Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Testning av inverter  (läst 2189 gånger)

Mikael Perman

  • Gäst
Testning av inverter
« skrivet: 27 jun-05 kl 18:02 »

Hej.
Under helgen har jag testat en 150Watts inverter, som gör om 12 volt bilbatteri till 230 volt växelspänning. Den har fungerat utmärkt för att driva vanliga glödlampor, vilket inte var så förvånande. Det gick också bra att driva lågenergilampor. Inte det heller så förvånande.

Jag har även provat att ladda upp en ackumulator/batteridriven rakapparat. Det gick utan problem.

Jag har också drivit mina datorhögtalare från invertern. Inga störningar hördes, inget surr i högtalarna, vilket var mer förvånande.

Bra gick det, både då jag drev invertern från bilbatteri och matade högtalarna, men också då jag drev invertern DIREKT från min solpanel, utan något batteri alls. Bra och starkt ljud blev det.

Men då slutade det fungera förstås om solen gick tillfälligt i moln.

Jag ska gå vidare och prova fler prylar från denna enkla inverter med rätt så dassig kurvform. Invertern kostar alltså ca 650 kronor.

Mikael Perman.



Rizz

  • Gäst
Re:Testning av inverter
« Svar #1 skrivet: 28 aug-05 kl 22:26 »
Hmm är det inte lite farligt att ha panelen kopplat direkt till invertern. Om strömmen skulle bli för stark finns väl risk att det ska gå sönder ganska kraftigt eller?

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Testning av inverter
« Svar #2 skrivet: 29 aug-05 kl 09:24 »

Hej.
Tomgångsspänningen från solpanelen är visserligen 24 volt, och den skulle i teorin kunna vara farlig för invertern (Alltså inte "strömmen" som du säger, för den mäts ju i Ampere).

Men nu är det ju så att alla vanliga invertrar drar en viss ström som ren tomgångsström, kanske en 0.3 ampere som tomgångsström för en 150-wattare. Det är normalt sett tillräckligt att sänka spänningen från en mindre solpanel, till något som är acceptabelt för invertern.

Så vet man vad man gör (eller har tur) så fungerar det.

Nackdelen med att köra direkt är ju förstås att det slutar fungera då solen går in i det minsta lilla moln. Och man måste ibland stäna av invertern, innan man kan slå på den igen, på grund av underspänningsvakten i Invertern.

Däremot så går detta alldeles utmärkt att köra på detta sätt med en LAP-top, för den har ju eget internt batteri.

Mikael Perman.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser