Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dvärg. Wyandotte - äggstorleken?  (läst 4281 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
dvärg. Wyandotte - äggstorleken?
« skrivet: 22 jun-08 kl 17:02 »
Vad är det som kan påverka hönans äggstorlek?

Mina 3 dvärgwyandotter som började värpa i februari, värpte då ägg på 40-44g. Enligt hönsböcker "skall" dvärgwyandotters ägg väga 35 gram.

Under våren har den höna som inte ruvat fortsatt ligga på ca 43-45 gram.

Sista 1,5 veckan har jag fått 2 ägg om dan, sista 3 dagarna ligger de på 50 gram!
 ;D  :o

Trevligt med stora ägg - men vad beror det på? ???

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: dvärg. Wyandotte - äggstorleken?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-08 kl 20:02 »
Äggens storlek beror på vilka anlag hönan har ärvt från sina förfäder.

Vägde äggen efter släktingar till dina 3 hönor och de äggen ligger mellan 38-47 gram. Så det är nog anlagen i min stam som ligger lite över medel. De ska ju väga minst 35 men helst 38 gram enligt standarden.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #2 skrivet: 23 jun-08 kl 08:43 »
Men det är väl jättebra, om det går att "selektera" fram större ägg!  ;D
Eller?
Så varför är standarden satt till "bara" 38 gram?

För det finns ju stora raser där vissa lätta raser lägger större ägg än vissa tyngre. Så det kan ju inte vara helt avhängigt fågelns storlek vad de "klarar av" att värpa för ägg?

I de hönsböcker jag läst står 35 gram på både dvärgwyandotte och t ex dvärgkochin. Men dvärgwyandotterna är ju mycket större hönor.

Dessa dvärgwyandotter är mycket "små i maten", så de borde vara en förhållandevis billig ras per kg ägg...

Vad beror ökningen från 40-50 gram på? Äldre höna? Bättre väder?

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-08 kl 19:34 »
Ja, de brukar få större ägg med åldern.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jun-08 kl 20:57 »
Jag har inget svar på din fråga men jag vill fråga dig en sak. Vilken färg är äggen? Har läst att de kan lägga rosa ägg, stämmer det?

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #5 skrivet: 24 jun-08 kl 23:42 »
Svårt att beskriva...
En lägger ganska nära rosa ägg, men inte rosa som dotterns H&M-klänningar. Mer blekskärt.
Fast en varmare ton...? Det är som ett vitprickigt mycket tätt mönster över ytan på detta och 2:ans.

Den som lägger mörkast lägger ljust nougatfärgade med lila prickar som blir vinröda vid kokning. Inga vita prickar på dessa.

Jättesnygga alla tre! men ganska olika...

Vi får höra med Nettis vad som är "brukligt"  :D

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 25 jun-08 kl 11:16 »
Jag har oxå dvärg Wyandotter. Mina lägger med olika färg, en lägger cremevita, en annan "rosa" och en tredje mer åt nogathållet. Sen har jag oxå en som lägger rosaaktiga ägg fast med vita prickar, dessa äggskalen är lite raspiga på ytan som kalkfläckar.
Ganska fina, ljusa färger som ser härliga ut ihop men jag vet inte vad standarden säger om skalfärgen egentligen? Någon som vet?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
Lomsmyran

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser