Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsnor !  (läst 46052 gånger)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Åsnor !
« Svar #160 skrivet: 07 nov-07 kl 16:14 »
Det är ingen inom föreningen som har kunnande och tid att sitta med en hemsida. Jag kan inte heller annars hade jag gärna gjort det.

Ett tips.
Min sambo gör hemsidor för en billig peng. Bl.a. min och SMGS sida.

Titta in på www.thebull.se
Se under "referenser"

Han skräddarsyr och uppdaterar efter behov och önskemål. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

pima

• Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #161 skrivet: 08 nov-07 kl 19:44 »
När jag kör mina pluttar (93 och 97 cm)så har jag vagn för minishettis och sele för mini mini shettis. Räkna dock kallt med att du får lämna iväg selar till sadelmakare för att de ska passa till 100%
Till mina små är det även svårt att få tag på grimmor och träns så min kompis som är sadelmakare syr upp en del åt mig. Till de lite större åsnorna så är det lite lättare att hitta prylar. Alt. beställa från england eller USA.

En åsna orkar mer än en häst i samma storlek...

Sommartid så äter mina bara gräs och givetvis saltsten.
Vintertid får mina hö, mineraler, saltsten och liten näve ponny krafft.
När du köper en åsna är det viktigt att du kontrollerar hovarna. Åsnor har ganska dålig kvalitet på sina fötter och får också lätt fång.
Bara att fråga mer om det är mer du vill veta. Vill också tipsa om att bli medlem i åsneföreningen. Deras medlemstidning är trevlig och de har satt ihop en åsnehandbok där det står mycket bra.

Tack för all information. :)
Det verkar egentligen inte svårare med åsna än med häst.
Men man får passa sig för att ha dem på för kraftigt bete om de har lätt för att få fång...
Kanske passar bäst med skogsbete för dem, som shettisar. Eller att man låter hästarna beta av först och så får åsnorna gå där efteråt.

Min sambo har gått lädersömmnads kurs och har tråd, läder osv hemma, så han kan sy om sele och sånt ifall det inte passar.

Har du provat fölgrimmor eller minishetlandsgrimmor som går att ställa både i nacke och nos? Träns är det ju värre med.

Jag var inne och läste på åsneföreningens "hemsida",  häftigt att man gör så mkt med åsnor. Tävlar i både hoppning, dressyr, terrängkörning mm mm, det trodde jag aldrig.  ;D

Jag har verkligen fått en helt annan syn på åsnor nu.

Känner mig inspirerad att lära mig mer, ska nog gå med i åsneföreningen och köpa den där handboken.  ;)
Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

Balbina

• -
« Svar #162 skrivet: 09 nov-07 kl 14:41 »
När jag kör mina pluttar (93 och 97 cm)så har jag vagn för minishettis och sele för mini mini shettis. Räkna dock kallt med att du får lämna iväg selar till sadelmakare för att de ska passa till 100%
Till mina små är det även svårt att få tag på grimmor och träns så min kompis som är sadelmakare syr upp en del åt mig. Till de lite större åsnorna så är det lite lättare att hitta prylar. Alt. beställa från england eller USA.

En åsna orkar mer än en häst i samma storlek...

Sommartid så äter mina bara gräs och givetvis saltsten.
Vintertid får mina hö, mineraler, saltsten och liten näve ponny krafft.
När du köper en åsna är det viktigt att du kontrollerar hovarna. Åsnor har ganska dålig kvalitet på sina fötter och får också lätt fång.
Bara att fråga mer om det är mer du vill veta. Vill också tipsa om att bli medlem i åsneföreningen. Deras medlemstidning är trevlig och de har satt ihop en åsnehandbok där det står mycket bra.

Tack för all information. :)
Det verkar egentligen inte svårare med åsna än med häst.
Men man får passa sig för att ha dem på för kraftigt bete om de har lätt för att få fång...
Kanske passar bäst med skogsbete för dem, som shettisar. Eller att man låter hästarna beta av först och så får åsnorna gå där efteråt.

Min sambo har gått lädersömmnads kurs och har tråd, läder osv hemma, så han kan sy om sele och sånt ifall det inte passar.

Har du provat fölgrimmor eller minishetlandsgrimmor som går att ställa både i nacke och nos? Träns är det ju värre med.

Jag var inne och läste på åsneföreningens "hemsida",  häftigt att man gör så mkt med åsnor. Tävlar i både hoppning, dressyr, terrängkörning mm mm, det trodde jag aldrig.  ;D

Jag har verkligen fått en helt annan syn på åsnor nu.

Känner mig inspirerad att lära mig mer, ska nog gå med i åsneföreningen och köpa den där handboken.  ;)

De är lättare än hästarna tycker jag. Bara att man ska var beredd på att de inte har samma personlighet som en häst och att de har mycket mer personlighet.
Jag har haft mina i små hagar som jag långsamt har ökat i storlek efter det att den största tillväxten på försommaren har avtagit.

Balbina

• -
« Svar #163 skrivet: 09 nov-07 kl 14:44 »
Ett tips.
Min sambo gör hemsidor för en billig peng. Bl.a. min och SMGS sida.

Titta in på www.thebull.se
Se under "referenser"

Han skräddarsyr och uppdaterar efter behov och önskemål. ;)

Liten förening tror inte att de pengarna finns...
Men jag ska nämna det för Catharina..

janneiflorida

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 15 nov-07 kl 20:06 »
Åsnor är hur trevliga som helst.  Vi har fyra stycken, varav två är små och två som är stora som en vanlig häst. Följ de här länkarna om ni vill se kort på dem, http://picasaweb.google.com/vikinglikingbiking/WhisperSLongears?authkey=8BYmo-SR4TU
http://picasaweb.google.com/vikinglikingbiking/Diva

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #165 skrivet: 15 nov-07 kl 20:48 »
Fina åsnor! De ser ju så snälla och trevliga ut :)

Balbina

• -
« Svar #166 skrivet: 15 nov-07 kl 21:35 »
Åsnor är hur trevliga som helst.  Vi har fyra stycken, varav två är små och två som är stora som en vanlig häst. Följ de här länkarna om ni vill se kort på dem, http://picasaweb.google.com/vikinglikingbiking/WhisperSLongears?authkey=8BYmo-SR4TU
http://picasaweb.google.com/vikinglikingbiking/Diva

Åhh så underbar mamoth åsnan är. Fast mina små åsnor är feta i jämförelse :-)
Första länken fungerade inte för mig :-(

janneiflorida

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 17 nov-07 kl 03:40 »
Här är länken igen, http://picasaweb.google.com/vikinglikingbiking/WhisperSLongears?authkey=8BYmo-SR4TU Jag hoppas att den fungerar den här gången.  

janneiflorida

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 17 nov-07 kl 03:43 »
Den första länken saknar den sista biten.  Lägg till -SR4TU på slutet så ska den nog funka.

janneiflorida

• Gäst
« Svar #169 skrivet: 17 nov-07 kl 04:03 »
Och ännu mer kort på våra åsnor.... http://picasaweb.google.com/vikinglikingbiking/OurDonkeys

Balbina

• -
« Svar #170 skrivet: 17 nov-07 kl 10:02 »
Verkligen superfina åsnor.
Gillar den lilla grå.
Önskar bara att mina kunde ha lika kort päls på sommaren.
Mina ser just nu ut som små pälsbollar på ben och det gör dem en bra bit in på sommaren. Sedan när allt är avfällt så börjar dom sätta ny vinterpäls inom någon vecka. Tråkigt att bo i kalla Sverige...
« Senast ändrad: 17 nov-07 kl 10:03 av Gôskottan farm aka. Balbina »

janneiflorida

• Gäst
« Svar #171 skrivet: 19 nov-07 kl 01:03 »
Här är länken som inte fungerade sist, http://picasaweb.google.com/vikinglikingbiking/WhisperSLongears?authkey=8BYmo-SR4TU . Se till att sista bite, -SR4TU kommer med länken också.

pima

• Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #172 skrivet: 30 nov-07 kl 21:10 »
Vilka supersöta åsnor, gillade speciellt den grå. Ursöt!  :)
Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #173 skrivet: 07 dec-07 kl 12:15 »
Har just varit på småskalig mathantverks insperationsdag!
Då det slog mig :D Åsneost!
Någon av er åsne vänner som tar rätt på mjölk och förädlar den?
Fick förra julen en åsnemjölkstvål, jättefin!

/ Sofie

Krusmynta

« Svar #174 skrivet: 14 dec-07 kl 22:45 »
Anledningen till att hemsidan är lite "mager" ::) beror
dels på att ingen "tagit tag i den" men även på att vi vill att folk ska bli medlemmar
i föreningen då man får vår eminenta medlemstidning och vill man veta mer om skötsel etc.
finns som tidigare nämts "Åsnehandboken".

Mvh styrelsemedlem i Svenska åsneföreningen

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
SV: Åsnor !
« Svar #175 skrivet: 11 feb-08 kl 11:57 »
Åsnor på Naturbruksgymnasiet "Nordvik" i Höga Kusten.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #176 skrivet: 11 feb-08 kl 12:06 »
Åsnor på Naturbruksgymnasiet "Nordvik" i Höga Kusten.

Helt OT
Är det Nordvikskolan dom finns på?
Dit har jag sålt två minigrisar. Matilda & Oskar. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #177 skrivet: 11 feb-08 kl 13:46 »
Helt OT
Är det Nordvikskolan dom finns på?
Dit har jag sålt två minigrisar. Matilda & Oskar. ;)

Vad roligt :D
Ja, Nordviksskolan.
Precis bredvid åsnornas hage gick det en minigris.
En ljus, beige.
Men det var bara en jag såg som sagt, den andra
var kanske inomhus? :)
Jätte fin var den iaf!

/Sofie
« Senast ändrad: 20 feb-08 kl 11:14 av hubba »

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #178 skrivet: 04 jul-08 kl 14:51 »
Full galopp mot Huddinge!

Tänkte tipsa åsne intresserade om Årets åsneutställning i Huddinge kommun,
som hålls i Rådsparken och arrangeras av Svenska åsneföreningen.
Den 16-17 augusti 2008
För mer information www.radsparken.se

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Re:Åsnor !
« Svar #179 skrivet: 01 okt-08 kl 18:07 »
Åsnorna Micko -96 och Viper -04  är ... UNDERBARA!!!!

Jag har 3 småbarn= 2,3,4 år. Åsnorna är sååå snälla vid dem!!!! Jag är inte ett dyft orolig då mina knattar, Björnligan är vid dem. Det är faccinerande då tom lille Viper (1år) accepterar och tillåter dem att krypa under magen..
Åsnorna sparkar aldrig åt dem. (de sparkar inte åt vuxna heller)
Micko 9år kan vara lite nafsig åt vuxna men inte åt småbarn. Micko tillåter utan vidare att barnen rider, men han protetsterar då jag påvisar att vilja rida!!! Är detta för att jag är en Häxa?

Kram, Häx

Detta är ett av flera inlägg som handlar om hur snälla åsnor är och vilket tålamod de har med barn, att man inte behöver vara orolig att låta barnen krypa mellan benen på dem etc. Jag tycker att det är fruktansvärt att folk häver ur sig sådana här okunskaper på ett forum som läses av många (med kanske inte så stor kunskap om just åsnor). Det är åtminstone utomlands välkänt att åsnehingstar kan ha ett rysligt beteende mot både människor och djur (såväl andra åsnor som andra djurslag). Oavsett storlek på åsnehingst så ska man vara försiktig! Åsnehingstar är många gånger i sin natur ganska hårdhänta mot stona vid betäckning. Avbitna svansar och söndriga öron är inte helt ovanligt, liksom fula bett längs ryggraden. Min sista åsnehingst som faktiskt var riktigt trevlig bet av ett öra på ett lamasto och skadade ett annat lamastos öra. Jag belastar inte honom för hans hårda kärlekskranka uppvaktning, men det var ingen rolig erfarenhet! När jag var liten blev jag runtsläpad i min arm av en åsnehingst och min syster blev biten i ryggen. En stor uppfödare av minihästar har en riktigt argsint åsnehingst som har kostat honom flera veterinärbesök. Han ville bli av med åbäket och vi kom fram till att det var bäst att inte låta honom vandra vidare för att komma i orätta okunniga händer. Tänk vad som skulle kunna hända med ett par barn mellan benen på honom! :o Åsnehingstar är mer territoriala än tex hästar och detta är en av orsakerna till varför  det kan vara lömskt att släppa in tex barn eller andra mindre djur till en hage med en åsnehingst.

Detta är taget från en amerikansk frågesida:
Citera
Expert: Lisa Kalp
Date: 3/26/2007
Subject: donkey behavior

Question
QUESTION: I have a male donkey who is in a fenced pasture with goats. He has become quite aggressive, if he can get to them he will stomp on the baby goats when they are small and is now aggressive on occasion to the larger goats.  He had a Nanny goat on the ground like he was biting her and he picked a Billy goat up around the neck and slung him around.  This past week he cornered our Oldest Billy Goat under a shed and was trying to stomp him and bite him.  He has never been aggressive to people but does get moody if we move him into another pasture away from the goats.  He loves to be petted but won't let you pet him if you move him out of his pasture. Have you heard of this type behavior before?  We were told he would protect the goats from dogs and other predators.
ANSWER: Hi Elliott,
            Your donkey can and will kill your goats. Jennies (female donkeys)do make great protectors. Johns (geldings) can make good protectors. Jacks (intact males) do not make a very bad protector and have been known not only to kill other animals but people.  I know of several people who have had to get rid of jacks who have killed other animals and in one case badly hurt a person.
If you have a jack then geld him and if he is a John and acting this way then I would either put the goats in another pasture or get rid of the donkey if you have him for just protecting.

Lisa

Läs en annan historia på: http://en.allexperts.com/q/Horses-Behavior-Issues-3329/mini-donkey.htm

Nu är det kanske lätt att säga att detta är något som är typiskt för USA etc men eftersom jag har egna erfarenheter av detta så vill jag göra folk uppmärksamma på att det kräver kunskap om man vill hålla åsnehingst. Det är bättre att kastrera dem i tid! De flesta åsnor ÄR helt underbara, MEN inte alla! Se upp med era barn och övriga djur!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare (1 dolda)
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser