Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Insektsbekymmer  (läst 9976 gånger)

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
Insektsbekymmer
« skrivet: 05 jul-05 kl 23:03 »
Tips på flug-/mygg-/knottbekämpningsmedel mottages tacksamt då jag inte vill använda medel som innehåller gifter. Har kört med Renons från Hööks som innehåller citronella men tycker inte det funkar så jättebra plus att det blir väldigt dyrt.

Är insektstäcke något alternativ, någon som har provat? Min stackars häst får ingen ro i hagen!

Gandalfwhite

• Gäst
Re:Insektsbekymmer
« Svar #1 skrivet: 06 jul-05 kl 15:08 »
tjosan,
då jag höll på med havremoppar uppe i lappland så blandade jag vanlig US-olja och beckolja, höll garanterat borta mygg knott och flygfä... gällde även "finare" damer och herrar hehehe, men hästarna mådde gott  :)
mvh gandalfwhite

I@

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jul-05 kl 19:35 »
Tips på flug-/mygg-/knottbekämpningsmedel mottages tacksamt då jag inte vill använda medel som innehåller gifter. Har kört med Renons från Hööks som innehåller citronella men tycker inte det funkar så jättebra plus att det blir väldigt dyrt.

Är insektstäcke något alternativ, någon som har provat? Min stackars häst får ingen ro i hagen!
Hallå!
Jag använder Föllinge Myggdeo till mina hästar. Det fungerar jättebra - det bästa jag någonsin prövat. Fungerar alldeles utmärkt till både mygg, knott, flugor och broms. Det är en ren naturprodukt. Du kan köpa den på www.follingeprodukter.se  ;)

MVH Ia  8)

Vilmagården

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 jul-05 kl 18:13 »
Ett lite kladdigare, men garanterat effektivt alternativ är att blanda matolja mej pressad vitlök, och lite vitlökspulver att smörja på. håller garanterat krypen borta, om man kan stå ut med att ha vitlöks-luktande hästar ;)

Tigerironlady

« Svar #4 skrivet: 10 aug-05 kl 21:17 »
Nu är det sent på säsongen, men jag klistrar in ett recept i alla fall:
1 öl
vitlök hackad
margarin
persilja

koka ihop och sila när det blivit svalt

smörj på morgonen

Funkar aldeles utmärkt.
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Miuspius

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-05 kl 23:05 »
Hej!

Lärde mig den här blandingen av min kusin som funkar bra men dom blir ju kletiga och inte allt för snygg blir grejorna, men som sagt det funka.

1 flaska matolja
1 flaska bäckolja
massa vitlök pressad

strök på med en svamp!

Lycka till!
Maria

Tuppmamman

« Svar #6 skrivet: 20 aug-05 kl 02:29 »
Fick ett tips från en kompis som blandar äppelcidervinäger, olivolja, och TANDKRÄM  :o, samt lite vatten för utspädning. Alltsammans vispas/skakas ihop, och sprayas på.

Det funkar tydligen alldeles utmärkt, förutom att hästarna blir lite kladdiga... Själv har jag provat ren äppelcidervinäger, och utspädd med vatten, vilket också funkar bra!

Mvh Tuppmamman

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
« Svar #7 skrivet: 20 aug-05 kl 10:02 »
Tack för alla tips!
Har inte provat alla,men vitlök har funkat bra!
Köpte också ett insektstäcke när det var som värst och det var skönt att se hästen få ro att äta och inte bara vandra omkring i hagen!
Med regnet kom sedan leran och då fixade han sitt eget flugskydd!

L8,Tabasco och Goldie!

Karlstorparn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 nov-05 kl 14:49 »
Hur fungerar mat/olivoljan med solen?
det är inte risk att det bränner?

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 nov-05 kl 16:03 »
Pors, växer ofta vid lite fuktiga marker/sjöar.

Ta bladen direkt och "gnid" in i huden.

Det enda jag använder.  ;)

isa

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 26 nov-05 kl 23:12 »
Hur fungerar mat/olivoljan med solen?
det är inte risk att det bränner?

jag använde olivolja i den blandningen innan och märkte aldrig nåt av det, men jag smörjde ju bringa bål
bodde då i dalarna och vi hade en värmebölja
smorde varannan dag

Men hörde att man kan använda vatten istället för olja, men ja tyckte det hade sämre effekt.

Gammal är äldst.

isa

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 26 nov-05 kl 23:14 »
förr fanns hjorthornsolja den var outstanding, speciellt runt sår
men är nu förbjuden i sverige
varför vet jag inte
man kan köpa denna i danmark
Gammal är äldst.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 maj-06 kl 12:38 »
Ja, nu är de här igen - flugorna och knotten och alla de andra små otäckingarna som gör sitt bästa för att förpesta tillvaron för våra stackars fyrbeningar.

Har läst tråden med tips om diverse medikament men menar ni att man ska smörja in hela hästen med detta? Lär ju gå åt en del...

Sen om nu hästen redan blivit biten och fått en massa sår, min ena häst ser hemsk ut runt juvret t ex, vad använder ni då? Likaså undrar jag vad ni gör mot flugorna som lägger ägg i öronen?

Självhushåll till nytta och nöje

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 10 maj-06 kl 08:09 »
Jag använder solmjölk med björkdoft från www.nacken.nu (fd BromsBroms). Helt suveränt, håller borta allt vad flygfän heter! Jag häller det på sprayflaska, och sprayar de utsatta ställena varannan dag ungefär. Mitt äldsta sto är väldigt känslig mot knott och bromsar, får stora bulor och blir alldeles uppäten på halsen utan solmjölken. Och så slipper hon bli så irriterad på de jäkla insekterna också!

Om de redan hunnit bli såriga smörjer jag på rejält med Helosan, och sprayar sedan solmjölk över.
« Senast ändrad: 10 maj-06 kl 08:10 av Falin »

DunderBettan

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 11 maj-06 kl 09:34 »
Jag blev väldigt intresserad av den där solmjölken, men länken fungerar tyvärr inte.  

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 11 maj-06 kl 12:34 »
Jag blev väldigt intresserad av den där solmjölken, men länken fungerar tyvärr inte.  

Hmm, konstigt, prova igen!
Här är iallafall lite info från hemsidan:

Näckens®Solmjölk
Tel: 0981-440 28
E-post: info@nacken.nu

* Sommarens hudvård för hela familjen *

Innehåll och egenskaper

Innehållsdeklaration: Vatten, Cederträolja, Nejlikeolja, Idris Yaghi-olja, Avocadoolja, Sesamolja, Valnötsolja, Citronellaolja, Eukalyptusolja, Peppermyntsolja, Carbomer, Natriumhydroxid.

Vårdar huden och skyddar för solbränna.
Även lämplig för allergiker, spädbarn och gravida kvinnor.
Inga problem vid användning kring mun, ögon och slemhinnor.

Verkningens varaktighet 8-10 timmar, under arbete vid svettning ca. 3 timmar.

Näckens Solmjölk med björkdoft, en variant med doft av sommarkväll!

DunderBettan

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 14 maj-06 kl 13:51 »
Hmm, konstigt, prova igen!

Jo, nu fungerade det!   :D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #17 skrivet: 15 maj-06 kl 01:10 »
Försvann mitt tidigare inlägg?

Nina W

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 17 maj-06 kl 23:42 »
Tæcke, RB86 olja, vitløk i maten och vindskydd.

Jag hade ett inporterat Islandssto som hade problem med sommareksem de sista 15 åren. Jag har testat næstan allt som næmts tidigare i den hær tråden. Beckolja ær toppen, men hon blev allergisk mot den till slut, och vitløksolja var før starkt.
Många av dom andra høll knotten borta en kvæll men inte længre. RB86 oljan från Neem produkter høll odjuren borta två dagar. Om man bestæller direkt dærifrån så går det att få 2-sorteringsflaskor. Enda orskaken  att dom ær 2-sort ær att flaskorna var lite småkladdiga utanpå.
En vitløksklyfta om dagen blandad med en næve havre hjælper lite. Ett vindskydd att gå in i ær jættebra, det ær alltid mindre knott
dær inne æn ute. Boett sæljer insektstæcken som tæcker mer mindre, finns flera modeller.
Om hæsten børjat klia sig, det behøver inte vara eksem!
Se till att  få stopp på det før det blir så lætt en ovana.
Ha den i en trædfri hage ett tag och smørj in med mjukgørande salva. Apotekets Fenuril ær bra och den går att bestælla i 1kg burkar. Den ær inte alltfør fet så den passar bra i man och svans.
Lycka till!

« Senast ändrad: 17 maj-06 kl 23:45 av Nina W »

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #19 skrivet: 22 maj-06 kl 23:40 »
Jag håller med ovanstående Nina W, allt hon nämnar funkar bra. Har också islandshästar och äger just nu tack och lov ingen insektskänslig häst, men har haft flera. Kan varmt rekommendera insektstäcket från Boett, gå in på www.boett.com så finns där i många storlekar, även för stora arbetshästar. Inte billiga, men de håller flera säsonger... lycka till!
« Senast ändrad: 22 maj-06 kl 23:41 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare
Mr.O, torparhulda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser