Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  F-skatteinkomst eller lön  (läst 1864 gånger)

woodcutter

F-skatteinkomst eller lön
« skrivet: 24 jun-08 kl 22:02 »
Hej,nån som vet mera exakt hur mycket mera måste man debitera vid f-skatteinkomst för att det skall motsvara en given lön/timma?
Skogs- och Småbrukare af Guds nåde

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: F-skatteinkomst eller lön
« Svar #1 skrivet: 25 jun-08 kl 00:20 »
Det beror på...

När du har en vanlig anställning så har du tryghet, jobbet håller med arbetsredskap, semesterersättning, semesterlön, sjuklön dag 2-14 och lediga dagar samt en drös försäkringar som man även borde teckan som egen företagare men man oftast ändå inte gör.

Jag har siffrorna på kontoret men på dit brutolön läggs på ett ungefär:

soc avg                         34,5%
avtalsförsäkring              5%
semesterersättning        4%
semesternlön                10%
------------------------------------
total                             55%

Brutolön gånger 2 är det minsta man ska debitera.

glöm inte att grädda med moms.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 jun-08 kl 05:39 »
Man får som sagt behålla knappt hälften, och en privatkund ska dessutom betala moms.

Vid mindre jobb så visa inte f-skattsedeln om det inte är nödvändigt, en tusenlapp kan man ta ut utan att uppdragsgivaren är skyldig att meddela skattemyndigheten, de gör sällan det, för de kan riskera att få betala skatten som de skulle dragit (30%).

Det finns förslag att höja detta belopp till 10000:-

Är det frågan om avdragsgilla tjänster, går det bäst att  om f-skattsedeln använts.

Få privatpersoner har råd att anlita en "vitt" om de är fattiga pensionärer eller ministrar, därför har man för ministrarnas skull infört ett 50% avdrag, för vissa tjänster. Man gör den svarta kostnaden till vitt med ett trick.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

woodcutter

« Svar #3 skrivet: 27 jun-08 kl 22:38 »
Hej,
Jag får tacka så mycket för svaren.De visar att jag har an ganska bra timpenning:-)
Skogs- och Småbrukare af Guds nåde

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #4 skrivet: 07 jul-08 kl 17:36 »
Jag (och många andra) brukar räkna att man måste slå på 1,66% för att täcka upp till en anställds lön. Sen beror det ju på också hur mycket jobb man har, jag tar en timpeng på mellan 550:-  -  650:-/tim men eftersom jag har relativt glest med jobb resulterar det inte i en fet plånbok. Vissa jobb gör man också nästan gratis, bara för att de är så roliga, och kunden inte har råd med mer :)

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 jul-08 kl 06:57 »
Priset man tar är rätt ungefär vid smärtgränsen!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser