Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinbergssnäckor  (läst 15208 gånger)

Vitis

• Skåne
Vinbergssnäckor
« skrivet: 24 jun-08 kl 18:40 »
Idag när vi var ute och plockade fläder så snubblade vi på ett gäng vinbergssnäckor.

Plockade bara med oss ett tiotal eftersom vi inte riktigt vet vad/hur man ska göra med dem.

Alla tips och erfarenheter är välkomna. Har ni några roliga eller äckliga snigelanekdoter så får dom också plats här i tråden.

Det här har jag hittat om tillredningen :

Citera
-Man behöver en rymningssäker låda, för det där med snigelfart är något mycket relativt. En trälåda med kycklingnät över går bra. I den lägger man snäckorna och utfordrar dem med salladsblad i tre dagar. Detta för att sniglarna ska bli välmatade.

-Efter salladskuren fylls lådans botten med fin sand där sniglarna tillbringar ytterligare 2 dagar utan föda.

-Sedan kommer badet, där skal och snigel borstas ordentligt rena. Ännu ett vattenbad tillsatt med salt och vinäger (1 - 1 1/2 dl vinäger och en msk salt per liter vatten) är nästa anhalt. Där tillbringar sniglarna ett par timmar för att befrias från sitt slem. Här dör de också. Därefter sköljs de i durkslag under rinnande kallt vatten.

-När sniglarna är riktigt rena förvälls de 5 minuter i saltat vatten (1 msk salt per liter vatten) och får svalna. Snigeln kan då plockas ur skalet. Samtidigt tar man bort spiralen där snäckan varit fäst. Om tarmen skall plockas bort diskuterar de lärde. Den kan vara svårfunnen, men är å andra sidan helt ren. Sen är snigeln färdig för kokning enligt grundreceptet:

Länk till ovan

annika

• Bohuslän
SV: Vinbergssnäckor
« Svar #1 skrivet: 24 jun-08 kl 21:14 »
Precis så fick jag berättat för mig av en provencalsk madame att man tillagar sniglar, för utom att hon matade dom med timjan i stället för sallad för att ge dem smak...

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 jun-08 kl 22:07 »
Timjan! Yes, det har vi massor av!  ;D

Nu bor de i en burk på köksbordet och mumsar på maskrosblad.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-08 kl 22:19 »
Timjan! Yes, det har vi massor av!  ;D

Nu bor de i en burk på köksbordet och mumsar på maskrosblad.

Men 10 sniglar blir man väl inte mätt på? Eller är de jättestora? Tror inte jag sett några i verkligheten.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 jun-08 kl 22:55 »
Men 10 sniglar blir man väl inte mätt på? Eller är de jättestora? Tror inte jag sett några i verkligheten.

Om du läser första inlägget så ser du att vi inte tänkte bli mätta ... bara prova lite.  :)

Dom är nog 5cm i diameter, själva skalet alltså ... ska ta några bilder ... inte mycket mat hur som helst.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 jun-08 kl 23:05 »
Några bilder på di små liven, dom bor nu i en lösgodislåda med massa maskrosblad, kirskål och timjan (enl. ovan). Stänkt i lite vatten också.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 24 jun-08 kl 23:18 »
Cool, ska gå ut och plockar några.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 jun-08 kl 23:46 »
Va stora dom va! Såna har jag apselut inte sett, lever dom i hela Sverige eller bara vissa delar?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 24 jun-08 kl 23:50 »
Va stora dom va! Såna har jag apselut inte sett, lever dom i hela Sverige eller bara vissa delar?

Dom är vanliga lokalt, där man en gång utplanterat dom.
Åtminstone häromkring (Uppland) inte sällan i närheten av prästgårdar och gamla gästgiverier.
Brukar krypa ut på asfalten när det regnar, då blir det masslakt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 25 jun-08 kl 00:24 »
Dom finns på många ställen häromkring också, har jag lärt mig, men sprider sig tydligen inte så långt från där dom blivit inplanterade nån gång på 1700-talet. Här har vi ju ett franskinspirerat slott i var och varannan buske ...  :P

Lättodlade också, matas typ bara med ogräs ... kanske nåt man kunde sälja till de lokala gourmetställena.  :D
« Senast ändrad: 25 jun-08 kl 00:26 av Vitis »

Ekub

« Svar #10 skrivet: 07 jul-08 kl 10:54 »
Kanske ska börja föda upp dem istället? Tydligen råder det en viss snigelbrist ;) http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1439527.svd

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Heliciculture
« Svar #11 skrivet: 07 jul-08 kl 21:21 »
Googla på snail farming.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #12 skrivet: 12 aug-08 kl 10:42 »
Min kompis har vinbergssniglar (stavas även vinbärrssniglar, men jag vet inte vilket som är rätt ???) och min son är väldigt fascinerad av dem och vill gärna att vi tar hem ett gäng för att själva försöka få en liten koloni. Min pappa plockade ett gäng för 15 år sedan och satte ut, men dem har vi inte sett röken av. Har ni några tips om hur man lyckas, innan vi skrider till handling? Vilken årstid är bäst? Finns det växter de föredrar eller jordar som är mer lämpliga för vintervilan? Alla tips mottages tacksamt!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 aug-08 kl 15:49 »
Tänk på att dom är ganska glupska, odlar du sallat får du räkna med att dela med dig lite.  :)

Vinbergssnäcka heter djuret, inte 'vinbär-' och inte '-snigel'.

Kan förresten meddela att dom var delikata, tillredda enligt konstens alla regler. Gratinerade i vitlök och smör i sina skal.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 03 nov-08 kl 07:31 »
Är inte vinbergssnäckor fridlysta? Jag vill inte vara en glädjedödare, men jag tror det är så. Plockar ni och äter dom så ska ni kanske inte säga det ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 nov-08 kl 08:15 »
Det låter inte troligt att vinbergssnäckor skulle vara fridlysta, de är ju enormt vanliga.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 03 nov-08 kl 10:08 »
Det är drygt 10 år sedan jag hörde det, som jag skrev är jag inte säker. Men det kan kanske vara lokalt också? Förökar sej vinbergssnäckor som andra sniglar har det säkert blivit ändring på det.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Strajder

• Aspegården
« Svar #17 skrivet: 03 nov-08 kl 13:38 »
Har faktiskt tillagat vinbergssnäckor (http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=28249) för många år sedan med lyckat resultat. Anledningen att jag bara gjorde det en enda gång var att det var mycket tidskrävande. Finns beskrivning hur man gör här: http://www.escargot.se/index.php?option=com_ricettario&func=detail&Itemid=47&id=3

Kerstin Linnea

« Svar #18 skrivet: 11 maj-09 kl 11:08 »
Jag har provat att göra sniglar efter konstens alla regler och det var skitäckligt... :P...
Konsistensen var som gamla kanin nötter (tror jag  :-[) eller dylikt men smaken var inte lika illa men med allt jobb så var det inte värt det...Då är kanin så mycket bättre  ;)...

Strajder

• Aspegården
« Svar #19 skrivet: 20 maj-09 kl 21:23 »
Sniglar ska man äta på restaurang, det är gott men för arbetskrävande att göra hemma.

Det är nog egentligen Lissabon som är berömt för sina sniglar. Åt inga när jag var där men däremot åt jag ganska misslyckade mikroskopiska sniglar som man fick peta fram med tandpetare på restaurangen http://www.loscaracoles.es/ Los Caracoles (sniglarna) i Barcelona. Typisk turistfälla, intressant miljö men inte så intressant mat!

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 2 användare
getmamman, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser