Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ponnyköp  (läst 2346 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
Ponnyköp
« skrivet: 23 jun-08 kl 23:28 »
Nu har vi köpt vår ponny och dottern är naturligtvis överlycklig.
Vi hade hästen på prov ett tag först och sedan snart två månader är han vår. Och det blev ju inte alls vad jag egenligen letade efter....hade ju tänkt en äldre välutbildad ponny. Istället gjorde det man väl egentligen inte ska göra...köpte en ung ponny som inte kan särskilt mycket till min 9-åring.

En 6-årig korsningsponny som nog inte haft det så bra tidigare. Men en underbar kille att hålla på med, snäll på alla vis och har inga olater för sig. Sen är han oerfaren och kan inte mycket , der verkar somom han blivit ganska hårdhänt hanterad.
 Han är oerhört känslig vid ridning och blir rädd om man tex. drar i tygeln och inte släpper efter. Och han har stuckit för tösen i paddocken, men inte för att vara dum utan för att han blev rädd. Och det är klart att både tös och mamma har blivit lite skrämda av det...
Men jag tror på den här hästen och är villig att satsa på honom. Han måste bara bli trygg och lydig, min tös måste lära sig hans signaler och hur hon ska hantera dom.
Kan tillägga att jag har kunniga hästmänniskor istallet där han står. Likaså ska han iväg till en otroligt duktig tränare i Förlanda och vara där i 1-2 månader, dottern ska rida för henne 2 gånger/vecka och så ska tränaren jobba själv med honom dom övriga dagarna.

Jag är tror att det här kommer att bli bra. Och när veterinären Freddy Wegelius gjorde besiktningen pratade vi om detta med oerfaren häst till en ung ryttare. Freddy sa då till mig att "ibland så måste man chansa i livet annars missar man guldkornen". Han tyckte för övrigt att ponnyn var en oslipad diamant !!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Ponnyköp
« Svar #1 skrivet: 26 jun-08 kl 15:31 »
Vad roligt för er !
Hoppas nu att er häst är den där diamanten för er ;)
Det är kanon att ha häst på foder först, då vet man ju precis vad man får! Har gjort så med andra hästar innan. Sist lämnade vi tillbaka ponnyn, för det fungerade inte mellan dottern och hästen, men den vi köpt nu i sommar  är underbar!! PS! Köpt i Fritsla..... :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 26 jun-08 kl 15:43 »
Kan tillägga att jag har kunniga hästmänniskor istallet där han står. Likaså ska han iväg till en otroligt duktig tränare i Förlanda och vara där i 1-2 månader, dottern ska rida för henne 2 gånger/vecka och så ska tränaren jobba själv med honom dom övriga dagarna.

Nyfiken... duktig tränare i Förlanda? Jag bor ju väldigt nära Förlanda, kanske vore nå´t för mig och min unghäst. Kan du pm:a namnet?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #3 skrivet: 26 jun-08 kl 17:09 »
Vad roligt för er !
Hoppas nu att er häst är den där diamanten för er ;)
Det är kanon att ha häst på foder först, då vet man ju precis vad man får! Har gjort så med andra hästar innan. Sist lämnade vi tillbaka ponnyn, för det fungerade inte mellan dottern och hästen, men den vi köpt nu i sommar  är underbar!! PS! Köpt i Fritsla..... :D

Vi har mycket att jobba med vad det gäller vår ponny. Men det är klart att han kommer att bli en oerhört välslipad diamant tiden.... en rosettplockare av högsta klass ;)
Ni har köpt er i Fritsla....nu blev jag nyfiken. Är det nån bekant tro ?

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #4 skrivet: 26 jun-08 kl 17:17 »
Vet du vaaa.... ?? Nu vet jag var ni har köpt er häst......har sett kort på henne också  ;D. Hon är jättesöt !!
(Ni har köpt henne av min granne...)
Själv har jag köpt min i Roasjö... ;D

covboy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 jun-08 kl 18:08 »
Hurudan ponny har ni köpt och hur hög är den ?

Jag går oxå i hästköpfunderingar till min 10 åringa dotter..

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #6 skrivet: 26 jun-08 kl 18:28 »
Jag har köpt en svensk ridponny, en c-ponny som är 1,32 hög. Framför allt är han så otroligt snäll att hantera. Vad det gäller ridningen så finns det, som jag har skrivit tidigare mycket att jobba med då han inte kan så mycket och även behöver bli mer trygg då han kan bli orolig för vissa saker.
Men han är bara 6 år så han har ju tiden framför sig.

Kan väl säga att vi tittade på rätt många innan vi köpte honom !!

covboy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 jun-08 kl 18:34 »
Min dotter rider på kalvar o kvigor ,hon får dem att hoppa t.o.m  ;D..vi har allt annat bara hästen (ponnyn) som fattas :-\

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #8 skrivet: 26 jun-08 kl 22:22 »
Vet du vaaa.... ?? Nu vet jag var ni har köpt er häst......har sett kort på henne också  ;D. Hon är jättesöt !!
(Ni har köpt henne av min granne...)
Själv har jag köpt min i Roasjö... ;D

Kul va!? Tyvärr rök ju fjordingen och isisen ihop i lördags, så de har haltat båda två :-\ Men nu är allt ok igen. De får vila ändå tills vi kommer hem från norrland.

Har du kvar hästarna i Kinnarumma? Och du din vbl-vallack?

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #9 skrivet: 27 jun-08 kl 23:12 »
Japp, jag har dom i Kinnarumma ! Du ser dom om du åker till Borås, dom går i sommarhagen utmed 41:an i höjd med kyrkan i Kinnarumma ! Det är fuxen och den isabellfärgade som är mina !

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #10 skrivet: 17 jul-08 kl 23:07 »
Det går ett gäng hästar i en hage bara en liten bit från våra. För nån vecka sedan upptäcktes att en av hästarna var borta. Ägaren letade överallt men hästen var spårlöst försvunnen så hon var övertygad omatt den var stulen. Nu har stackarn hittats död ! Han har fått ett träd över sig, han hade tydligen en jättebula i huvudet. Hoppas bara att det gick fort för honom så han slapp att lida.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #11 skrivet: 17 jul-08 kl 23:09 »
Hur går det med dina hästköpartankar, cowboy ?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #12 skrivet: 17 jul-08 kl 23:11 »
Men snälla nån!!! Vad hemskt det låter! Stackars lille häst!

Jag har kollat in dina när jag åkt till Borås, stiliga pållar det där!  ;)

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #13 skrivet: 17 jul-08 kl 23:30 »
Visst är det snygga grabbar jag har ! Fast dom är snygga alla fyra hästarna som går i hagen.
Vår ponny hade en så otroligt fin svans och man när han kom till oss......han har tyvärr nån eksem så han har skrubbat av sig hela manen förutom en liten tuss av luggen, svansen är avskavd den också. Han ser inte klok ut nu stackarn med sin stubbman :'(

covboy

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 jul-08 kl 10:49 »
Klehr jag ligger lite lågt nu med hästköp,inväntar bättre tillfälle..tror det blir mera utbud mot hösten då betena börjar ta slut :P

Pia-Lena

« Svar #15 skrivet: 25 jul-08 kl 10:54 »
Jag fick min första häst 1966, 8 år gammal. Hästen var en korsning fjording/ arab, 7 månader gammal och hingst. Min ridlärare tyckte att mina föräldrar var galna som köpte ett hingstföl till en åttaåring. Hästen kom att stå på min farbrors och fasters gård. Dessa två och min pappa är uppvuxna med brukshästar så de fick stå för uppfostran av Pontus något som jag var alldeles för liten för att klara av. Däremot kunde de ingenting om ridning så den biten fick jag klara av själv. Vi började att tömköra Pontus när han var 10 månader, 2 år gammal var han helt inkörd och gick lättare körslor i skogen med min farbror. Inridningen gick pö om pö, så fort jag lärde mig något nytt på ridskolan fick jag hem och prova det på Pontus. Långsam och omständlig metod men den visade sig fungera bra. Pontus levde fram till 2006,  han blev 40 år gammal. I och med att han var en ganska grov häst och 1.45 hög så kunde jag rida honom även som vuxen. Mina barn och många andras har lärt sig rida på honom och han har också använts till körning. Så......en ung häst till en unge behöver inte vara fel, bara det finns hästkunniga vuxna att tillgå. Det jag skulle vilja tillägga är väl att man kanske inte ska köpa en alltför liten (mankhöjd) häst. Barn har en tendens att fästa sig väldigt mycket vid sin hästkompis oich det kan bli väldigt trist den dagen man har vuxit ur hästen. Själv fick jag ju den förmånen att kunna ha samma häst från det jag var 8 år till det att jag blev 48.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #16 skrivet: 25 jul-08 kl 11:08 »
Vilken härlig historia! :) Inte alla som har förmånen att ha samma häst i 40 år!

Norrsken

• -
« Svar #17 skrivet: 26 jul-08 kl 22:11 »
Verkligen! Vår första häst blev en halvblodsdam, fd hopphäst. Hästen var tolv år, jag var tretton, och mor min kännde sig trygg med hästen...  Vi hade då ridit drygt två år, men morsan föll ju att hästen var trygg (att hon sen var betydligt tuffare än vi först fattat fick vi ju på köpet) Två år senare fick mor min för sig att skaffa föl efter henne, galet kanske, men föl blev det! Och.... tro´t eller ej, men det gick ju bra! Har ju ridit in honom själv, och han är helt underbar! Så det behöver inte vara fel... Menar, erfarenheten måste man ju skaffa nånstans! Går ju inte att köpa på postorder! Och när det gäller unghästar så rekomenderar jag att ge hästen mycket tid! Så resonerade vi, att det vi inte hade i erfarenhet kompencerade vi i tid! Och fick på så sätt den underbaraste häst man kan tänka sig! Hans gamla mor var ju då erfaren och välutbildad, så tillgång till läromästare fanns ju! Hon fick somna in i juni i år, 28 år gammal..... Otroligt frisk och sund häst, förutom då skadan hon råkade ut för i vintras.... Fölis är idag tretton år, och lever förhoppningsvis många år till!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 3 användare
Davvan, Tiomilaskogen, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser