Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor Faverolle! (i andra färger än Lax)  (läst 7482 gånger)

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
Stor Faverolle! (i andra färger än Lax)
« skrivet: 23 jun-08 kl 16:05 »
Är det någon som vet om det är nån som har andra färger på Faverollen än den vanliga laxfärgade? skulle va kul att ha en annan färg också! :)
//Cizzi
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Stor Faverolle! (i andra färger än Lax)
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 10:37 »
Det här var en riktigt gammal tråd utan ett enda svar. Jag undrar också... det har ju gått några år, kanske nån har skaffat nått roligt. Jag har hittat en person som har en svart höna...
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 11:12 »
Svart finns, någon som har det på alternativ också men kommer inte ihåg vem. Sen finns det blålaxfärgad, vit, gökfärgad, spättad och Mahogony som det står på ... http://www.feathersite.com/Poultry/CGD/Favs/BRKFaverolles.html

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 13 mar-11 kl 11:17 »
Jo, vet att de finns i fler färger men jag undrar mest om det finns att få tag på här i Sverige. Är mest intresserad av svart eller vitt.

(har en annons under sökes, men dom som inte har nått till salu just nu läser nog inte där)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #4 skrivet: 15 mar-11 kl 22:17 »
Jag har haft vit dvärgfaverolles men dom är norska, här finns det svarta också i dvärg. Det hjälper ju inte dig så mycket  ::)
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 10:00 »
Köpte in ägg som kom från laxfärgad tupp och svart höna. Fick inga svarta kycklingar som jag hade hoppats men däremot vita. De har dock rätt mycker "smutsgrått" på vingpennorna. Men jag hoppas de behåller sin rena vita överfärg när de blir vuxna iaf.

Bild på mina sötisar!
« Senast ändrad: 22 jun-11 kl 20:50 av Helena R »

Lyckans hönsgård

• Obotlig optimist
    • Skåne
    • Salong Peter Klippare
« Svar #6 skrivet: 30 jul-12 kl 10:50 »
Jag söker med ljus och lykta efter kycklingar eller avelsägg av Stor Faverolle i andra färger än Lax.

Finns här någon som har detta???

Mvh Peter
Allmänt djurintresserad med fyra hundar,och hönsgård. Flyttar till drömhuset på drömtomten sommaren 2012 tillsammans med sambon. Har planer på att kläcka fram skånegäss till våren 2012.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 30 jul-12 kl 11:15 »
Man får importera eller avla fram själv tror jag. Enbärsfallet försöker med svart ev även vitt. Jag har några mörkt gula hönor som jag ska avla vidare på för att få ljusare gul färg. Jag har även en röd och en "viltfärgad" men inga av de färgerna är godkända på Faverolle.
« Senast ändrad: 30 jul-12 kl 11:23 av Helena R »

Lyckans hönsgård

• Obotlig optimist
    • Skåne
    • Salong Peter Klippare
« Svar #8 skrivet: 30 jul-12 kl 13:26 »
Man får importera eller avla fram själv tror jag. Enbärsfallet försöker med svart ev även vitt. Jag har några mörkt gula hönor som jag ska avla vidare på för att få ljusare gul färg. Jag har även en röd och en "viltfärgad" men inga av de färgerna är godkända på Faverolle.

Ok! Har du någon länk eller hemsida till Enbärsfallet? Var har du fått tag på dina gula? Gul är väl godkänd fär eller???

Allmänt djurintresserad med fyra hundar,och hönsgård. Flyttar till drömhuset på drömtomten sommaren 2012 tillsammans med sambon. Har planer på att kläcka fram skånegäss till våren 2012.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 30 jul-12 kl 13:46 »
Sök här bland medlemmar här så hittar du nog.  ;) Jag köpte ägg av Enbärsfallet för jag hoppades få svart. Det blev en avelsgrupp på 1.5 men ingen av dem var svart. En av de hönorna var nästan helt vit. När dessa i år gett avelsägg så har jag heller inte fått svart men dessa har gett de gula, den röda och den vilttecknade och en vit tupp som tyvärr dog Jag fick veta efter att flera generationer tidigare fanns gul dk inkorsat. Jag har även några kycklingar som är korsning mellan Faverolle och Sussex. Dessa kommer jag troligen också avla vidare på. ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 30 jul-12 kl 13:52 »
Jag har läst i en bok att de godkända färgerna är laxfärgad, svart, blå, vit, gul, ljus Columbia och gul Columbia. Kan ha missat nån mer kanske. Nån som har standarden för Faverolle?

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser