Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Japanska Silkeshöns  (läst 44624 gånger)

Annkos

• Troll äter inte grisar..
    • Skåne
SV: Om Japanska Silkeshöns
« Svar #60 skrivet: 28 mar-11 kl 21:51 »
Jag ska skaffa några brahmor (inklusive tupp såklart) under våren och tänkte kanske kombinera detta med några sweeta silkeshönor.
När jag nu läst in mig lite verkar det som att det är helt omöjligt att få tag på könsbestämda djur av denna ras. Ni som kan; är det så & isåfall varför? Jag förstår att de är sena att utröna könet på men visst vore det väl bättre att sälja chickens med rätt kön som man vet hamnar på rätt ställe..eller? Utbilda mig gärna!
Övriga erfarenheter av att kombinera dessa två raser?
Hur stort hot mot höns (ca 6-8vekor) utgör fågel-och-mus-glada-katter?

För att svara på det som skrivs kring Grekland och smuggelägg så är det bara att lägga ner. Det är förbjudet att smuggla ägg till utlandet utan tillstånd, bla pga smittrisk (som skrivits tidigare i tråden)..är vi rädda om våra djur så gör vi inte så.. (:) Sorry, finns kanske nån trevlig ras i landet där du bor som kan fungera ändå?
Tacksam för svar på mina undringar ???

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #61 skrivet: 28 mar-11 kl 23:39 »
Okej, vad jag förstått så e dvärg rasen en mycket liten höna så jag börjar misstänka att de jag såg på mässan inte var dvärg utan vanliga silkes höns. E det stor skillnad på raserna? Klara de större kanske bättre Greklands klimat? Om det inte e så stor skilland etc så kanske jag kan hitta ngn på forumet som kan sälja vanliga silkes ägg?? Åå...Jag skulle bli så glad då!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #62 skrivet: 01 apr-11 kl 14:29 »

Silke:  Tuppvikt: 1,2-1,5kg, Hönvikt: 2-2,2kg

Ska inte vikterna vara tvärtom där? ::) Ir väger hönorna mer än tupparna? Annars brukar ju tuppar vara större än hönor.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #63 skrivet: 01 apr-11 kl 14:37 »
Vad jag vet är det helt tillåtet att frakta matägg inom EU. Avelsägg är jag mer osäker, men det har blivit väsentligt lättare att frakta mindre antal djur mellan länderna. T ex får man importera kaniner utan att ha särskilda tillstånd.

Om inte avelsägg är tillåtet får man väl äta äggen  o:).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #64 skrivet: 01 apr-11 kl 14:49 »
Tänk på att wikipedia så kan vem som helst skriva, så allt som står där behöver inte vara rätt (i högstadiet fick vi aldrig använda wikipedia som några källor i sina arbeten =/), precis som andra ställen på internet.

Här står det t.ex. att tupparna väger 1200-1500 gram och hönorna 1000-1200 gram (vilket låter mer troligt i mina öron och på de silkes jag känt på och sett, tror att hönan jag hade var av stor silke men då hon var så liten trodde jag att hon var en dv silke... Så kom man till nationaluställningen och fick se RIKTIGA ::) dv silke *var ju bara som Chabos i storlek ir en del ännu mindre, som en Sebright!* och då fattade man ju att den hemma inte var en sådan ::) ).  ??? Och denna person vad jag uppfattar det ställer ut sina höns, så den borde ju ha koll?
Någon som har stor silke annars som kan springa ut och väga sina höns? ;D Säkraste sättet! ;D

http://www.sabelpoot.se/hons_japanska_silkeshons.htm
« Senast ändrad: 01 apr-11 kl 14:52 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #65 skrivet: 01 apr-11 kl 14:54 »
Citerar en text från hemsidan. :)

Citera
Stora silkeshöns

De stora silkeshönsen bör ha en minimivikt på, tuppen 1200-1500 gram och hönan 1000-1200 gram. Skalfärgen är ljusbrun och äggets vikt är 35 gram. Det är viktigt att vara noga med storleken på silkeshöns och av yttersta vikt att man avlar på djur som håller sig inom dessa ramar.

Idag är det inte alltför ovanligt att man blandar stora och dvärgar. Därför kan det ibland vara svårt att veta om man har stora silkeshöns eller dvärgsilke. En stor nackdel med detta är att det i dagsläget är svårt att hitta riktiga dvärgsilkeshöns då de flesta har en vikt som överstiger gränsen för dvärg.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #66 skrivet: 01 apr-11 kl 15:36 »
Tänk på att wikipedia så kan vem som helst skriva, så allt som står där behöver inte vara rätt (i högstadiet fick vi aldrig använda wikipedia som några källor i sina arbeten =/), precis som andra ställen på internet.

Precis som jag skrev i mitt inlägg. ;) Men tänkte då denna person ställer ut sina höns och har rasen så känns det som den skulle hålla koll på standarden? Men det är ju inte säkert att den kanske ställer ut just silkeshönsen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #67 skrivet: 01 apr-11 kl 15:40 »
På Japanen.se vilket är en specialklubb för japanska rashöns står det också att tupparna väger 1,2-1,5 kg och hönorna 1-1,2kg.
Och jag håller nog fast vid att jag hellre tror på vad som står bland klubbar och uppfödare som följer standard och ställer ut djuren än vad som står på wikipedia. :P ;D

http://www.japanen.se/

Silkeshöns

Citera
Rasen härstammar från Ostasien och varit känd i flera århundraden. Det egendomliga med rasen, är fjäderdräkten och hudfärgen.

På 1200 talet kom de till Kina och då var hönsen svarta, hade enkel kam och obefjädrade ben.

Under 1300 talet fann Marco Polo denna märkliga hönsras i den Sydafrikanska Staten Quelifu.

Han beskrev deras utseende så här; ”såg ut som vanliga höns men var iklädda något som liknade katthår och de hade mörkviolett hud”.

I Japan framställdes senare helt vita höns i tron att allt heligt är vitt. Silkeshönsens ulliga befjädring beror på att fjädrarna saknar hyskor och hakar.

Ur Standarden; Kompakt, avrundad, kochinliknande kroppsform, silkesaktig befjädring, svaga slappa fjäderribb, utan sammanhängande fjäderfan och med mycket mörk hudfärg. Kam, blåröd mullbärskam. Ansikte, svartblått, ögon, svartbruna. Ben och tår, korta, mörkblå och med 5 tår. På benets yttersida och på de yttersta tårna en kort befjädring.

Vikt: tupp 1,2-1,5 kg höna 1,0-1,2 kg.

Ägg: vikt minst 35 g

Skalfärg ljusbrun

Ringstorlek tupp F-15 höna G-15

Dvärgvarianten

Citera
Silkeshöns, dvärg.

Är framavlade i Holland. Kopia av de stora. Se upp med vikten.

Vikt tupp 600 g höna 500 g Ägg; vikt minst 28 g Skalfärg ljusbrun.

Ringstorlek tupp H-13 höna J-11

« Senast ändrad: 01 apr-11 kl 15:44 av Linkoso »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #68 skrivet: 01 apr-11 kl 19:52 »
Tyvärr står det fel på Japanen också  ::)
Skandinaviska standarden säger:

Stor Silke
Tupp1,4-1,7kg
Höna 1,1-1,4kg

Dvärg Silke
Tupp 600g
Höna 500g

Och jag har standarden i knät och har ställt ut djur i båda storlekarna  ;)

Den Amerikanska standarden har helt andra vikter.... Där ska dvärgarna vara nästan dubbelt så stora som här.... (Den standarden står i bokhyllan  ::) )
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Annkos

• Troll äter inte grisar..
    • Skåne
« Svar #69 skrivet: 01 apr-11 kl 20:18 »
3Z- Tack för dina råd/ tips! Är det samma "fara" avseende stor tupp på små hönor även om jag har en silkestupp till mina silkeshönor utöver min brahmatupp? Håller dom sig inte till "sina egna" eller :-[..Amatör som jag är..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #70 skrivet: 02 apr-11 kl 07:31 »
3Z- Tack för dina råd/ tips! Är det samma "fara" avseende stor tupp på små hönor även om jag har en silkestupp till mina silkeshönor utöver min brahmatupp? Håller dom sig inte till "sina egna" eller :-[..Amatör som jag är..
De håller sig inte till sin egen ras, vill man få rasrena ägg måste de vara delade. En tupp kommer att para sig med alla hönor den kommer åt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #71 skrivet: 02 jul-11 kl 02:00 »
Silkeshöns verkar vara en mysig ras, men har hört att dom är köldkänsliga.
Vill gärna lära mig mer om rasen??
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #72 skrivet: 03 jul-11 kl 11:51 »
Dom silkes jag hade var väldigt köldtåliga . Kan nog mera bero på vad dom vänjer sej vid från början . Jag hade Maraner förut som var väldigt frusna tex ..
Silkes är dock dom vackraste och mest inteligenta höns jag någonsin har haft .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #73 skrivet: 09 jul-11 kl 16:21 »
Ja, Silkeshöns verkar vara en sån underbar ras. När det lutar åt att skaffa höns senare i livet lutar jag emot  just Silkeshöns & Dvärgkochin. Kanske skaffar båda raserna sedan, men just nu får jag nuta av bilder på andras fåglar då jag tyvärr bor i en lägenhet & inte har plats för några höns. Kanske blir fler än dom raserna i framtiden med, men så länge får jag drömma om dom.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #74 skrivet: 09 jul-11 kl 16:53 »
Silkes är alldeles underbara! :-* Jag önskar bara att de vore jättestora! ;D ;) (till Azoo-Lina, Rackarns och Linkoso)

Tog bilder på mina två silkeskycklingar tidigare idag, de är så söta. De är framkläckta ur ägg från Vallagården här på forumet.
« Senast ändrad: 09 jul-11 kl 16:59 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #75 skrivet: 10 jul-11 kl 18:51 »
En av mina dv silkeskycklingar kläckta ur ägg från Njura. =)

Husfrun

• Uppland
« Svar #76 skrivet: 10 jul-11 kl 19:55 »
Jag blir galen!! hade skrivit ett låååångt inlägg som jag lyckades radera :o men sammanfattningsvis....våra silkes är snälla,köldtåliga,goda ruvare och mammor...aningens tröga ;D men väldigt bra nybörjarhöns! de är lugna och inte ett dugg flaxiga...lägger bra med ägg, men köttet vill man inte äta då det är blåsvart...men i vissa länder är det en delikatess:)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #77 skrivet: 10 jul-11 kl 21:01 »
Men hur smakar det då? :P
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #78 skrivet: 10 jul-11 kl 21:04 »
Som tupp/höna. Ingen skillnad tycker jag.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #79 skrivet: 11 jul-11 kl 09:59 »
Men hur smakar det då? :P
Precis som Linkoso tycker jag att det smakar som vanlig höna. Det passar utmärkt till middag på Halloween festen om man har en sådan ;) ;D 8)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser