Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenanalysresultat  (läst 9082 gånger)

Vitis

• Skåne
SV: vattenanalysresultat
« Svar #20 skrivet: 07 aug-08 kl 02:52 »
Ibland måste man bara vara en besserwisser :

Citera
Den kemiska föreningen metan är det enklaste kolvätet, med den kemiska formeln CH4. Metan är en luktfri gas. När den säljs kommersiellt blandas den vanligen med små mängder illaluktande svavelföreningar såsom etylmerkaptan för att läckor lättare ska kunna upptäckas.

Det är inte metan som luktar utan oftast olika svavelhaltiga gaser.

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 aug-08 kl 11:10 »
Ibland måste man bara vara en besserwisser :

Det är inte metan som luktar utan oftast olika svavelhaltiga gaser.

Bra att veta! Förmodligen är det väl sulfatet som stinker?

Säger man inte Sulfit luktar skit, sulfat luktar mat - fast tvärtom? Jag är rädd för att jag sov på kemilektionerna  :-[

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 aug-08 kl 11:14 »
I trakterna där jag växte upp så sa man att sulfat luktar pengar..  :) Men jag är uppvuxen i en pappersbruksort så det ska nog inte tas bokstavligt. ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 10 aug-08 kl 20:49 »
Såg på Lantbruksnet att det fanns ett begagnat vattenfilter till salu..
http://begmarknad.lantbruksnet.se/sok/annons.php?aid=52357

Penny

« Svar #24 skrivet: 12 aug-08 kl 12:44 »
Hej!

Det ska inte komma in ytvatten (= regnvatten) i brunnen. Har ni kollat att locket är tätt och att ventilationshålet inte släpper in vatten? Har brunnsringarna förskjutits till exempel av tjälen, så att det läcker in ytvatten från skarvarna mellan ringarna? Då skulle det vettiga vara att reparera locket / skjuta tillbaka ringarna och täta runt om och sedan rena vattnet i brunnen och ta ett nytt vattenprov för analys.

Efter att ni fixat till locket / ringarna / omgivningen kan ni rena vattnet åtminstone på två sätt:
Med klor, vilket betyder att ni måste tömma brunnen på vatten till exempel med en nedsänkningsbar pump (finns att hyra)
Med väteperoxid. 300 milliliter 30-procentig väteperoxid per kubik vatten i brunnen. Blandas ut i en hink med vatten och hälls i brunnen så att rinner ner längs med brunnens väggar. Väteperoxiden försvinner efter cirka 2 dygn (den blir faktiskt till vatten), så brunnen behöver inte tömmas. Vattnet är ok att använda när väteperoxidlukten försvunnit.
Obeorende av vilket sätt man väljer är det bra att låta lite av kloren/väteperoxiden rinna genom alla vattenrör i huset så man blir av med bakterierna i rören också.

Det går att få bakteriefritt vatten från grävda brunnar också. Vårt brunnsvatten (grävd brunn med betongringar, grävd på 1920-talet) har haft ok vatten tills för några månader sedan. Då började det komma in vatten från en intilliggande brunn, som det gick ett rör från till den brunn vi använder. Med det vattnet kom det bakterier. Vårt sommarprojekt har varit att byta ut de översta 4 ringarna mot nya, så vi kunde ta bort röret från den andra brunnen. När de nya ringarna var på plats tätade vi runt dem med något slags plastmaterial som är tänkt för detta ändamål och lite liknar det som sittunderlag i Fjällräven-ryggsäckar är gjorda av. Sedan satte vi sand runt ringarna, eftersom det motverkar att tjälen kommer åt att rubba ringarna. Det översta lagret är lera, som tryckts tätt mot brunnen på en radie på cirka 1,5 meter. Marken på alla sidor om brunnen vetter bortåt för att regnvattnet ska rinna bortåt från brunnen.

Nu bor ju jag i Finland och här är det tydligen andra gränsvärden som gäller. För e-coli ska värdet vara 0 och för koliformade bakterier max 100 CFU / 100 ml för att vattnet ska klassas som användbart i hushållet. Det finns en bra svenskspråkig broschyr i pdf om brunnar. Den är utgiven av finska miljömyndigheterna och kan laddas ner här:

http://www.environment.fi/default.asp?contentid=118645&lan=sv

Lycka till med er brunn / era brunnar!

Vurre

« Svar #25 skrivet: 03 sep-08 kl 23:36 »
Hej!
Her nyligen köpt en liten gård och har då även tagit vattenprov från de två brunnarna som finns på gården. En grävd som förser huset med vatten och en borrad som förser stallet med vatten.

Resultaten skickades till mina föräldrar som bor i samma kommun som vår gård, därmed har jag inte alla detaljer klart för mig än.... Kommer förhoppningsvis med posten imorgon..

I alla fall blev resultatet något liknade:
Grävd brunn:
mikrobiologiskt prov: tjänligt med anmärkning pga e-coli ( värde 7) samt coliforma bakterier (värde 140).
Kemiskt prov: tjänligt med anmärkning pga nitrat (värde 36)
Hårdhet 14
natrium 7,5

Borrad brunn
mikrobiologiskt prov: tjänligt
Coliforma bakterier (värde 1)
Kemiskt prov: tjänligt med anmärkning pga järn och turbiditet
Hårdhet 8,9
natrium 9,4

Måste säga att detta känns lite halvkasst. Mannen som bor där nu skryter med hur gott vattnet är, men nu vet vi att det innehåller gödselbakterier. Trots att det inte finns några djur på gården. Vi hade tänkt skaffa djur. Kommer det höja värdena mer i den grävda brunnen???
Vad ska vi göra för att åtgärda de olika anmärkningarna????
Tacksamma för all hjälp!!!

Jag tycker att ni ska vara glada. Det är ju bra värden. Turbiditet har jag just nu inte klart för mig vad det är, men e-koli och koliforma var ju inget att gråta över. Vi har haft betydligt högre värden utan problem, inte minst på koliforma, över 3500 och det gjorde inget. Matar man ett mycket spätt barn med vatten kan kolibakterier och koliforma dito i höga mängder vara dåligt, men inte annars.

Kolla att brunnen ligger fritt så att inte myrorna bygger bo/växter för upp jord kring det, och att det inte ligger jord i eller kring karet. Om det gör det så är det där ni har erat problem.

snus? vad är priset på en pris?

Vitis

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 04 sep-08 kl 01:24 »
Turbiditet betyder hur grumligt vattnet är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser