Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första sammhälle och mina 2 första misstag...  (läst 4987 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Min första sammhälle och mina 2 första misstag...
« Svar #20 skrivet: 31 jul-08 kl 23:49 »
Nu har det nog löst sig, det fanns en visecell kvar. Denna drottning är kläckt och idag såg jag henne vandra runt på en ram och doppa rumpen i tomma celler   :D dock såg jag inga ägg, men det tar kanske några dagar  ???
/Magnus

Åh vad bra!! Hoppas nu att hon blir en riktigt fin drottning!

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

wictor

« Svar #21 skrivet: 01 aug-08 kl 02:57 »
Sommartid är det helt OK att ställa ut en tom kupa med mellanväggar. OBS mellanväggar.

Däremot att lämna en kupa som dött under vintern med kvarvarande vaxbygge o dyl, det är aldrig OK.

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 01 aug-08 kl 09:32 »
Sommartid är det helt OK att ställa ut en tom kupa med mellanväggar. OBS mellanväggar.

Däremot att lämna en kupa som dött under vintern med kvarvarande vaxbygge o dyl, det är aldrig OK.
Tack för förtydligandet. Jag har hela tiden trott att det gällde tomkupor överhuvudtaget men då skall här i fortsättningen alltid stå en tomlåda sommartid, ifall att nåt samhälle svärmar. Man kan ju alltid hoppas att de väljer närmaste login.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #23 skrivet: 01 aug-08 kl 10:00 »

Det som jag kan tänka mig hänger kvar är om det är som jag hört att bisvärmar letar sig främst till gammalt vax och att det var så man gjorde - ställde ut kupor med gamla ramar.
Det är väl det som inte funkar så bra längre. Dessutom finns ju en viss skepisism mot svärmar att de kan dra runt på diverse olika skit men idag finns väl knappast "vilda" svärmar utan de lär ju komma från någon närliggande biodlare. Och skulle han/hon ha skit så lär det väl redan vara för sent...

Fö hade jag två kupor strategiskt placerade på sommarstället där grannen har bin men jag fick inget "napp" - denna gång...  :D

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser