Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordskepp  (läst 7517 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
jordskepp
« skrivet: 12 jul-08 kl 21:33 »
hej,

efter att ha köpt ett tomt funderar jag nu på att bygga ett earthship.... dvs ett hus byggd av bildäck packad med jord med ett slags växthus framme. Är det någon som har gjort det tidigare i sverige? Jag vet att de finns i europa och i usa men har än så länge inte hittat nån i vårt land. I första hand blir det en mindre stuga på 20kvm, om det lyckas blir det ett fullsort hus med egen el vatten och avlop försörjning. Jag behöver dock mer erfarenhet först och letar någon med sådana kunskap.

tacksamt för hjälp och åsikter...

Jonathan
vännäsby
västerbotten
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

NORPAN

SV: jordskepp
« Svar #1 skrivet: 13 jul-08 kl 16:10 »
Hej Jonathan!

Jag har varit på "växhuset" och där finns det bland annat ett jordskepp som är under konstruktion. Man kan till och med volontär arbeta där och hjälpa till. Här är internet adressen: http://www.vaxhuset.se/

Lycka till med bygget!

RockyMontana

• Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 11 aug-08 kl 15:22 »
Det börjar poppa upp fler och fler jordskepp här i Sverige nu, vilket är helt strålande.
Växhuset är ett.
I Uppsala är det ett på G, och i Norrköpingstidningen har de skrivit om ett till som är på G upp nu.

Själv dealar jag med en kommun i mellansverige och kommer sätta igång att bygga till hösten/våren.
Fast vi satsar mer på en hel ekoby med jordskepp.

Det fungerar i Sverige.

Om du kollar på Garbagewarrior så får du massvis med inspiration och byggsug.
Så tanka ned eller köp så får du mängder med tips!

Om du har något du undrar över så skicka bara ett PM.

Peace
Jonas

love

« Svar #3 skrivet: 13 aug-08 kl 12:08 »
Förutom det i Växhuset i Söderhamn, så finns en arkitekt som byggt ett hus som typ är ett jordskepp i Sundsvall. Jag vet ingen adress dit eller så, men har läst om det tidigare på internet.
Åk till Växhuset och snacka med Ralf Palmpers, som har tänkt mycket på jordskepp och hur det ska funka i Sverige.
Lycka till.

sofia-magdalena

« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 13:58 »
hej,

efter att ha köpt ett tomt funderar jag nu på att bygga ett earthship.... dvs ett hus byggd av bildäck packad med jord med ett slags växthus framme. Är det någon som har gjort det tidigare i sverige? Jag vet att de finns i europa och i usa men har än så länge inte hittat nån i vårt land. I första hand blir det en mindre stuga på 20kvm, om det lyckas blir det ett fullsort hus med egen el vatten och avlop försörjning. Jag behöver dock mer erfarenhet först och letar någon med sådana kunskap.

tacksamt för hjälp och åsikter...

Jonathan
vännäsby
västerbotten

men är det inte en massa metaller och andra "tråkigheter i däck som man inte vill ha sitt hus lr i naturen?"

Naturliv

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 aug-08 kl 17:08 »
men är det inte en massa metaller och andra "tråkigheter i däck som man inte vill ha sitt hus lr i naturen?"
Jag vet inte vad det skulle vara för metaller i gummi. Om det nu skulle finnas är de säkert bundna och fäller inte ut så lätt. Lösa partiklar från trafiken tvättas säkert bort innan användning. Någonstans ska ju gummidäck vara så varför inte i ett hus? En del däck sätter vi ju våra barn i när de gungar.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Naturliv

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 17 aug-08 kl 17:32 »
"Varje år förbrukas mer än 60 000 ton däck i Sverige och ca 2,1 miljoner ton inom EU", läste jag precis på "Projekt Grön kemi". Det vore väl kanon om de kunde återanvändas till något vettigt. Vad jag vet är det mesta miljöfarliga med däck under produktionen och när däcken slits mot vägbanan. När de magasineras efter förbrukning verkar de mest utgöra en brandfara. Eller?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

RockyMontana

• Småland
« Svar #7 skrivet: 17 aug-08 kl 18:27 »
Däck har ett ämne som heter "black carbon" på engelska (fan vet vad det heter på svenska).
Detta löses ut när det kommer rinnande vatten mot däcken och är det argument folk har för att INTE använda däck i husbygge.
Vad folk dock glömmer bort är att rinnande vatten aldrig kommer i närheten av däcken, samt att Black Carbon-partiklarna är mycket större än sanden i däcken, vilket gör det omöjligt för det att röra sig någonstans.
Detta finns det forskning på.
Kan läsas om här:
http://www.gaiagroup.org/Research/IDS/SCI/SCI-Report.pdf

Och hellre använda dem i husbygge än att skeppa dem på Afrika och läggas på hög (vilket det till viss del görs nu. En kamrat körde lastbil till norge och skeppade däck på båtar som gick till söderöver), eller bränna upp dem, vilket garanterat ger lika mycket gifter i reningssystem och allt vad det är.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 17 aug-08 kl 18:55 »
Däck har ett ämne som heter "black carbon" på engelska (fan vet vad det heter på svenska).
Detta löses ut när det kommer rinnande vatten mot däcken

Black carbon (det svenska namnet tror jag är något med kol eller sot eftersom det tillverkats av ofullständigt förbränt kol, sot, åtminstone förr), det finns i trycksvärtan också. Ajdå, och jag som eldar tidningspapper. Fast då är det väl torrt förstås och löser väl inte ut. Är det då så smart att lägga tidningspapper i botten på odlingslådor? De blir ju uppenbarligen blöta. Men det kanske är som med sanden, partikelstorleken gör att de inte löser ut, eller?

RockyMontana

• Småland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-08 kl 19:27 »
Ingen aning faktiskt.

M8e

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 17 aug-08 kl 20:04 »
Har kollat runt lite, och av någon anledning så finns både "Black Carbon" och "Carbon Black"
"Carbon Black" = Färgämne och förstärkning(armering?) i däck.
"Black Carbon" = sot

Sen finns det annat i däck som är farligt för miljön. Men däcken är ganska skyddade nere i marken, så det kommer nog inte göra någon skada.

______
Kollar runt lite till... och i Sverige återvinns 95% av däcken. Så om du har tänkt göra något nyttigt/mindre farligt för miljön så får du leta reda på däck som tillhör de övriga 5%.  ::)
« Senast ändrad: 17 aug-08 kl 20:25 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

RockyMontana

• Småland
« Svar #11 skrivet: 17 aug-08 kl 20:10 »
Däck ska bara farligt när det slits mot vägen (vilket folk inte verkar ha ett smack emot) och i kontakt med rinnande vatten.
Kolla forskningslänken jag skickade med vettja.

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 dec-08 kl 10:30 »
Går det att få tillstånd för att "gräva" ner däck? eftersom dom ÄR miljöfarliga så kan det nog vara svårt...eller?  eller ska det byggas utan lov?

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 27 dec-08 kl 17:28 »
Carbon black = kimrök ingår i mängder i bildäck.
Används bland annat som pigment i olika tillämpningar när man vill att det ska bli svart som i en sotad säck.
Framställs eller kanske snarare skapas vid förbränning av olja.
Kallas inte sällan sot rätt och slätt i färgbranschen.
Och jo, det är på gång bort från de flesta produkter...

Angående däcken till Afrika så åker dom dit av en annan anledning än att läggas på hög.
(ut)-slitna däck är hårdvaluta i Afrika, dom har ingen halka att ta hänsyn till så däcken används där en god stund till.

Sen det där med farliga ämnen. Däck innehåller massor av ämnen som inte är nyttiga.
Som vid alla polymeriseringar (kallas vulkning när det är gummi) ingår det acceleratorer vilka oftast är baserade på olika metaller eller metallkomplex.
Vissa av dessa metaller är mycket riktigt giftiga. I övrigt innehåller däck (gummi) stora mängder svavel men det är väl bundet i materialet.

Hur mycket ämnen som emmiteras från däcken beror på hur dom är inkapslade och om dom utsätts för solljus.
Jag kan i alla fall säga så mycket att jag inte skulle föredra att slicka på däcken.   
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Luffsen

• -
« Svar #14 skrivet: 01 jan-09 kl 19:13 »
Förutom gummi så finns det något kilo ståltråd i däcken oxå...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #15 skrivet: 01 jan-09 kl 20:33 »
Det är nog direkt hälsovådligt att bo i ett hus byggt av bildäck. Det tillsätts diverse kemikalier till däcken som syftar till att göra gummit lagom mjukt. Dessa kemikalier kan vara starkt cancerframkallande.

Och ja, det gäller även för däcken som finns på vägarna just nu. Och man avråder från att göra gungor till barn av bildäck...

http://www.toxinfo.se/bocker/htmdocs/BOK14exempel.htm
http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=898

A.
« Senast ändrad: 02 jan-09 kl 10:32 av (Anders) »

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 04 jan-09 kl 13:59 »
http://www.toxinfo.se/bocker/htmdocs/BOK14exempel.htm

Den länken är ju ingen rolig läsning. Scrolla ner en bit och kolla in riskerna för allergier och liknande.

Eftersom jag arbetar granne med en däckåtervinning så fungerar det så att det kommer långtradare med däck på fälg. En stor giljotin delar däck och fälg rätt av. Fälghalvorna pressas ihop och skickas till metallåtervinning. Däcken skickas vidare och där har jag fått förklarat för mig att de bland annat används i asfaltstillverkningen men framförallt så strimlas de upp och används som bränsle i kraftverk. Utifrån ovan länk så verkar den "enda" nackdelen vara att man släpper ut svavel som hjälper till med försurningen. Sen blir det ju koldioxid - men det skulle ju ändå bli om man förbrände oljan på annat sätt.

Nä inte skulle jag vilja ha däck inne i mitt hus! Måste ju finnas betydligt bättre alternativ. Kul iallafall att man försöker hittar alternativa användningsområden.

ES

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 05 jan-09 kl 16:19 »
Citera
verkar den "enda" nackdelen vara att man släpper ut svavel som hjälper till med försurningen. Sen blir det ju koldioxid - men det skulle ju ändå bli om man förbrände oljan på annat sätt.

Mjae...
Svavlet är det minsta problemet i sammanhanget.
På det flesta (alla) något så när moderna anläggningar som bränner sopor, däck och olja finns en reningsanlägging som heter skrubber. I denna sprutas kalkslam in vilket reagerar med svavlet och bildar gips. Mycket av detta gips används sen för att göra gipsskivor. Resten används i cementtillverkning.

Koldioxiden är naturligtvis också ett på problem men dess påverkan i sammanhanget är lite mer diffus. (ex cementverken skulle istället för bildäck använt stenkol vid förbränningen)

Vad som är ett större problem är de luftburna partiklar samt det som blir kvar i askan som innehåller diverse metaller, metallkomplex och oxider. Bland annat tenn används som en accelerator vid polymerisering och jag antar att det ingår i gummi. Men även andra ämnen frigörs vid förbränningen.

Om förbränningen inte är fullständig vilket den inte är om man får för sig att elda bildäck själv så frigörs en massa kolväten och kolväteföreningar som är både giftiga och cancerframkallande.

Givet förutsättningarna är eldandet av bildäck inte helt o kontroversiellt. Om man istället eldar olja eller kankse till och med kol riskerar färre giftiga ämnen spridas i naturen.

Ska kanske påpeka att jag själv bor en mil från Sveriges största cementfabrik och är tämligen brydd över denna.

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 06 jan-09 kl 01:00 »
Har du belägg för att man gör gipsskivor av detta?

Denna "myt" har jag också hört innan att gipsskivor innehåller tungmetaller. Tog kontakt med tillverkaren och de sa att det är helt rent och man får utan att bryta mot något gräva ner det i trädgården utan risk. Däremot sabbar det sopförbränning så det är ajabaja att slänga i soptunnan.

ES

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 06 jan-09 kl 01:40 »
Citera
Har du belägg för att man gör gipsskivor av detta?

http://www.smartwaste.co.uk/filelibrary/Plasterboard_FGD_gypsum.pdf

Nu kapar vi nog tråden...
Jo, sök på FDM gypsum så finner du många länkar med information om skrubbergips.
Länken ovan visar lite info om hur skrubbergips används i gipsskivor i England.

Citera
Denna "myt" har jag också hört innan att gipsskivor innehåller tungmetaller.

Nu innebär inte användande av skrubbergips med automatik att det kommer att bli några mängder av tungmetaller i gipsskivorna.
I förbränningen har man olika filter, sådana som avskiljer stoft (blanda annat den kimrök som nämnts tidigare i tråden men även andra ämen).
Brännandet av olja innebär som tidigare noterat att mängden olika ämnen som rök och stoft innehåller är färre än när man bränner bildäck.
Därav påståendet att det skulle vara bättre ur miljösynpunkt att inte ge sig på och bränna däcken....

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser