Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När på dygnet gal era tuppar?  (läst 20732 gånger)

buck

SV: När på dygnet gal era tuppar?
« Svar #40 skrivet: 11 aug-08 kl 21:59 »
Buck hur tidigt galer tuppen på morgonen?
tja, vid gryningen, runt halv 6 nu.
Till saken hör det att de VÄGRAR ha fönstrena stängda nattetid.
vi hävdar att eftersom de 3 närmsta grannarna ej störs så finner vi det otroligt att vår tupp skulle störa mer än exempelvis de traktorer och pendlare som varje morgon kör 20 meter från deras sovrumsfönster.

frun var uppe och pratade med dom för ett par timmar sedan, men det går inte ens att föra en diskussion med vederbörande.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #41 skrivet: 11 aug-08 kl 22:59 »
Tråkiga grannar det där! Bor de på landet så får de väl ändå tåla sådant?

Jag förmodar att tuppen är instängd på natten så galandet dämpas av det? Annars vore det kanske en ide?

Vi har våra höns (och tuppar) instängda på natten, vi stänger dörren om dem vid niotiden på kvällen fast då har de oftast sovit någon timme, sedan släpper vi ut dem vid sju åtta tiden på morgonen. Inte ens vi hör in till oss om tupparna gal inne i hönshuset och det kan inte vara mer än tjugo meter mellan boningshus och hönshus.

Hönshuset är isolerat, ca tio cm och det dämpar ljudet bra.

Underligt att folk alltid retar sig så på tuppar? Hundars ihållande envetna skällande är det oftast ingen som säger något om, trots att det stör så mycket mer. Det hörs på längre avstånd, är mer ihållande, hundar kan ju skälla oavbrutet i timmar, tuppar gal ju bara enstaka gånger.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vitis

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 11 aug-08 kl 23:00 »
...

Hjälp mig att hålla tummarna.

...

Vi håller så de blir blå !

Vi sätter grannarnas samtycke högre än kommunens tjänstemäns ...  :)

buck

« Svar #43 skrivet: 11 aug-08 kl 23:47 »
Tråkiga grannar det där! Bor de på landet så får de väl ändå tåla sådant?

Jag förmodar att tuppen är instängd på natten så galandet dämpas av det? Annars vore det kanske en ide?

de går in och ut som dom vill... ser absolut ingen ide med att ha djur om man inte kan tillgodose ett så långt som möjligt naturligt beteende.
av hänsyn till de klagande "grannarna" så hade vi dom dock inlåsta till 07.30-08.00 när de (grannarna alltså) hade sin semester, men det räckte inte. de krävde att vi skulle ha dom instängda till 10.00. (med resultat att vi hade haft 6 kokta hönor).

frågan är, bör man inte räkna med att det kan låta ifrån djur när man bor på landet? eller kan man kräva att man fortfarande ska kunna sova med öppet fönster och att det då inte ska komma några, för dom, störande ljud?

samtliga vi pratat med tycker att det hela är löjligt och att de får räkna med djurljud då detta är en lantbruksbygd.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #44 skrivet: 12 aug-08 kl 07:33 »
Vi är rörande överens om att andra "oljud" stör betydligt mer än vad vi tror att vår ev. tupp kommer att göra.

Dock har vi skrivit in i ansökan om instängda 21-07 vardagar och 21-09 helger. Som vi ser det nu verkar kvällstiden ändå stämma överens med hönsens egna rytm, medan de ju gärna går ut kl.07.30 och vi har verkligen njutit av att studera dem tidiga mornar med tekoppen i hand....Så 09 passar inte oss och hönsen, men blir ngt. vi i så fall får acceptera. Heta dagar går vi "hundrondan" kring 08 så det blir kollission :-/ Fast hur många heta dagar är det på ett år? Fem???
Hönsen har förutom isoleringen hela bodlängor emellan dem och grannarna och oss. Endast mot söder är det fritt spelrum och mot väster finns det över huvud taget inga grannar på km. avstånd. Överhettade? De har termometer, ventilation, "spionfönster" mot utrymmet som är öppningsbara, så det borde vi kunna hålla koll på och så hett lär det inte bli ens riktigt varma sommardagar. Som mest hade vi 24 inne i somras. Då hade de svårigheter att uppskatta översta pinnen och det blev oro i lägret.

Tack för "blåhållna" tummar/tuppar? hälsar I-K

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #45 skrivet: 12 aug-08 kl 12:09 »
Faktum är att de allra hetaste dagarna på sommaren så tjänar ju isoleringen i hönshuset mot hettan utifrån också. Det var ritkigt svalt och skönt i hönshuset när det var som varmast här.

En extra anledning till att stänga in hönsen nattetid är ju att många rovdjur är ute och jagar då. Hade vi haft öppet till våra hönor dygnet runt hade jag känt mig osäker. Jag vet även att de kan börja gala väldigt tidigt på somrarna, fast de sitter kvar på pinnarna då... latmaskarna...

Buck: Jag tror inte att folk på landsbygden kan klaga på ljud från jordbruksdjur som folk inne i tättbebyggt område kan göra. Däremot kan det ju bli så om de anmäler er kan det komma kontrollanter och kolla hur ni har era höns och då vill det ju till att allt är som det ska, allt från sittpinnarnas längder till hönsluckans dimensioner och allt sånt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fjäderfän

« Svar #46 skrivet: 12 aug-08 kl 19:46 »
itid och otid så typ jämt galer nån jävel.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #47 skrivet: 12 aug-08 kl 19:50 »
Vår lille dvärgtupp gal mellan 20 och 130 gånger när han vaknar (mellan 04.30 och 08.00 alltså), sen kan han klämma ur sig ett par galningar mitt på dagen också, men han är riktigt behaglig tycker jag. Även om han inte gal särskilt rent ;)
ofrivilligt hönslös

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #48 skrivet: 12 aug-08 kl 22:43 »
Min svart-tupp verkar inte gala förrän jag släpper ut dem, allt mellan 5 och 8 på morgonen. Då galer han och grannens tupp ikapp en 10-15 minuter. Sen kan han gala 3-4 gånger lite då och då på dagen. Grannens tupp gal oftare  ;D och med en gällare ton.

Vänliga hälsningar
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #49 skrivet: 13 aug-08 kl 18:44 »
Phu, vi har för avsikt att bara ha EN tupp åt gången och för tillfället så finns här inga andra tuppar som kan trigga vår presumtive tupp. Jag går här o väntar på ett klartecken, men på måndag den 18/8 så kommer jag  förvissa mig om att högsta hönset på M&H har fått min ansökan ;-) Då har hon haft den i en vecka!

Vi har åter två hönor som är "sura" för tredje gången sen de hit kom och nu ligger de i samma rede, det största. Det är den vetefärgade och den blommiga ni kan se på min awatar. Övriga tre (blå, svart och brun) får hålla till godo med det mindre redet.

X your fingers Please!!! I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #50 skrivet: 13 aug-08 kl 21:55 »
Haha... högsta hönset på kommun borde väl gilla tuppar!

Håller båda tummarna, och skriver samtidigt, jobbigt!

Har du bara en tupp blir det säkert mycket lugnare, våra svarar varandra hela tiden, och just nu är de fem stycken... Samt att en av dem svarar tranorna också (vi har ett tranpar som blev kvar här över sommaren)

buck

« Svar #51 skrivet: 14 aug-08 kl 07:13 »

frågan är, bör man inte räkna med att det kan låta ifrån djur när man bor på landet? eller kan man kräva att man fortfarande ska kunna sova med öppet fönster och att det då inte ska komma några, för dom, störande ljud?

och HEPP, så börjar trakasserierna från grannarna... ;)  Vi har bett dom kontakta kommunen för att få en mätning gjord. Det har de icke gjort (eftersom det kommer visa att ljuden är under gränsnivån), utan kommer och bankar på vår dörr klockan 05.20 istället med resultatet att bägge barnen vaknar och blir livrädda.

Detta handlar alltså om vuxna människor...  vad säger man? ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #52 skrivet: 14 aug-08 kl 11:17 »
Man anmäler dem!

buck

« Svar #53 skrivet: 14 aug-08 kl 20:09 »
polis kontaktad, grannar uppringda av polis.

så nu blir det förhoppningsvis, lugn och ro och lyckliga höns o tupp!

Prosit

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 14 aug-08 kl 22:57 »
Och förhoppningsvis inser även du att höns och tupp bör hållas instängd i ljudisolerat hönshus till åtminnstonne klockan 07:00 varje morgon. Glömmer man stänga om tuppen en enstaka kväll ber man grannarna så mycket om ursäkt dan därpå och delar ut alla ägg gratis >:(

/En inte helt nykter Helena

PS Det är inte synd om hönsen att vara instängda till 7 på morgonen och du orkar nog pallra dig upp då om du tycker att det inte gör något för dina grannar att bli väckta kl 05:20.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

buck

« Svar #55 skrivet: 15 aug-08 kl 10:47 »
i tätbebyggt område, javisst!  i en levande lantbruksbygd där de klagande grannarna inte räknar med ljud när man har fönstret öppet? inte en chans! ;)

nu får kommunen köra en bullermätning och självklart ska vi rätta oss efter vad den visar!
Vi stödjer oss på djurskyddslagen sålänge.

/en fullständigt nykter buck

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #56 skrivet: 15 aug-08 kl 17:34 »
Vi får snudd på väcka våra hönor 07.30 vardagar, men det kommer att kännas tufft i början att hålla dem instängda till 09 samtliga helgmorgnar pga tupp om vi nu får beviljat tuppinnehav vill säga :-/ Kvällarna är det inga som helst problem här, de går in efter väder och vind för som längst var de ute till 20.45. Har en tupp helt egna vanor och styr upp sitt harem efter eget tycke och smak?

Hoppas att dina oförstående grannar sansar sig eller flyttar!?  tycker i-K

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #57 skrivet: 15 aug-08 kl 23:36 »
Har en tupp helt egna vanor och styr upp sitt harem efter eget tycke och smak?

Vår gammeltupp Rocky har väldigt tidiga vanor, han vill gärna att hönorna ska följa med honom in och lägga sig redan vid sju halv åtta vilket hönorna inte alls är med på, de är i regel ute en till två timmar efter att han gått och lagt sig... De är rätt självständiga.

Så nog har de egna vanor... om de sen kan styra upp sitt harem eller inte beror väl på hönorna...

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #58 skrivet: 16 aug-08 kl 09:49 »
Att studera samspelet hönorna emellan ger oss mycket.

Vår blå alfahöna med kraftigt röd kam har tagit över den rollen helt och fullt och är en regelrätt "Kommandorska" Hon  kan tom. gala och idag 080816 gjorde hon det 5 ggr. på raken, sittandes i trät kl.09.30 efter att hon hade värpt ett ägg på 52g.
Nog hörs det allt, med öppna fönster så detta måste skötas "snyggt" det inser vi.

Vore jag granne så skulle jag tro att tuppen redan var här med eller utan ansökan. Så är det inte alls......så vi får nog ta oss upp till bevis. Fast det är klart, nu kan grannarna få påbörja sin träning ;-)

Trevlig helg!

Prosit

• Södermanland
« Svar #59 skrivet: 17 aug-08 kl 22:18 »
Ja visst är det kul vad man kan lära sig om människor genom att titta på höns! För ett tag sedan var det någon som visade en liten svaghet (hennes hönor hade vid några tillfällen gått över till grannen och skitit på dennes gräsmatta. Direkt vände sig alla andra i flocken (på alternativ.nu) och hackade. Om en börjar är det helt ok för alla att hänga på!  :o

Sen, här har nu buck visat att han låter alla sina höns gå fritt dygnet runt! Eller har du någon hönsgård åt dina djur? I alla fall är luckan öppen hela tiden. Det är ju inte ens till fördel för djuren då de kan bli uppätna! Nu är det plötsligt helt okey tycker tydligen alla här? Det är ju sådant som gör att folk som hör att man har höns surnar till redan från början för de känner någon som bor granne med någon som tex buck låter sina djur springa vind för våg.  >:( Att en inte ser efter sina höns drabbar alla hönsägare tillslut.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser