Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plöjningsfritt  (läst 8627 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Plöjningsfritt
« Svar #20 skrivet: 17 jul-08 kl 13:07 »
Marc Bonfils har ju en metod som bevisligen funkar i Frankrike. Han sår, eller pressar ner, frön genom en matta av klöver.

www.metafro.be/leisa/2000/164-13.pdf

Just det med att pressa ner fröna för oss närmare till trådens ursprungliga fråga - hur man kan bygga en maskin som pressar ner frön i marken. Bygga själv!

OK, du har en susning. :)
Men ditt antagande att det finns fungerande Fukuokaodlingar i Sverige är lättsinnigt. Jag är (dock) mycket intresserad av att veta var de finns, om nån vet.

covboy

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 jul-08 kl 22:11 »
Många mina kollegor kör med Väderstad Rapid, men det är nog intensivodlare..

Största fienden ekologiska odlaren har är rotogräsen,och de bekämpas bäst med grundplöjning !

Filip Skräplund

« Svar #22 skrivet: 27 jul-08 kl 07:04 »
http://www.fao.org/ag/ca/  under "Machinery" finns beskrivningar av olika plöjningsfria system, både för traktor, dragdjur och manuellt.

ftp://ftp.fao.org/agl/agll/ch10/ch104.pdf
« Senast ändrad: 27 jul-08 kl 07:11 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #23 skrivet: 28 jun-09 kl 15:43 »
Mycket intressant ämne! Visste inte ens att "riktiga" bönder jobbade utan plöjning. Men varför måste man trycka ned fröna i vitklövermattan? Funkar inte Fukuokas "seedballs" i vårt klimat? Han bara sprider dem ju och sen lägger han växtmateriel, nyslagen halm eller gräs, över.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #24 skrivet: 28 jun-09 kl 19:39 »
Jag antar att man trycker ned dem för att de ska få markkontakt. Men jag vet inte.

Seedballs utvecklades för ökenklimat, men har även använts i andra klimat, med varierande framgång. Jag vet inte så mycket mer och har aldrig prövat själv. Jag tror att metoden är arbetskrävande.

Man brukar inte lägga mulch över fröbollarna. Det är när man sår ut fröna som de är i en vall el dyl, kastar ut dem som en gammaldags såningsman, som man sen ofta brukar täcka med växtmaterial för att förbättra groning och minska risken att olika djur hinner äta upp fröna.
Att mylla fröna punktvis eller radvis är andra varianter. Det innebär en liten jordbearbetning.

Mycket intressant ämne! Visste inte ens att "riktiga" bönder jobbade utan plöjning. Men varför måste man trycka ned fröna i vitklövermattan? Funkar inte Fukuokas "seedballs" i vårt klimat? Han bara sprider dem ju och sen lägger han växtmateriel, nyslagen halm eller gräs, över.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 28 jun-09 kl 21:28 »
Jag tror att Fukuoka lade mulch över fröbollarna. Han hade problem med fåglar och fann att detta var bästa sättet att slippa dem. Bättre groning fick han på köpet. Men det kanske är saksamma. Jag vet inte. Men om man slipper plöja, harva, bespruta mm. kanske det är värt det extra arbetet med att får ut fröbollarna på åkern? Tror man kunde rulla till dem i cementblandare... såg det på nån film på youtube. Då blir det mindre jobb. Kanske? Funkar detta med så lite jobb kan man väl hyra in en skördetröska när det är dags för skörd? Halmen sprids ju direkt på åkern då dessutom... bara och fördela ut den och sen är det klart? ::) ???

Jag har bara läst One Straw Revolution (än så länge) och jag tycker den mest ger de filosofiska aspekterna av Natural Farming... hade behövt en praktisk handbok!  ::)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #26 skrivet: 29 jun-09 kl 11:47 »
Det grundläggande svaret är en gång: testa själv. Detta är i huvudsak oprövat på våra breddgrader.

Helt klart använde Fukuoka till stor del direktsåning som täcktes med mulch (hela halmstrån som lägger sig glest). Fröbollarna kom till senare. Han prövade många olika metoder och det lär vi också få göra om vi ska kunna komma fram till något som fungerar hos oss.

Vad som kanske är mindre kännt är att Fukuoka gradvis jobbade sig fram till sin metod under årtionden. Under den tiden förbättrade han också sin jord. Men han skriver inte mycket om detta, utan mest om slutresultatet. Det blir lätt missvisande.

Mer konkreta anvisningar (för japanskt klimat) finns i Natural Way of Farming. Den finns på Soil and Health library:
(Läs lånereglerna och bestäm om du godkänner dem. Gör du det så gå vidare till Agriculture-avdelningen.
http://www.soilandhealth.org/

Du kan också kolla in diskussionerna på Fukuoka farming-listan på Yahoo, och delta om du har lust. Dock kan det vara en fördel om du börjat praktisera natural farming om du ska delta.
(Jag har själv varit med en del där. En del av det jag säger här kommer därifrån. Listan är ganska bra, men lite för dogmatisk för min smak. De som dominerar listan vill följa Fukuokas principer ganska strikt, fast han betonade att man måste anpassa dem lokalt. De ser bearbetningsfritt jordbruk som ett mål i sig, där jag ser det som en möjlig väg att gå bland andra mot ett sunt och naturanpassat jordbruk.)
http://groups.yahoo.com/group/fukuoka_farming/

Jag tror att Fukuoka lade mulch över fröbollarna. Han hade problem med fåglar och fann att detta var bästa sättet att slippa dem. Bättre groning fick han på köpet. Men det kanske är saksamma. Jag vet inte. Men om man slipper plöja, harva, bespruta mm. kanske det är värt det extra arbetet med att får ut fröbollarna på åkern? Tror man kunde rulla till dem i cementblandare... såg det på nån film på youtube. Då blir det mindre jobb. Kanske? Funkar detta med så lite jobb kan man väl hyra in en skördetröska när det är dags för skörd? Halmen sprids ju direkt på åkern då dessutom... bara och fördela ut den och sen är det klart? ::) ???

Jag har bara läst One Straw Revolution (än så länge) och jag tycker den mest ger de filosofiska aspekterna av Natural Farming... hade behövt en praktisk handbok!  ::)

Georgisten

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 30 jun-09 kl 21:18 »
Jag ska testa själv. Om inte i år så nästa år. Måste hitta en permanent bra plats att experimentera på bara. Får köra väldigt småskaligt först. Som en odlingsplott fast för spannmål liksom. Jag är ju ingen odlare egentligen, trots bondegener hundratals år tillbaka i släkten, men fukuokas principer gjorde mig väldigt intresserad att bli en. :)

Jag ska kolla de där sidorna du länkar till Anders. Mycket tänkvärda och bra svar jag har fått av er alla! :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #28 skrivet: 06 jul-09 kl 16:47 »
En notering för den som vid tillfälle letar i detta material:

Det var två parallella trådar om plöjningsfritt/bearbetningsfritt jordbruk i juni 2009. Dels den här äldre tråden som återupplivades, dels en ny tråd, där det skrevs mer men mycket färre kollat hittills. Länk till sistnämnda tråd:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=68558.0
« Senast ändrad: 06 jul-09 kl 18:31 av Anders Skarlind »

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
Galaxie, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser