Eternit tak skall man helst inte röra sålänge det är helt och inte läcker in, bättre evighetstak får man leta efter. Vår gård är byggd 1848 och taket håller än. Det är inte vackert men hållbart
Järnvitrol.. eller hur det nu stavas..
japp .. järnvitrol har vi fått tips om Men skyddar det träet ?
för vad vi gjorde var att vi högtryckstvätta laduväggarna innan var de grå nu ser de nästan nya ut vill behålla den färgen det är på väggarna nu Falu färg .. njee gillar inte .. nödfall ..kanske
Eternittak från 1848
Halaj!För övrigt tyckte också jag att det där med eternit från 1848 var roligt.//T
Besserwissrarna tycker väl att det är roligt för att eterniten kom, kanske på 50-talet eller något? Folk har så mkt. pyssel för sig och roar det dom, så har du i alla fall gjort världen lite bättre genom att få några att le.
Helt okej om folk vill skratta åt min dumhet men de behöver inte förlöjliga mig genom besserwisserkommentarer. Är tacksam om man istället vill lära mig fakta som en vuxen individ.
SÅ dumt var det inte, eterniten har trots allt sisådär hundra år på nacken, även om den blev populär först på 40-talet till tak och fasad. Första svenska eternitfabriken startade för lite drygt hundra år sedan i Lomma. Vad den tidiga eterniten användes till vet jag inte, men vem vet, du kanske faktiskt har ett antikt eternittak (om än inte från 1848)?Dum fråga kanske, men ladan som diskuteras i tråden, är det loge (placerad på gården) eller är det en byggnad för sig själv ute på åkern?
Är tacksam om man istället vill lära mig fakta som en vuxen individ.
Börjar bli lite smått irriterad nu,vad är det som är så roande?Jag skrev att ladan byggdes 1848, sen hur länge taket legat där kan inte jag svara till...
Vår gård är byggd 1848 och taket håller än.
Låter som:"Mitt torp byggdes omkring 1832, bredbandsanslutningen fungerar fortfarande jättebra." mvhBesserwisserskitstöveln