Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorstorlek för att pressa hö?  (läst 9056 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Traktorstorlek för att pressa hö?
« skrivet: 01 jul-08 kl 19:39 »
Morsning.
Ung. vilken storlek på traktor måste man upp i för att kunna dra en löspress/mediumpress + balvagn med lass? Har en IH 844 med lastare nu men jag tycker att den är för stor och klumpig så den åker ut på Blocket idag, jag skulle vilja ha en mindre traktor, förmodligen utan frontlastare, det går ju använda redskap för trepunkten istället.
MEN den får ju inte bli så liten att redskapen vi har blir obrukbara! Som jag skrev förut behöver jag ju kunna dra mediumpressen med en balvagn bakom, det är väl i princip det tyngsta arbete vår traktor kommer att få smaka på..

Filip Skräplund

SV: Traktorstorlek för att pressa hö?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-08 kl 19:50 »
Exempelvis Ford 3000 vet jag fungerar med löspress och vagn, den är i storlek som MF 135 ungefär. Men det är nog undre gränsen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jul-08 kl 07:39 »
Ok! Tackar för svar, det är en mera lagom traktorstorlek. Nu är iaf annonsen ute på Blocket så nu får vi se om det finns någon som är villig att göra ett byte.. =)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 02 jul-08 kl 11:08 »
Fast en traktor med lastare är ju GULD värd i många situationer !  :)

Att mocka ur ströbäddar med och att lasta ströbädden på dyngvagnen.
Att lyfta högt t.ex lyfta ur/i motorn i något.

Skotta snö med (dom vintrar det kommer snö, visst kan man ha snöblad men det kan inte flytta snöhögarna som blir)

Vill verkligen inte vara utan traktor med lastare på gården.

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jul-08 kl 11:29 »
Håller med. Vi har ingen lastare och det är många gånger man tänkt att det skulle vara praktiskt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 jul-08 kl 11:34 »
men alla redskap till frontlastaren är ju så förbaskat dyra, en skopa och ett par pallgafflar verkar inte gå att hitta under 10 000:- ju.
Att köpa en skopa för trepunkten verkar ju inte kosta så mkt och en gödselgrep för trepunkten har jag redan..

Ursus

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 03 jul-08 kl 15:57 »
Du kan ju svetsa fast nya lastarfästen på din dynggrep så funkar den även på lastaren. Hur sprider du ut dyngan? Ska du upp med skiten på en vagn så är det inte fel med en maskin som kan lasta högre än en halvmeter.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #7 skrivet: 03 jul-08 kl 18:40 »
Har såld min Fiat 980 med frontlastare för drygt 5 veckor sen.   :-\  Tyckte att jag skulle sakna frontlastarn och mina skopor.
Gör allt hemma med mina grålle nu och måste säga att jag har inte letad efter en frontlastare än.  :)

Men...man vet aldrig hur en ko fånger en hare.......... Är man kreativ då går det att leva utan frontlastare (hoppas!)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 03 jul-08 kl 19:23 »
Fan också, jag var så jävla sugen på den där fiaten. Men likviditeten var just då inte helt perfekt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

trädman

« Svar #9 skrivet: 04 jul-08 kl 00:15 »
MF 135 med löspress och balvagn fungerade, men den var för lätt och orkeslös när marken lutade och lassen började bli fulla samt om höet inte var färdigtorkat redan på slag. Jag skulle välja en något större traktor än MF 135, även om den är en mycket bra traktor som varmt rekomenderas. Dock inte som pressdragare.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #10 skrivet: 04 jul-08 kl 10:28 »
Fan också, jag var så jävla sugen på den där fiaten. Men likviditeten var just då inte helt perfekt.

Tyvär Take, men vad ska man göra med en stor Fiat in en restaurang?  ;)

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 jul-08 kl 17:37 »
Traktor under 100 hk är ingen traktor  ;D

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 04 jul-08 kl 20:09 »
Traktor under 100 hk är ingen traktor  ;D

Det blir det allteftersom bränslet blir dyrare.
Många dragarsysslor kräver inte så mycket kraft.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

covboy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jul-08 kl 21:59 »
Därför behövs det effektivitet,vad gör man med en traktor som endast drar bränsle ?

covboy

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 jul-08 kl 22:21 »
nja,mera hästkrafter gör att man kan köra på lägre varv och det besparar bränsle..kanske tekniken inte har gått tillräkligt långt ännu ::)

covboy

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 jul-08 kl 22:36 »
Traktor under 100hk klarar inte min balpress.. :P

covboy

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 jul-08 kl 22:45 »
kör med 200 hk o brännolja ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 jul-08 kl 22:56 »
ATL har gjort en undersökning av bränsleförbrukning för olika traktorer. Enligt den har Volvo 814 lägst förbrukning per hektar.

Bränslekollen: Håll koll på soppan med ATL

Sedan måste man ju ha lite areal för att kunna utnyttja en större traktor. De nytillverkade kinesiska traktorerna med effekt som en grålle har ju uppenbarligen en marknad.

covboy

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 jul-08 kl 23:28 »
då jag vill visa upp mig med traktor så tar jag fram min zetor 3011 från -63 ;D

trädman

« Svar #19 skrivet: 05 jul-08 kl 02:02 »
Det funkade förr.
Behövs ingen hundrahästare för småkörningar.
Att traktorerna blir allt större beror mest på att det ska sparas på arbetskraft.
Med dyrare bränsle sjunker timlönerna reellt.
Det kan bli svårt att driva stora gårdar när soppan blir för dyr och det inte finns tillräckligt med villiga och kunniga jordbruksarbetare.

Jag tror tvärtom att det blir viktigare med stora arealer när bränslepriserna går upp och det blir allt svårare att rekrytera arbetskraft. Stora arealer gör det möjligt att använda stora traktorer, stora och effektiva redskap och bra hjälpmedel (GPS-styrning, optimering av gödsling utifrån skördenivå etc). Stora traktorer har i och för sig hög bränsleförbrukning per timme, men förbrukningen av såväl bränsle som arbetstid per färdigsådd ha är det svår att slå med någon halvliten traktor och traditionella redskap.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser