Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar/Cikorie  (läst 2282 gånger)

lilleulv

  • Gäst
Grisar/Cikorie
« skrivet: 30 jun-05 kl 07:35 »
Nu vet inte jag, om vi här i Sverige kastrerar smågrisar utan bedövning, men man gör det i Danmark. Jag så det på TV och det så hemsk ut.
Det är ju sådan, att okastrerade haner får en stark bismak, som gör köttet osäljbart, men danska forskare har upptäckt, att man med ett fodertillskott av Cikorie under uppväksten tar bort den smak från köttet. Jag vet inte hur mycket Cikorie dom får äta, men merkostnaden pr. slaktsvin värderas till 10 kr., så det kan ju inte vara så stora mängder.
Lilleulv

Re:Grisar/Cikorie
« Svar #1 skrivet: 04 aug-05 kl 00:46 »
Om denna forskning med att fodra Cikoria/vägvårda finns artikel i senaste Land Lantbruk. Det var inte stora mängder det var frågan om, och bara utfodring några dagar upp till en vecka innan slakt.
Annan forskning visar att stress/avsaknad av stress samt torr kontra blötutfodring även påverkar "galtsmak" och smaken i allmänhet.

Och visst kastreras det utan bedövning i Sverige (men det är förbjudet i Norge och Danmark överväger förbud). Den som kastrerar i Sverige behöver inte ha en aaaaaaning om vad hon/han gör... bara griskultingarna är unga. Äldre grisar ska kastreras av veterinär. Jag har själv under min jordbruksutbildning kastrerat kultingar utan bedövning - det var inte roligt.

Jag måste dock bara tillägga att detta med galtsmak är ÖVERDRIVET!!!! Slaktade en 11 månaders galt för inte länge sedan - m.a.o. en väl könsmogen kille och köttet smakade kanon. Det finns uppgifter på tusentals okastrerade galtar som slaktats utan galtsmak - men ytterst få faktiska fall av galtar som varit oätliga! Ibland undrar jag om detta med att man måste kastrera för att undvika obligatorisk galtsmak inte är lite som de gamla skönorna - ytterst seglivade historier som "alla" vet och "alla" hört... men när man gräver lite visar det sig att ingen SJÄLV fått/upplevt galtsmak på kött.

OM galtsmak var vanligt, och jag livnärde mig på försälning av kött kanske jag skulle överväga kastrering. Men nu är faktiskt galtsmak OVANLIGT, och jag tar hellre den smällen att KANSKE vi ETT eller TVÅ tillfällen under hela mitt liv få kassera en griskropp för att ALLA MINA GALTAR ska få slippa ett ONÖDIGT OPERATIVT INGREPP!!

Framtiden får utvisa om Cikoria kommer som fodertillskott - då kanske jag ger det som extra säkerhet.

MVH
Maria

PS. Forskningen i Danmark med Cikoria visade att även suggor kan smaka "illa" och att även denna smak förbättrades med Cikoria. Undrar om inte detta om något visar på att det djuren äter (och hur deras liv ser ut) sätter sin prägel och smak på djuren/köttet. DS.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Tony

  • Gäst
Re:Grisar/Cikorie
« Svar #2 skrivet: 29 sep-05 kl 07:02 »
att galtar som går ute inte smakar galt, de är ju så stressade när de går ute i det fria,  är sant men man kan ju provsteka när man slaktar, skulle det smaka galt så är köttet inte förstört utan går att röka, kassler, röktfläsk är gott det oxå.

tony


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 4 användare (1 dolda)
javill, mommo, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser