Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hullbedömnings schema  (läst 3281 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Hullbedömnings schema
« skrivet: 02 jul-08 kl 10:56 »
Nyss hittade jag en sida av misstag  :-[ när jag sökte nått helt annat.

Sidan visar flera bilder av hullbedömning på får.
Kanske någon som tycker det är av intresse att se?

www.smallstock.info/tools/condscor/cs-sheep.htm
« Senast ändrad: 27 jun-11 kl 14:19 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hullbedömnings schema
« Svar #1 skrivet: 02 jul-08 kl 13:07 »
Tack för tipset, kan vara bra för en nybörjare som jag att läsa  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sorno

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 19 dec-10 kl 22:15 »
Hur skiljer sig hullbedömning mellan olika raser och över fårets livstid?

Jag har läst flera trådar där folk tycker sig fått kommentarer att deras får varit magra, men menat att kontrollanterna endast jämför med köttfår och att minsann allmogefåren har en annan kroppsbyggnad.

Så om man utgår från illustrationerna som länkas till ovan, eller till Sjödinsbok som har samma indelning så vitt jag ser - är denna bedömning baserad på tyngre raser och skiljer sig isåfall t.ex. gotlandsfår från detta?

Dessutom, blir tackor naturligt magrare med åldern eller håller de samma hull tills de är för gamla att äta ordentligt?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 dec-10 kl 17:33 »
Ja, enligt den bedömningen så har jag nästan aldrig sett en Gotlandstacka som har mer än drygt 2 i hullbedömning :o :o

När tackorna blir äldre så har de svårare att hålla hullet. Likadant med flasklamm som har varit undernärda som lamm - de kan också vara svåra att få upp i hull.
Jag har en stor Gotlandstacka som jag köpt som livdjur, som jag tror har varit flasklamm. (Hon visade intresse av att suga på vattenslangen som liten  :) ) Henne har jag aldrig lyckats få upp i 2, enligt denna hullbedömning! Hon får 5 kilos tvillinglamm varje år som växer som bara attan. Men något hull får jag aldrig upp på henne...

(Jag har min egen hullbedömning med en skala där en 2:a på denna bilden är 3:a hos mig. Sen eftersträvar jag att ha tackor mellan 2 och 3 innan betäckningen.)
« Senast ändrad: 20 dec-10 kl 17:35 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 20 dec-10 kl 18:28 »
Kanske vore det läge för föreningen allmogefår att ta fram en egen skala för hullbedömning, eller finns det? Tänker dels på de trådar där man kunnat läsa om inspektörer som inte vetat att det är skillnad på lantras och köttras. Dels för nyblivna lantrasägare (som jag själv) som lätt kan tro att deras djur är magra och börja utfodra dem mer än vad som är nyttigt.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 20 dec-10 kl 19:50 »
 Jag tror det vore svårt att göra ett hullbedömningsschema för allmogefår eftersom dom varierar ganska mycket individuellt.
 Det bästa är nog att lära sig av den man köper fåren av och kanske be att få klämma på någon annans får också och sedan känna på sina egna för att veta hur dom ska kännas individuellt.
 Man kan ju också känna på revbenen bakom frambenen, det kanske är mer rättvisande eftersom allmogefåren inte sätter kött på sadeln som köttraserna gör...
« Senast ändrad: 20 dec-10 kl 20:01 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Soshila

• Småland
« Svar #6 skrivet: 20 dec-10 kl 20:37 »
Man kan ju också känna på revbenen bakom frambenen, det kanske är mer rättvisande eftersom allmogefåren inte sätter kött på sadeln som köttraserna gör...
Aha, hur ska det kännas där?

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 dec-10 kl 20:43 »
Aha, hur ska det kännas där?

Som ovansidan på handen. Är det som knogarna så är den för tunn. Alltså ska revbenen kännas innanför huden, men inte sticka ut.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 dec-10 kl 20:48 »
Tänk dig en wettexduk ovanpå revbenen. Om det är så, så är de i bra hull.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Soshila

• Småland
« Svar #9 skrivet: 21 dec-10 kl 17:21 »
Tack, ska testas snarast!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 27 jun-11 kl 13:10 »
Det här var precis vad jag letade efter. Ska känna efter på mina nyinköpta Åsen-tjejer hur de känns vid revbenen. De har varsitt lamm, behöver de stödutfodras med kraftfoder? De går i en stor hage med både stora och små träd, sly och gräs.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser