Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsnor !  (läst 46110 gånger)

eriklundberg

• Skåne
Re:Åsnor !
« Svar #140 skrivet: 03 sep-07 kl 14:28 »
Ingen som använder sin åsna i arbete? Vore kul att veta lite om det i sådanna fall.

Balbina

• -
« Svar #141 skrivet: 03 sep-07 kl 22:41 »
Ingen som använder sin åsna i arbete? Vore kul att veta lite om det i sådanna fall.

Jag kör med mina och det är tänkt att de ska användas även till nyttoarbete. Det stora problemet bara är att få tag på bra utrustning till mina pluttisar :-(

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #142 skrivet: 04 sep-07 kl 06:30 »
vad är det för utrustning som du behöver?
jag använde shettis sele till robin. jag fick visserligen sy en muff till bogremmen men annars så passade den perfekt.

Balbina

• -
« Svar #143 skrivet: 06 sep-07 kl 15:14 »
vad är det för utrustning som du behöver?
jag använde shettis sele till robin. jag fick visserligen sy en muff till bogremmen men annars så passade den perfekt.

Selar, huvudlag och tömmar köper jag av sadelmakare för att det ska passa ordentligt. Tänkte snarare på gräsklippare, harv skogsutrustning i passande storlekar och vikter för att kunna använda dem till annat än bara nöjeskörning. För de älskar ju verkligen att få arbeta och ta i med hela kroppen.

Haugtussa

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 06 okt-07 kl 08:08 »
Hei! :)
Jeg har ingen esler selv, men vil gjerne være med å diskutere. Elsker esler, de er superherlige. :)

Balbina

• -
« Svar #145 skrivet: 06 okt-07 kl 11:19 »
Hei! :)
Jeg har ingen esler selv, men vil gjerne være med å diskutere. Elsker esler, de er superherlige. :)

Kul med nytt folk. Kika gärna in på min hemsida, där finns en del bilder på två av mina tre åsnor : www.goskottafarm.dinstudio.se

pima

• Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #146 skrivet: 29 okt-07 kl 10:55 »
Hej alla åsnefrälsta.  :)

Jag har ingen åsna och inte ens någon direkt erfarenhet av dem, men tycker de är supersöta och skulle gärna vilja ha en.
(Fast jag älskar "alla" djur och har snart en djurpark här hemma  ;)).

Efter att ha läst om era åsnor här så blir man ju ännu mer sugen på att skaffa en.

Vi har bara stora hästar här hemma så det vore bättre för småbarnen att ha en åsna att sköta/rida på/köra istället.
Eftersom åsnor verkar snälla och pålitliga så kanske man kan känna sig tryggare än vad man gör hästar/ponnier.

Vad tror ni?
Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #147 skrivet: 29 okt-07 kl 16:00 »
Jamen visst är det trevliga djur :) Det tror jag säkert att man kan känna sig mer trygg med åsnor än med en ponny exempelvis, har ridit på en/kört några shettisar som kan få för sig en del "ryck"
/Sofie

Balbina

• -
« Svar #148 skrivet: 31 okt-07 kl 09:34 »
Hej alla åsnefrälsta.  :)

Jag har ingen åsna och inte ens någon direkt erfarenhet av dem, men tycker de är supersöta och skulle gärna vilja ha en.
(Fast jag älskar "alla" djur och har snart en djurpark här hemma  ;)).

Efter att ha läst om era åsnor här så blir man ju ännu mer sugen på att skaffa en.

Vi har bara stora hästar här hemma så det vore bättre för småbarnen att ha en åsna att sköta/rida på/köra istället.
Eftersom åsnor verkar snälla och pålitliga så kanske man kan känna sig tryggare än vad man gör hästar/ponnier.

Vad tror ni?

Åsnor är toppen för barn att börja på. De är lugna, stabila och blir de rädda så sticker de inte utan de fryser till tills de kollat att allt är säkert. De bits inte och de sparkas absolut inte. Utan det är djur man verkligen kan lita på. Man ska dock vara lite noga när man väljer ut sin åsna för det finns individer som inte blivit uppfostrade utan de har bara fått gå i hagen och just se söta ut. Och ska du ha en bra ridåsna till dina barn så köp från en som satsar på att få fram andvändbara åsnor för just barn. ex. denna tjej: http://www.stenagarden.se/  Hon använder alla sina åsnor för barnridning och kör även. De är mycket trevliga och lätthanterliga.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #149 skrivet: 31 okt-07 kl 19:57 »
Just det! När jag var liten o var hos Mormor på sommaren o hade hästabstinens fick jag låna en grannes åsna .. Hmm.. det var långt ifrån lättridet.. Hon bockade o gick inte att styra.. Så där häftigt utan en riktig manke eller man som man var van vid på ponnyn.. Jag åkte ju av ohjälpligt..
 Men jag hade skoj! Nån gång ska jag återförenas med åsnor under lyckligare förhållanden  :D

Så håller med.. Ta en som är fostrad från början..  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

• -
« Svar #150 skrivet: 01 nov-07 kl 12:22 »
Just det! När jag var liten o var hos Mormor på sommaren o hade hästabstinens fick jag låna en grannes åsna .. Hmm.. det var långt ifrån lättridet.. Hon bockade o gick inte att styra.. Så där häftigt utan en riktig manke eller man som man var van vid på ponnyn.. Jag åkte ju av ohjälpligt..
 Men jag hade skoj! Nån gång ska jag återförenas med åsnor under lyckligare förhållanden  :D

Så håller med.. Ta en som är fostrad från början..  :-[

Du är varmt välkommen att komma och pussa på mina pluttisar  ;)

pima

• Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #151 skrivet: 01 nov-07 kl 19:10 »
Tack för hemsideadressen till åsneuppfödaren.  :)

Kanske blir en eller två åsnor här nästa sommar (då är minsta barnen 2 och 3,5år) vore superkul!

Använder man en vanlig hovslagare när man ska verka deras fötter? För åsnor använder väl inte järnskor utan verkas bara?
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #152 skrivet: 03 nov-07 kl 10:45 »
Just precis :) De verkas bara, men en vanlig hovslagare tror jag väl att man använder? Någon som vet säkert?
/Sofie  

Balbina

• -
« Svar #153 skrivet: 04 nov-07 kl 05:19 »
Tyvärr så verkar det vara svårt att hitta hovis till åsnor. Min provade en gång sedan har han aldrig kommit igen :-(
Men om ni lyckas hitta en hovis som vill göra ett försök så har jag ett jättebra kompendie om åsnefossingar som jag kan länka er till.
Mina åsnor verkar jag själv och ibland kommer pappa och hjälper mig att kolla så det blir rätt..
Om ni planerar åsnor till sommaren så börja leta redan nu. Med endast ca. 400 åsnor i sverige kan det vara svårt att hitta den "rätta"...

pima

• Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #154 skrivet: 04 nov-07 kl 23:18 »
Vet du av vilken anledning din hovslagare inte kom tillbaka?

De kanske tycker att åsnor är små och jobbiga att hålla på med (många skor ju inte ponnys av den anledningen, sliter mer på kroppen att stå ihopvikt  för att verka/sko små ponny hovar).

Annars är väl inte åsnor svårare än hästar? Och om de bara ska verkas så går det ju fort så det borde inte vara såå jobbigt.  

Får väl fråga vår hovslagare vad han säger om saken.   ;D

Ja det kanske kan vara lite svårt att hitta en bra åsna som ska passa till barnen i första hand (till mig att köra med i andra hand  ;D).

Man vill ju ha en säker och snäll modell, gärna inte så stor heller (såg att det fanns såna som var 150cm!!  :o Lika hög som min nordsvensk!).

Behöver inte nödvändigtvis bli till nästa sommar, det får bli när det blir, ingen brådska.

Vad använder ni som kör era åsnor för vagn/rockard?
Är det samma som till hästar, i lämplig storlek, efter mankhöjd?

Hur mkt orkar de dra? Som en häst eller mer/mindre?

Ger ni åsnorna hö, mineraler och vitaminer anpassade för hästar under vintermånaderna? (Gräs på sommaren).
Har de anlag/lätt för att få fång?

Oj vilken frågvis typ jag är.
Men man vill ju vara förberedd ifall man blir med åsna en vacker dag.  ;D

Balbina

• -
« Svar #155 skrivet: 06 nov-07 kl 13:09 »
Vet du av vilken anledning din hovslagare inte kom tillbaka?

De kanske tycker att åsnor är små och jobbiga att hålla på med (många skor ju inte ponnys av den anledningen, sliter mer på kroppen att stå ihopvikt  för att verka/sko små ponny hovar).

Annars är väl inte åsnor svårare än hästar? Och om de bara ska verkas så går det ju fort så det borde inte vara såå jobbigt.  

Får väl fråga vår hovslagare vad han säger om saken.   ;D

Ja det kanske kan vara lite svårt att hitta en bra åsna som ska passa till barnen i första hand (till mig att köra med i andra hand  ;D).

Man vill ju ha en säker och snäll modell, gärna inte så stor heller (såg att det fanns såna som var 150cm!!  :o Lika hög som min nordsvensk!).

Behöver inte nödvändigtvis bli till nästa sommar, det får bli när det blir, ingen brådska.

Vad använder ni som kör era åsnor för vagn/rockard?
Är det samma som till hästar, i lämplig storlek, efter mankhöjd?

Hur mkt orkar de dra? Som en häst eller mer/mindre?

Ger ni åsnorna hö, mineraler och vitaminer anpassade för hästar under vintermånaderna? (Gräs på sommaren).
Har de anlag/lätt för att få fång?

Oj vilken frågvis typ jag är.
Men man vill ju vara förberedd ifall man blir med åsna en vacker dag.  ;D

Nej jag vet inte han sa aldrig varför. Bara att han inte hann. Då erbjöd jag mig ändå att åka hem till honom med dom.
Han verkar små ponnyer i vanliga fall så det är heller ingen anledning.

När jag kör mina pluttar (93 och 97 cm)så har jag vagn för minishettis och sele för mini mini shettis. Räkna dock kallt med att du får lämna iväg selar till sadelmakare för att de ska passa till 100%
Till mina små är det även svårt att få tag på grimmor och träns så min kompis som är sadelmakare syr upp en del åt mig. Till de lite större åsnorna så är det lite lättare att hitta prylar. Alt. beställa från england eller USA.

En åsna orkar mer än en häst i samma storlek...

Sommartid så äter mina bara gräs och givetvis saltsten.
Vintertid får mina hö, mineraler, saltsten och liten näve ponny krafft.
När du köper en åsna är det viktigt att du kontrollerar hovarna. Åsnor har ganska dålig kvalitet på sina fötter och får också lätt fång.
Bara att fråga mer om det är mer du vill veta. Vill också tipsa om att bli medlem i åsneföreningen. Deras medlemstidning är trevlig och de har satt ihop en åsnehandbok där det står mycket bra.

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #156 skrivet: 06 nov-07 kl 15:31 »
Svenska åsneföreningens hemsida.

http://www.asneforeningen.org/

/Sofie

Balbina

• -
« Svar #157 skrivet: 06 nov-07 kl 18:06 »
Svenska åsneföreningens hemsida.

http://www.asneforeningen.org/

/Sofie

hemsida och hemsida :-(  informationssida....

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #158 skrivet: 06 nov-07 kl 18:19 »
hemsida och hemsida :-(  informationssida....

Jo, precis :-/ Presentations sida...
undrar just varför de inte har en riktigt bra hemsida ??? Det som i övrigt har så fint med tidning och allt :) Såg att föreningens sekreterare hade en trevlig sida www.lilletorp.se

/Sofie

Balbina

• -
« Svar #159 skrivet: 07 nov-07 kl 11:40 »
Jo, precis :-/ Presentations sida...
undrar just varför de inte har en riktigt bra hemsida ??? Det som i övrigt har så fint med tidning och allt :) Såg att föreningens sekreterare hade en trevlig sida www.lilletorp.se

/Sofie

Det är ingen inom föreningen som har kunnande och tid att sitta med en hemsida. Jag kan inte heller annars hade jag gärna gjort det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser