Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänkte skaffa ankor, vad/hur göra???  (läst 1263 gånger)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Tänkte skaffa ankor, vad/hur göra???
« skrivet: 01 jul-08 kl 17:41 »
Hejsan.
Jag har gått o fått för mig att jag vill skaffa ankor men är totalt novis på det ;D ???. Jag tar emot alla tips jag kan få om bra "nybörjar ras" (gärna med bilder), hägn (om det behövs) liten stuga (att tillbringa natten/vintern i) storlek på dammen. Ja helt enkelt allt som jag behöver veta innan jag skafar några.
Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

anette i bugared

• -
SV: Tänkte skaffa ankor, vad/hur göra???
« Svar #1 skrivet: 01 jul-08 kl 18:33 »
Vissa raser är mer lättstängslade än andra, vissa flyger rätt bra. En del är trevliga att se på, andra värper jättebra eller ger mycket kött, så det finns mycket att välja på.

Vi har blåankor och tycker att det är den trevligaste rasen vi haft. De är lätta att stängsla in (den flyger inte), de värper bra, ruvar bra och är trevliga att "umgås med". Äter man kött så är det en stor och tung fågel.
Våra går dessutom tillsammans med hönsen(både ute och inne) utan att bråka. De äter tillsammans och en ankhona ruvar t.o.m. på ett par hönsägg just nu, tillsammans med sina egna ägg (rackarns höna som varit där och lagt i smyg ;D.)

De badar jättemycket och vi har som tur är en bäck rinnande direkt utanför hönshuset för ankor grisar verkligen ner sitt vatten, så ju större damm desto bättre. Då kan det räcka med att man fyller på nytt vatten i det gamla varje dag (om det inte strömmar igenom), så gjorde vi nu när det var torrt så länge i Juni.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

morellen

• Västergötland
SV: Tänkte skaffa ankor, vad/hur göra???
« Svar #2 skrivet: 07 jul-08 kl 23:04 »
Hejsan.
Jag har gått o fått för mig att jag vill skaffa ankor men är totalt novis på det ;D ???. Jag tar emot alla tips jag kan få om bra "nybörjar ras" (gärna med bilder), hägn (om det behövs) liten stuga (att tillbringa natten/vintern i) storlek på dammen. Ja helt enkelt allt som jag behöver veta innan jag skafar några.
Hälsningar Anette

Mina myskankor bor iett hörn av gamla lagården med en lucka ut till en utegård med nättak. I den får de gå när vi inte är hemma för att slippa ängslas för rovdjur. Annars får de gå lösa på tomten som är inhägnad med fårnät. I brist på damm har de två badbaljor. Det är mitt första försök med ankor o jag tycker att de är trevliga o väldigt bra på att hitta mat själva, tyvärr är de lika förtjust i sallad som sniglarna är så vissa saker får man hägna in om man vill ha dem för sig själv...

Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser