Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankpappa borta med vinden....  (läst 1915 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Ankpappa borta med vinden....
« skrivet: 26 jun-08 kl 16:21 »
Jaha efter förra Söndagsnattens oväder med åska och blixtar och ösregn hela natten,så är Ankpappan borta.
Han som snart ska bli far :'(
Nu har jag väntat några dar och han dyker inte upp.
Behöver en ny pappa. Men vad är bäst, när ska man sätta in en ny hane i gruppen???
Ankmamman får snart ällingar då kanske det inte är så bra el? Nån som vet hur jag ska göra???
Tacksam för svar!!!
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Ankpappa borta med vinden....
« Svar #1 skrivet: 27 jun-08 kl 08:17 »
Spara en unghane från ällingarna så har du hane till nästa år som är född och van att vara på din gård.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 27 jun-08 kl 10:29 »
Tack för snabbt svar :D
Ok, vad bra.Det ska jag göra.
Hur många hannar kan man ha till ett gäng ankflickor??
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 27 jun-08 kl 22:14 »
Är inte så hemma på myskankor men känner några som har och de säger att det fungerar bäst med bara en hane då de annars kan gruffa med varandra. En hane klarar ju säkert en 5-6 honor. Har man många honor är det nog bättre att ha flera mindre grupper.

arnesson

« Svar #4 skrivet: 28 jun-08 kl 08:44 »
Jag har en myskdrake med fem fruar. Verkar passa bra eftersom de för ökar sig i bra takt.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

johannaw

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 28 jun-08 kl 21:56 »
du säger att hon ska spara en hane från ällingarna...men då blir det ju inavel nästa år. kanske inte så bra, men om man inte tänkt få fram ällingar funkar det ju bra.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 29 jun-08 kl 12:41 »
Ankor är inte så känsliga för inavel och att sätta tillbaka en avkomma på en förälder är mycket bättre än att syskonpara. Jag har gula ankor som jag har kört på samma stam i många år och det har inte blivit något konstigt alls där.

Man kan köra inavel på sina ankor i många år. Det är först när befruktningarna går ner som man behöver ta in nytt blod. Våra svenskla raser med simfåglar är ju starkt inavlade.

Många av våra svnska raser av simfåglar härstammar ju från små grupper av djur. De är ju väldigt starkt inavlade men de är ju ändå starka och livskraftiga.

« Senast ändrad: 01 jul-08 kl 09:55 av Nettis »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-08 kl 14:18 »
Citera
Man kan köra inavel på sina amkor i många år

Oh nej, gör inte det på korna  :o ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 29 jun-08 kl 16:00 »
 ;D ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 01 jul-08 kl 09:55 »
 ;D ;D

Ändrat nu...

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 2 användare
kackelmann, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser