Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stadsskulden fortsätter att minska  (läst 27162 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Stadsskulden fortsätter att minska
« Svar #140 skrivet: 17 mar-11 kl 08:56 »
Det som måste förbjudas är datoriseringen värdepappershandel, blankning och alla dessa derivat. Det borde vara en karens på minst 24 timmar mellan köp och sälj.
Då skulle vi få lite eftertänksamhet och långsiktighet på börserna världen över. Själv har jag 1 lån, lånet på gården. Allt annat äger jag ihop med min fru. Jag är mycket tacksam för att vanligt folk som jag och min fru kan få lån för att köpa gård. Denna typ av lån är ingenting nytt. Förr hette det hypotek och var mycket vanligt eftersom folk inte hur som helst kunde köpa ut sina syskon ur deras arvslotter. I en värld utan lån kommer eliten att till slut sno åt sig allt (läs. Bo Jonsson Grip) och "folket" blir deras livegna. 
Ett bra exempel är dom populära och politiskt korrekta microlån som ges till fattiga i tredje världen. Ska vi sluta med dom också, eller gäller inte teorierna när syftet blir politiskt korrekt?

Eliten har aldrig snott åt sig så mycket som de gör just nu. Och folket har aldrig varit mer förslavat än vad de är just nu. Det är därför de börjar revoltera på gatorna. Om bankerna inte ger lån så svälter vi. Om de ger lån så funkar handeln... men vi går djupare och djupare in i skuld ända tills skuldmättnad inträffar och en finanskris uppstår. Då flyttas enorma värden från fattig till rik. Småfolket kan aldrig vinna, hur de än försöker, inom nuvarande penningsystem. Speciellt inte så länge staten går in och räddar banker som bör gå omkull.

Apropå mikrolån: http://svt.se/2.151554/1.2329694/mikrolanen_har_blivit_en_skuldfalla_for_fattiga

20-30% i ränta är det inte många som klarar av. Varför skulle fattiga göra det bättre?

« Senast ändrad: 17 mar-11 kl 21:55 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #141 skrivet: 17 mar-11 kl 09:02 »
Deras affärsidé måpste handla om bortfallet av beskattning av byten och försäljning.

The Money Fix - Part 6

Barterkrediterna bokförs precis som kontanter och beskattas enligt samma regler. Genom byteshandeln inom ringen kan företag nyttja sin bruttomarginal för att göra inköp till kostnaden för sina varor och tjänster. Så om du handlar med en vara för 100kr som betalning, som du köpt in för 10kr, så handlar du i realiteten med 90% rabatt! Lägg på 5% provision till bytesmäklaren för att han fixade dealen och tillhandahöll ett kreditkonto och din rabatt blir 85%. Tillhandahåller du en tjänst lägger du enbart din tid. Din kontanta kostnad på att köpa låt säga en markadsföringsannons i media eller revision blir blott bytesmäklarprovisionen, kanske 5kr per hundralapp. Rätt bra deal. =)

« Senast ändrad: 17 mar-11 kl 09:07 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Existens?

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 17 mar-11 kl 09:15 »
Felet med ditt resonemang, Vargen, är att du lever i en drömvärld där få av människans naturliga beteenden existerar. Om alla bara ville byta grejer med varandra, ingen ville komma lite högre eller äga lite mer, så skulle det fungera.
Det är bara det att människan är inte sådan till sin natur.
Ett otal experiment med lika värden för alla har ju gjorts, företrädesvis i östländer och med murar eller stängsel runt folk för att dom inte skulle rymma ur landet.
När dom här så kallade jämlika samhällena har störtats så visar det sig, föga förvånande, att de som satt i toppen och folket i deras omedelbara närhet, dom levde inte på vatten och bröd precis utan roffade åt sig en ofantlig lyx.

Det är så det blir.

Om samhället gick ut på att folk skulle byta t.ex honungsburkar med varandra, så skulle snart någon inse att , hallå! jag kan tillhandahålla burkar, rengjorda och med ett pantsystem så att alla som använder burken får ge en summa till mig för att dom får fräscha burkar hela tiden... Och se där, räntan är pånyttfödd.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #143 skrivet: 17 mar-11 kl 09:20 »
Citera
Felet med ditt resonemang, Vargen, är att du lever i en drömvärld där få av människans naturliga beteenden existerar. Om alla bara ville byta grejer med varandra, ingen ville komma lite högre eller äga lite mer, så skulle det fungera.

Nu blandar du nog ihop lite saker igen.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #144 skrivet: 17 mar-11 kl 09:25 »
Vilken saabla tur vi hade igår, Den sittande minoritetsregeringen fick på nöten, de fick inte igenom förslaget på att sälja Vattenfall och andra Statliga företag!!

Sverige har så fruktansvärt stora tillgångar i vattenkraften, men tyvärr så ägs den till srora delar utav utländska kapitalister.

Våra politiker är inget annat än inkompetenta kapitalister som sitter i knät på marknaden.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #145 skrivet: 17 mar-11 kl 09:42 »
Hej!
Jag förstår inte dessa ekonomiska diskussioner. För mig är ett lån i banken ett löfte att jag ska uträtta ett visst arbete åt någon som i gengäld betalar en del av mitt lån. När jag nu är gammal så har jag utfört allt detta arbete och lite till så nu är jag inte skyldig någon några pengar men banken hjälper mig att ta hand om mina sparpengar ...

Banken hjelper deg?

Beklager å måtte si det, men noen her inne virker like uskyldige som en 13 år gammel muslimsk jente.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #146 skrivet: 17 mar-11 kl 09:56 »
Banken hjelper deg?

Beklager å måtte si det, men noen her inne virker like uskyldige som en 13 år gammel muslimsk jente.

Nice post  ;D right on spot!

malarmaster

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 17 mar-11 kl 21:34 »
Kanske sammanfattar det hela?
förstår inte,är man hänsynslös för att man vill försörja sig själv?vara skuldfri?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #148 skrivet: 17 mar-11 kl 21:41 »
förstår inte,är man hänsynslös för att man vill försörja sig själv?vara skuldfri?
Nä, menade mest att folk är otåliga och vill ha allt nu, och då anses det inte vara ett alternativ att spara till prylarna, utan det lånas och bedras för att man ska få sina prylar genast.  Jag tycker nog som du, att det är sunt att spara till inköpen istället för att skuldsätta sig.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #149 skrivet: 20 mar-11 kl 20:07 »
Introduction White TV SW

http://www.whitetv.se/index.php

Killen förklarar varför nettoskulden i samhället ändå fortsätter att öka.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #150 skrivet: 24 mar-11 kl 07:29 »
Detta innebär i realiteten att banken skapar betalningsmedel när den ger ett lån. ......skapa skuldpengar ut intet för din räkning......Eftersom 95% av alla pengar skapas på detta
Men du. Vaddå "skapas". Det var ju verkliga pengar jag fick vid lånet. Pengar som jag kunde köpa ett hus med. Menar du att Nordea, TILLVERKADE de där pengarna. Nordea HAR väl pengarna? Antingen andras sparpengar eller att de lånar av den befintliga potten av verkliga pengar. Det finns väl en viss mängd svenska sedlar, en absolut totalsumma? Eller hur?

Sebastian

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #151 skrivet: 24 mar-11 kl 07:37 »
Men du. Vaddå "skapas". Det var ju verkliga pengar jag fick vid lånet. Pengar som jag kunde köpa ett hus med. Menar du att Nordea, TILLVERKADE de där pengarna. Nordea HAR väl pengarna? Antingen andras sparpengar eller att de lånar av den befintliga potten av verkliga pengar. Det finns väl en viss mängd svenska sedlar, en absolut totalsumma? Eller hur?

Sebastian

Aah... vart skall jag borja? Jag ger upp. Nej, nej, och nej. Det finns ingen totalsumma. Jo, banker kan skapa pengar. Trycker sedlar gor riksbanken hela tiden, dag ut och dag in.

Kan nagon som ar battre an mig pa att forklara ta over har?

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #152 skrivet: 24 mar-11 kl 08:36 »
Aah... vart skall jag borja? Jag ger upp. Nej, nej, och nej. Det finns ingen totalsumma. Jo, banker kan skapa pengar. Trycker sedlar gor riksbanken hela tiden, dag ut och dag in.
Kan nagon som ar battre an mig pa att forklara ta over har?
Ja gör gärna det. Jag har läst bakåt i tråden och försöker få huvudet runt detta.
Vargalyster säger:
"Eftersom 95% av alla pengar SKAPAS på detta sätt men utan pengar för 
att betala räntan innebär det att nya lån måste betala gamla räntor. "

Man jag betalar ju mina räntor genom att arbeta och få lön.

Vargalyster säger:
"Om bankerna inte ger lån så svälter vi."

Men jag handlar ju mat för min lön. Inte för lån.

Vill förstå.

Sebastian

Georgisten

• Östergötland
« Svar #153 skrivet: 24 mar-11 kl 09:06 »
Ja gör gärna det. Jag har läst bakåt i tråden och försöker få huvudet runt detta.
Vargalyster säger:
"Eftersom 95% av alla pengar SKAPAS på detta sätt men utan pengar för 
att betala räntan innebär det att nya lån måste betala gamla räntor. "

Man jag betalar ju mina räntor genom att arbeta och få lön.

Vargalyster säger:
"Om bankerna inte ger lån så svälter vi."

Men jag handlar ju mat för min lön. Inte för lån.

Vill förstå.

Sebastian

Money as Debt - Pengar som skuld (1 av 5)

Se den där filmen (5 korta delar) så får du hela bilden. Bankerna expanderar kredit i sin bokföring ovanpå centralbankspengar. Sen clearar de dessa krediter mellan olika banker när de genomför transaktioner. Enligt Ingves kan en bank i Sverige idag, i värsta fall, ge ett lån på 1 miljon med bara drygt två tusen i kassa - http://parasitstopp.wordpress.com/ingves-om-den-vansinniga-skuldsattningen/

Exempel: Nordea lånar ut en mille till dig. Du köper ett hus av en kille som har handelsbanken och för över pengarna till honom. Grejen var att handelsbanken också har fört över en miljon till Nordea under dagen. Så beloppen clearas mot varandra=inga pengar flyttas. M a o kommer de undan med att flytta inga eller markant mindre pengar vid transaktioner mellan banker. Därför kan bankkrediterna jämställas med betalningsmedel då varor och tjänster ändå byter ägare trots att inga riktiga pengar flyttas. Dock accepterar inte staten sådana krediter utan kräver riksbankspengar. Så när skatteverket debiterar dig så måste bankerna flytta riktiga pengar (vad nu det är).

Bo

« Svar #154 skrivet: 24 mar-11 kl 10:45 »
"Riktiga pengar" skapas också när någon ger lån = accepterar riksbankens (skuld-)sedlar istället för realvärden.

Det är helt i sin ordning att betalningsmedel skapas då någon skuldsätter sig. Den privata skuldsedeln kan lösas in mot gångbart betalningsmedel via en bank. Under en sund ordning skaffar sig banken tillgång till detta allmänt gångbara betalningsmedel genom att låna det av den som garanterar dess värde eller av sparare mot ränta.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82421.0

Georgisten

• Östergötland
« Svar #155 skrivet: 24 mar-11 kl 10:55 »
"Riktiga pengar" skapas också när någon ger lån = accepterar riksbankens (skuld-)sedlar istället för realvärden.

Det är helt i sin ordning att betalningsmedel skapas då någon skuldsätter sig. Den privata skuldsedeln kan lösas in mot gångbart betalningsmedel via en bank. Under en sund ordning skaffar sig banken tillgång till detta allmänt gångbara betalningsmedel genom att låna det av den som garanterar dess värde eller av sparare mot ränta.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82421.0

Grejen är att för att köparen ska acceptera skuldbrevet idag, måste detta ske genom en bank mot ränta. Om du tog ett papper och skrev en miljon på det och gav till säljaren av huset så skulle denne kunna acceptera detta... men i realiteten händer inte detta. Med ett sunt och rättvist system hade det funnits möjligheter för att genomföra detta utan att skulden förflyttas till banken - som ges alldeles för stor makt och obefogade inkomstmöjligheter i sammanhanget. Den borde istället flyttas till samhället som helhet eller kreditföreningar där risken för fordringen skulle spridas på alla gemensamma aktörer. Helst räntefritt, vilket borde vara lättare att genomföra eftersom alla i nätverket vill få samma fördel. På så vis skulle både risker och kostnader minska för hela samhället.

Bo

« Svar #156 skrivet: 24 mar-11 kl 13:26 »
Även i en tänkt ordning där alla litade på och accepterade privata skuldsedlar som betalningsmedel, skulle det uppstå mättnad och förmånen att få vara skuldsatt = leva gott i förväg på vad man tänker jobba ihop till i framtiden, - skulle nödgas åsättas ett pris, för att producerandet skulle hålla jämna steg med konsumerandet.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #157 skrivet: 24 mar-11 kl 15:49 »
Även i en tänkt ordning där alla litade på och accepterade privata skuldsedlar som betalningsmedel, skulle det uppstå mättnad och förmånen att få vara skuldsatt = leva gott i förväg på vad man tänker jobba ihop till i framtiden, - skulle nödgas åsättas ett pris, för att producerandet skulle hålla jämna steg med konsumerandet.
Aha... så ränta är inte möjligt att undvika? Eller så gör man som JAK, tvångssparande och tvångsamortering.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #158 skrivet: 24 mar-11 kl 16:04 »

Ja, men att vara skuldsatt behöver inte ses som en fördel. Det är ju relativt och nätverket reglerar nog därmed sig självt. Det som händer det händer. Det viktigaste är att det är fritt och ömsesidigt. Inte hierarkiskt kontrollerat. Det bör även kompletteras med andra system där clearinghus agerar mellanhänder mellan systemen mot rimlig avgift.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #159 skrivet: 24 mar-11 kl 16:05 »
Aha... så ränta är inte möjligt att undvika? Eller så gör man som JAK, tvångssparande och tvångsamortering.

Även de pengarna är räntebelagda. Men det är inte du som betalar räntan utan den person som lånade dem in i existens. Sen att de lånas ut räntefritt inom JAK en gång till är en annan sak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 3 användare
Be, Frennie, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser