(

Jag är inte säker, men nu i efterhand tror jag att dom inte accepterade den nya drottningen utan ville ha en egen och tog väck den nya. Risken är nu att jag kommer att få ett puckelsammhälle med äggläggande arbetsbin?

Nu ser jag 3 alternativ:
1: Den nya drottningen är kvar, jag har bara inte hittat henne och hon har bara inte fått plats att lägga ägg på ännu?
2: Jag sätter ditt några otäckta yngel (vad jag nu skall få dom ifrån, jag har en alldeles ny avläggare till, men den är bara 2 dagar gammal)?
3: Jag slår ihop dom bägge avläggarna till ett starkare sammhälle

Kände bara för att skriva av mig lite, det är liten deppig start på en ny biodlarhobby  :'(

/Magnus

Förmodligen finns inte drottningen kvar eftersom det finns viceceller, drottningen brukar riva dessa... Men för att vara riktigt säker kan du sila bina genom ett spärrgaller, och på så sätt hitta drottningen om det finns någon...

Hur mycket yngel finns i det andra samhället? Det behövs bara en ram med färska ägg i till ett drottninglöst samhälle. Drottninglösa samhällen brukar vara ganska bra på att dra fram drottningceller när de märkt att de är vicelösa.

Lycka till! och fråga om det är något...

Dunderhonung

« Svar #5 skrivet: 16 jul-08 kl 19:22 »
Upptäckte mitt första nybörjarfel.  :-[ Fick bina på LN med ska ha dom på Langstoth. Sågade till en 8 mm skiva som jag la emellan med hål för LN och ställde min låda ovanpå. Självklart inget bygge i min låda utan vildbygge emellan.
Något arga blev dom när jag rev deras bygge och ställde ner min låda direkt på den andra.

ES

Vildbygget är ingenting att spara på.. i så fall skall det vara så mycket att man kan sätta över det i en ram (med ståltråd tills de byggt fast vaxet). Om man lägger vildbygget över ramarna bygger bina fast det där, och man har bara flyttat på vildbygget... Om man tycker det är mycket honung som går till spillo kan man lägga det på flusterbrädan, men då finns det risk att man väcker rövarlusten i bina (att de börja stjäla honung från en annan kupa)...

Bina börjar bygga i lådan när de behöver platsen.. om du vill kan du lägga ett tidningspapper mellan för att spara på uppvärmen-spara på honungen... Bina gnager igenom tidningspappret när de behöver platsen...

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 16 jul-08 kl 19:43 »
Förmodligen finns inte drottningen kvar eftersom det finns viceceller, drottningen brukar riva dessa... .
Idag tog jag bort en täckt visecell från en avläggare med drottning (jag såg henne ;)). Drottningen hade alltså inte rivit den utan låtit den vara. Troligen hade bina haft det lite trångt innan jag fick hem dem i förra veckan och redan påbörjat en svärmning genom att mata upp en drottning till. Nu rev jag den, en stor grann larv var det däri, och de går sen förra veckan på 20 ramarLN så jag tror att svärmlusten dämpats. Det får jag hoppas i alla fall.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dunderhonung

« Svar #7 skrivet: 16 jul-08 kl 20:12 »
JO givetvis kan det uppkomma viceceller om samhället vill svärma, men då handlar det ju om ett starkt samhälle... Men om det är en avläggare med viceceller i som man tillsätter en drottning till så river hon dessa för att slippa konurrensen, och fightas med en annan drottning...

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 16 jul-08 kl 20:42 »
Vildbygget är ingenting att spara på.. i så fall skall det vara så mycket att man kan sätta över det i en ram (med ståltråd tills de byggt fast vaxet). Om man lägger vildbygget över ramarna bygger bina fast det där, och man har bara flyttat på vildbygget...

Tack för tipset! De hade precis påbörjat detta så nu har jag varit ute och rivit deras byggen två gånger idag. De verkade ta det med ro. Pusten slocknade för att jag glömde använda den - de verkar riktigt snälla.

Kan de vara bin som är förebilden till Doserna (eller vad hette dom?) i Fragglarna? De blev bara frustrerade och flyttade om Fragglarna inte rev deras byggen och käkade upp dom... Det dom byggt alltså.

ES

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 17 jul-08 kl 21:37 »
Hur mycket yngel finns i det andra samhället? Det behövs bara en ram med färska ägg i till ett drottninglöst samhälle.
Jag var ute och kollade till mitt andra sammhälle ikväll, det är 4 dagar, men drottningen var inte utäten ännu, det var ett liten bit tape ivägen. Det var helt uppätet från insidan men inte mycket ätet från utsidan, hoppas att det inte beror på att dom inte vill ha henne  ???
Jag vågade inte titta på dom gamla yngelramarna jag satt dit i den avläggaren ifall det fanns drottningceller där oxå, hoppas på det bästa.

Sen gjorde jag en ny koll i mitt första samhälle, det där jag inte hittade den nya drottningen och där jag tog bort vicecellen, som tur är fanns där en till, på en yngelram. Tur att det fanns en till då kanske jag klarar mig från äggläggande arbetare iallafall. Det vill väl till om detta blir tillräckligt starkt inför vintern?

Min första vecka som ny biodlare är till ända. Otroligt lärorikt!!!

Tack för stödet!

/Magnus

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 17 jul-08 kl 21:50 »

Hej Ersam!
Jag har själv Dadant, samma längd som Langstoth och drygt 5cm högre. När jag tog emot en avläggare på LN gjorde jag en liten låda för 4 LN ramar som passade inuti min Dadant låda (10 ramars), den hade en botten som var knappt 6,5cm tjock och 2 väggar på ca 4cm, öppet på bägge sidor ut mot mina Dadant ramar. Denna låda ställde jag i mitten och satte ner 2 yngelramar och 2 foderramar och skakade ner ett gäng arbetare. Hittills inget vildbygge och dom kilar in och ut via dadant ramarns (det är ju tätt under LN ramarna. Tänker övervintra på detta sätt, eller så flyttar lag LN lådan åt sidan för att sedan ta bort den, har inte löst den biten ännu  ???
Lycka till  ;)
/Magnus

Dunderhonung

« Svar #11 skrivet: 17 jul-08 kl 21:58 »
Jag var ute och kollade till mitt andra sammhälle ikväll, det är 4 dagar, men drottningen var inte utäten ännu, det var ett liten bit tape ivägen. Det var helt uppätet från insidan men inte mycket ätet från utsidan, hoppas att det inte beror på att dom inte vill ha henne  ???
Jag vågade inte titta på dom gamla yngelramarna jag satt dit i den avläggaren ifall det fanns drottningceller där oxå, hoppas på det bästa.

Sen gjorde jag en ny koll i mitt första samhälle, det där jag inte hittade den nya drottningen och där jag tog bort vicecellen, som tur är fanns där en till, på en yngelram. Tur att det fanns en till då kanske jag klarar mig från äggläggande arbetare iallafall. Det vill väl till om detta blir tillräckligt starkt inför vintern?

Min första vecka som ny biodlare är till ända. Otroligt lärorikt!!!

Tack för stödet!

/Magnus

Jag skulle tro att de accepterar henne, men man vet aldrig... Men det är ju så att de andra bina kan äta godare mat- de kommer ju åt honungen. Men drottningen måste ju äta av foderdegen då hon inte kommer åt honungen... Och det är inte säkert att de andra bina fattar att man måste äta bort foderdegen för att hon skall komma ut. Du kan känna lite på degen så att den inte är för hård, det har hänt att blandningen blivit för tjock, och att det är så hårt att bina inte klarar att äta av den.

Det beror lite på var du bor hur starkt det hinner bli- hur mycket drag det finns kvar.  

wictor

« Svar #12 skrivet: 17 jul-08 kl 22:01 »
Idag tog jag bort en täckt visecell från en avläggare med drottning (jag såg henne ;)). Drottningen hade alltså inte rivit den utan låtit den vara. Troligen hade bina haft det lite trångt innan jag fick hem dem i förra veckan och redan påbörjat en svärmning genom att mata upp en drottning till. Nu rev jag den, en stor grann larv var det däri, och de går sen förra veckan på 20 ramarLN så jag tror att svärmlusten dämpats. Det får jag hoppas i alla fall.

Nja
Nu är det nog så att de flesta viceceller som rivs - så görs inte detta makabra arbete av drottningen utan av bina.
Och att tro att bina vill svärma nu - nja - det tror jag nog knappast stämmer med varken årstid (solen har som bekant kortat av dagarna) eller väderleken (regnskurar av och till)

Det som kan ha hänt är att bina inte har anpassat sig till sin nya drottning ännu. Då drar de upp en ny för ett stilla byte för säkerhets skull. Alternativt har de insett att den nya drottningen inte fungerar, då är det väl bäst sett ur deras synvinkel att fixa en ny donna...

Trist att döda resultatet, bättre att göra en LITEN avläggare med en sån ram så här sent på säsongen, ramen + ett par till yngelramar. Blir det gott resultat - bra.
Blir det inget resultat - slå ihop med ett annat om en månad innan invintringen.

Svärmförhindring nu så här sent på säsongen - verkar bortkastat arbete. Svärmar kommer från veckan innan midsommar till två veckor efter midsommarsolståndet. I vart fall enligt min erfarenhet (som sträcker sig från år 1979)

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 17 jul-08 kl 22:16 »
Apropå svärmning så berättade en biodlare för ett tag sedan om att han haft svärm så sent som i augusti, så nog kan de om de vill.

Och jag vet inte om jag med min begränsade erfarenhet kan annat än gissa, men nog verkar det logiskt att en ny och högproduktiv drottning som har fyllt cellerna, att detta kan det leda till svärmning, även i första halvan av Juli. Vädret vid tidpunkten för äggläggning från vilken drottningcellen matades upp var ju både soligt och hett.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 31 jul-08 kl 21:50 »
Nu har det nog löst sig, det fanns en visecell kvar. Denna drottning är kläckt och idag såg jag henne vandra runt på en ram och doppa rumpen i tomma celler   :D dock såg jag inga ägg, men det tar kanske några dagar  ???
/Magnus

guba

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 jul-08 kl 22:55 »
svärmning, även i första halvan av Juli.
Som nybörjare har jag redan insett att även biodling lyder under den oskrivna lagen "Ingen regel utan undantag"

Jag fick ju en svärm i min nyanskaffade kupa den 28/7 :)

wictor

« Svar #16 skrivet: 31 jul-08 kl 23:19 »
ja du har rätt

murphys lag är alltid giltig..

grattis till din nya drottning, hon kommer säkerligen att värpa snart

och grattis till svärmen, så kan det gå...

till oss övriga inför nästa år - precis som en gammal kunnig nestor i vår bi-klubb sade - sätt ut en och annan fångstkupa - tomlåda med vaxmellanväggar, den blir ofta befolkad fortare än man tror...

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 31 jul-08 kl 23:35 »
ja du har rätt

murphys lag är alltid giltig..

grattis till din nya drottning, hon kommer säkerligen att värpa snart

och grattis till svärmen, så kan det gå...

till oss övriga inför nästa år - precis som en gammal kunnig nestor i vår bi-klubb sade - sätt ut en och annan fångstkupa - tomlåda med vaxmellanväggar, den blir ofta befolkad fortare än man tror...

Får man det? Har för mig att vi fick lära oss på biodlarkursen att det var förbjudet att lämna kupor stående med öppna fluster, men det var gamla odlare och kanske gamla regler som inte längre gäller??

guba

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 31 jul-08 kl 23:42 »
Har för mig att vi fick lära oss på biodlarkursen att det var förbjudet att lämna kupor stående med öppna fluster

Så det första jag gjorde i min biodlarkarriär var något förbjudet :o, tur att jag inte visste det, då hade jag inte fått en svärm ::)

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 31 jul-08 kl 23:46 »
Så det första jag gjorde i min biodlarkarriär var något förbjudet :o, tur att jag inte visste det, då hade jag inte fått en svärm ::)
Skåda inte given häst i munnen ;) ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser