Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lada  (läst 5340 gånger)

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Lada
« skrivet: 08 jul-08 kl 18:36 »
vi har en lada
den är gammal o skruttig men väldigt fin
Taket är eternit.
väggarna är ca 100 år gamla och stommen är fin, på sina ställen och lite skruttig på andra

men vi undrar lite om hur och med vad vi skall måla ladan
Faluröd går bort.
vi vill gärna bevara träfärgen, typ olja tjära ..

och kan man lägga nytt tak på eterniten? typ läkta och lägga plåt eller tegel över?
hur tålig är eterniten?

någon som vet som kan komma med ideer
eller synpunkter

Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Lada
« Svar #1 skrivet: 08 jul-08 kl 20:35 »
Eternit är jättetåligt, det hör man ju på namnet. ;) Jag tycker ni skall behålla eternittaket om det är i bra skick. Det går att läkta på och lägga ett annat tak, men det är synd att fördärva ett gammalt fint tak.

När det gäller målningen skulle jag gå på autopilot och måla rött, men vill man inte det kan det väl vara ett alternativ att inte måla alls. Då blir det grått med tiden.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 08 jul-08 kl 20:39 »
Eternit tak skall man helst inte röra sålänge det är helt och inte läcker in, bättre evighetstak får man leta efter. Vår gård är byggd 1848 och taket håller än. Det är inte vackert men hållbart.

Jag hade nog satsat på faluröd iaf, färgen motverkar röta och mossangrepp och man behöver inte måla om särskilt ofta. Det kan gå många år emellan. Falufärg finns mig veterligen även i svart om man föredrar det.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 08 jul-08 kl 22:34 »
Järnvitrol.. eller hur det nu stavas..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jul-08 kl 23:00 »
Eternit tak skall man helst inte röra sålänge det är helt och inte läcker in, bättre evighetstak får man leta efter. Vår gård är byggd 1848 och taket håller än. Det är inte vackert men hållbart
Eternittak från 1848  ;D

Maran

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jul-08 kl 23:53 »
Järnvitrol.. eller hur det nu stavas..  ;D

Behövs inte på en gammal lada. Träet är redan grått.

Vet förstås inte hur det ser ut i er region, men lador brukar vara obehandlade, ingen tjära eller olja. Rödfärg är nog sällsynt förekommande (men det kanske skiljer sig åt i olika delar av landet). Eternittak på en lada? Påkostat!

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 jul-08 kl 00:17 »
japp .. järnvitrol har vi fått tips om  Men  skyddar det träet ?

för vad vi gjorde var att vi högtryckstvätta laduväggarna

innan var de grå nu ser de nästan nya ut
vill behålla den färgen det är på väggarna nu

Falu färg .. njee gillar inte .. nödfall ..kanske
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jul-08 kl 00:23 »
Klarlack! ;D

Maran

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 jul-08 kl 00:34 »
japp .. järnvitrol har vi fått tips om  Men  skyddar det träet ?

Nej.

för vad vi gjorde var att vi högtryckstvätta laduväggarna

innan var de grå nu ser de nästan nya ut
vill behålla den färgen det är på väggarna nu

Falu färg .. njee gillar inte .. nödfall ..kanske

Ja, då är nog Ulrics klarlack en given vinnare! Nä, allvarligt talat, låt träets ytskikt åldras naturligt, det kommer att se bäst ut. Att behålla ytan som om den var ny blir svårt.

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 09 jul-08 kl 01:11 »
Varför ändra på ett vinnande koncept?
Har väggarna klarat 100 år utan målning så klarar dom många år till.
Låt dom åldras med värdighet och slippa fler högtryckstvättningar.
Omålat var standard innan rödfärgen kom, oljor och liknande gör bara att det ser flammigt ut.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 09 jul-08 kl 07:19 »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Tapio

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 jul-08 kl 10:13 »
Halaj!

Om jag har förstått det rätt så har järnvitriol inga som helst skyddande egenskaper.
Vare sig vad gäller väder och vind, sol eller mögel. Inte heller ger det något rötskydd.

Men det är oslagbart på en sak:
Att få en ny planka att se tvåhundra år gammal ut, i ett nafs. En fuskpatinering alltså.

I er sits hade jag valt falufärg, fast inte röd. Jag är lite trött på den röda. Den står inte direkt för kreativt tänkande och vilda självständiga idéer i min bok.

Som andra val hade jag valt en tunn ljus tjära.

För övrigt tyckte också jag att det där med eternit från 1848 var roligt.

//T

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 09 jul-08 kl 10:29 »
Halaj!
För övrigt tyckte också jag att det där med eternit från 1848 var roligt.

//T
Börjar bli lite smått irriterad nu,vad är det som är så roande?
Jag skrev att ladan byggdes 1848, sen hur länge taket legat där kan inte jag svara till, men det är garanterat jävligt länge eftersom både lada och stall revs och byggdes upp igen av samma material 1948.
Så PLEASE, invig mig i det roliga här?!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 09 jul-08 kl 10:38 »
Besserwissrarna tycker väl att det är roligt för att eterniten kom, kanske på 50-talet eller något? Folk har så mkt. pyssel för sig och roar det dom, så har du i alla fall gjort världen lite bättre genom att få några att le.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 09 jul-08 kl 10:41 »
Besserwissrarna tycker väl att det är roligt för att eterniten kom, kanske på 50-talet eller något? Folk har så mkt. pyssel för sig och roar det dom, så har du i alla fall gjort världen lite bättre genom att få några att le.

Helt okej om folk vill skratta åt min dumhet men de behöver inte förlöjliga mig genom besserwisserkommentarer. Är tacksam om man istället vill lära mig fakta som en vuxen individ. 

Tack Gruff för din förklaring.

Maran

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 jul-08 kl 11:30 »
Helt okej om folk vill skratta åt min dumhet men de behöver inte förlöjliga mig genom besserwisserkommentarer. Är tacksam om man istället vill lära mig fakta som en vuxen individ. 

SÅ dumt var det inte, eterniten har trots allt sisådär hundra år på nacken, även om den blev populär först på 40-talet till tak och fasad. Första svenska eternitfabriken startade för lite drygt hundra år sedan i Lomma. Vad den tidiga eterniten användes till vet jag inte, men vem vet, du kanske faktiskt har ett antikt eternittak (om än inte från 1848)?

Dum fråga kanske, men ladan som diskuteras i tråden, är det loge (placerad på gården) eller är det en byggnad för sig själv ute på åkern?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 09 jul-08 kl 11:35 »
SÅ dumt var det inte, eterniten har trots allt sisådär hundra år på nacken, även om den blev populär först på 40-talet till tak och fasad. Första svenska eternitfabriken startade för lite drygt hundra år sedan i Lomma. Vad den tidiga eterniten användes till vet jag inte, men vem vet, du kanske faktiskt har ett antikt eternittak (om än inte från 1848)?

Dum fråga kanske, men ladan som diskuteras i tråden, är det loge (placerad på gården) eller är det en byggnad för sig själv ute på åkern?
Tack,det var intressant läsning.  :D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 09 jul-08 kl 13:03 »
Är tacksam om man istället vill lära mig fakta som en vuxen individ.

Absolut.

jenses

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 jul-08 kl 13:05 »
Börjar bli lite smått irriterad nu,vad är det som är så roande?
Jag skrev att ladan byggdes 1848, sen hur länge taket legat där kan inte jag svara till...
Vår gård är byggd 1848 och taket håller än.
Låter som:
"Mitt torp byggdes omkring 1832, bredbandsanslutningen fungerar fortfarande jättebra."

mvh
Besserwisserskitstöveln

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 09 jul-08 kl 13:09 »
Låter som:
"Mitt torp byggdes omkring 1832, bredbandsanslutningen fungerar fortfarande jättebra."

mvh
Besserwisserskitstöveln
::) du har för mycket fritid

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser