Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm/fårsmak  (läst 8713 gånger)

maunen

• Skåne
Lamm/fårsmak
« skrivet: 24 jun-08 kl 13:43 »
Finns det inget sätt att bli av med lamm/fårsmaken..... är tyvärr inte så förtjust i den......?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
SV: Lamm/fårsmak
« Svar #1 skrivet: 24 jun-08 kl 14:54 »
Finns det inget sätt att bli av med lamm/fårsmaken..... är tyvärr inte så förtjust i den......?

Det är fettet som smakar får. Putsa bort det, hemslaktar du putsar du lämpligen bort det innan köttet alls fryses in.

En del raser producerar en himla massa fett. Har jag uppfattat det rätt så kan det betala sig om man säljer till slakt, men jag föredrar fårkött med så lite fett som möjligt.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

maunen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 jun-08 kl 15:22 »
Ja, fett var det mycket lite, det är köttet som smakar och luktar speciellt. Det är hemslaktat. Är inte uppväxt med att äta lamm, så jag är inte van vid det. Lamm räknas ju som delikatess, så jag trodde det skulle smaka mycket bättre än vad det gör.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #3 skrivet: 24 jun-08 kl 15:38 »
Ja, fett var det mycket lite, det är köttet som smakar och luktar speciellt. Det är hemslaktat. Är inte uppväxt med att äta lamm, så jag är inte van vid det. Lamm räknas ju som delikatess, så jag trodde det skulle smaka mycket bättre än vad det gör.

Marinera? Vitlök!

Har det hängt enligt konstens regler?

Det kan ju börja smaka "ull" om det inte var riktigt rent innan det hängde. Eller fårbajs om det kladdats lite runt stekarna när det flåddes. Luktar det illa eller är grönaktigt/prickigt innan tillagning bör man nog trimma bort de illaluktande delarna, helst innan man frös in det till en början.

Lamm som blivit smutsigt under slakten luktar och smakar därefter. Kryddstark marinering på 24 timmar löser kanske det.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 24 jun-08 kl 18:06 »
"Tyst och ät!" som de vuxna skulle ha sagt när man var liten.

maunen

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 jun-08 kl 21:59 »
Hmmmmm..... jag vill ju inte odla något som jag sen inte tycker om att äta  ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 25 jun-08 kl 00:07 »
Någon annan sa "Tig och lid!"  ;) Nä, men att hålla undan ullen så mkt, det bara går vid slakt är nog det man kan göra. Och kanske skola om sin kräsna tunga genom att laga flera olika rätter och kanske hitta några som man tycker mer om än de man redan provat.

Hur är det, har ni tyckt om lamm från affären tidigare?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 25 jun-08 kl 07:22 »
Någon annan sa "Tig och lid!"  ;) Nä, men att hålla undan ullen så mkt, det bara går vid slakt är nog det man kan göra. Och kanske skola om sin kräsna tunga genom att laga flera olika rätter och kanske hitta några som man tycker mer om än de man redan provat.

Hur är det, har ni tyckt om lamm från affären tidigare?

Man kan ju klippa innan slakt eller efter avlivning om man har svårt att hålla bort ullen. Synd på skinnet kanske.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 27 jun-08 kl 08:37 »
När man äter lammkött är det viktigt att köttet är riktigt varmt. Fettet smakar bara när det är kallt. Så laga till och ät det genast så kommer du att gilla lamm sen. Det är jättegott!!

Moraggarn

• -
« Svar #9 skrivet: 27 jun-08 kl 10:00 »
Om man inte är väldigt försiktig när man flår så får man "ullsmak" på köttet. Om man tar på ullen och sen på köttet så sätter sig smaken direkt. Se även till att skinnet inte viker sig med ullsidan mot köttet.Den lilla extra tid det tar att vara nogrann lönar sig dubbelt upp när man äter köttet.Sen har får/lamm en lite speciell smak det(får) man leva med för det smakar mycket bra.

leifhh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 jun-08 kl 21:40 »
Två enkla trix vid slakten är dels att använda latexhandskar som man byter så fort man byter arbetsmoment och dels att göra rent slaktkroppen med ättika innan man hänger den (nej ättikan ger ingen egen smak men dödar mkt bakterier).

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 06 aug-08 kl 00:04 »
koka köttet innan du steker det...
du kan koka köttet i ca 25 minuter (salt ,svartpeppar, färsk vitlök och en morot)
sedan låter du det rinna av.
salta köttet lite och stek sedan i hög värme.
(använd lock, för det skvätter)
då blir du av med mycket av den dåliga smaken :)

Birgit

« Svar #12 skrivet: 07 aug-08 kl 10:09 »
Tror det hänger samman lite med ras och utfodring också. Har ju haft allt från Oxford Down, finullskorsningar, finull, gute och roslag.
Oxford Down smakade kofta oavsett om man skar bort fett. Korsningarna var lite bättre. Ren finull helt ok. Gute och roslag har inte smakat "kofta" alls.
Dessutom upplevde jag att fettet smakade sämre när de fick kraftfoder än när de betade. Nu får inga får kraftfoder (för omega-3 halten).
Bara lite funderingar ingen vetenskap!

ninaelisabet

« Svar #13 skrivet: 07 aug-08 kl 10:48 »
Har en undran angående detta, när man slaktat harar brukar man ju lägga de i mjölk för att ta bort den skarpa smaken, kan man göra det med lamm också? eller det kanske beror på att det är viltsmaken som är skarp och lamm har kanske en annan bismak än hare? Har bara ätit lamm i indisk mat så jag kan inte avgöra hur det smakar riktigt...

Luffsen

• -
« Svar #14 skrivet: 09 aug-08 kl 13:00 »
Lamm räknas ju som delikatess, så jag trodde det skulle smaka mycket bättre än vad det gör.

Surströmming kallas också för delikatess...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 aug-08 kl 11:54 »
Lamm räknas ju som delikatess, så jag trodde det skulle smaka mycket bättre än vad det gör.

Som så mycket annat hänger det samman med:
1/ vad man är van vid
2/ hur råvaran hanteras
3/ hur råvaran tillagas
4/ sammanhanget inom vilket maten förtärs

Den bästa råvara kan förstöras av fel hantering, tillagning eller ätsammanhang. Är man inte van vid viss mat kan den smaka rätt mysko.

sedan har vi:
5/ personlig smak

Själv har jag insett att jag har lite svårt för själva smaken av griskött. Ordentligt smaksatt i grytor, färs eller genom rökning gör det helt ok, men tillagat naturellt är det rätt trist, för att inte säga läbbigt för mina smaklökar.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #16 skrivet: 11 aug-08 kl 21:33 »
Tillagade helt ljuvlig lammstek enligt recept i boken "Under valnötsträdet", långkok på 1+ timme i vitt vin, med massvis med örter. Blev helt ljuvligt. Speciellt som alla kryddor var egna, liksom köttet. Och potatisen.

Ingrid68

• -
« Svar #17 skrivet: 13 aug-08 kl 13:45 »
Ju längre tid i frysen desto mer "fårsmak" är en gammal "sanning".
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

leifhh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 aug-08 kl 14:41 »
Två enkla trix vid slakten är dels att använda latexhandskar som man byter så fort man byter arbetsmoment

Å bara för att vara lite bror duktig så köpte jag ett 100 pack latexhandskar på apoteket idag. Bockjakten börjar ju på lördag....

Ju längre tid i frysen desto mer "fårsmak" är en gammal "sanning".

Helt riktigt, speciellt de delar med fett å kanske främst färsen.

duvningens

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 17 aug-08 kl 11:01 »
Som många säger är renlighet det viktigaste, ullen får inte komma i kontakt med köttet. Var extra noga med det vid urtagningen, vi kör  med "en ren och en smutsig hand" och naturligtvis handskar. Vanliga hushållshandskar i två färger, för att inte glömma sig.
Hälsar Duvningens
liten gård i skogen med får, orpington gul och legbarfärgad, orloff, RIR, myskankor, mignonankor, svensk gulanka, ölandsgäss, make, 3 katter och 3 utflugna ungar

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser