Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  traktorn startar inte, felsökning?  (läst 18474 gånger)

louise

• Gäst
traktorn startar inte, felsökning?
« skrivet: 21 jun-08 kl 19:57 »
Jaha, så vill mf-35:an, bensin inte starta, å jag kan inte ett skit om traktorer.

Startmotorn går igång (?) men sen händer inget. Vid nåt tillfälle orkade inte ens den.

Mekanikervännen undrade om där är nån gnista men jag vet ju inte alls vad han menar och var och hur jag ska kolla det. Han tyckte också jag skulle prova med startgas för att se om det var förgasarn eller.. nåt annat som var fel. Fattade inte var jag skulle spruta in gasen, å jag har ändå ingen hemma.

Ger upp för idag, men nån som har förslag på i vilken ände jag ska börja imorrn?

Filip Skräplund

SV: traktorn startar inte, felsökning?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-08 kl 20:06 »
Kanske har startmotorn hakat upp sej så att den snurrar på tomgång utan att dra runt bensinmotorn?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 21 jun-08 kl 20:08 »
Jaha, så vill mf-35:an, bensin inte starta, å jag kan inte ett skit om traktorer.

Startmotorn går igång (?) men sen händer inget. Vid nåt tillfälle orkade inte ens den.

Mekanikervännen undrade om där är nån gnista men jag vet ju inte alls vad han menar och var och hur jag ska kolla det. Han tyckte också jag skulle prova med startgas för att se om det var förgasarn eller.. nåt annat som var fel. Fattade inte var jag skulle spruta in gasen, å jag har ändå ingen hemma.

Ger upp för idag, men nån som har förslag på i vilken ände jag ska börja imorrn?

Har jag uppfattat det korrekt rätt att solenoiden klickar men motorn inte går runt?
I så fall är det antagligen batteriet som laddat ur.
Prova med en voltmeter om du har någon, du kan även koppla startkablar till bilens batteri. Se till att bilen är i gång och ha varvtalet över 2000, vänta 30 minuter (med startkablar inkopplade och bilen i gång) och försök sedan att starta.

Om startmotorn går men ingenting händer kan du prova att med växel i men batterikabeln urkopplad ge traktorn en liten knuff vilket kan få startmotorn att kugga rätt. Eller kan du ta och banka lite försiktigt på startmotorn med ett spett eller slägga så att den kommer på bättre tankar.
« Senast ändrad: 21 jun-08 kl 20:12 av Byracka »

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jun-08 kl 20:13 »
Batteriet är det nog inget fel på. Jag har en nyckel till batteriet och när jag satt i den finns en mätare som visar om där är ström. Den står på tolv, (av 16 eller nåt) kanske lite lite lägre än vanligt, har inte stenkoll.

Om traktorn går på tomgång, har den inte gått igång då? Tomgång för mig är en bilmotor som går utan att bilen rullar.. Problemet är ju att den inte brummar igång alls.

Har jag uppfattat det korrekt rätt att solenoiden klickar men motorn inte går runt?

Det där fattade jag inte.. vad är en solenoid?

Voltmeter äger jag inte och om jag gjorde vet jag inte vad jag ska göra med den.

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 21 jun-08 kl 20:22 »
Glöm solenoiden tills vidare.

När du vrider till startläget vad händer då?
Fungerar startmotorn som den skall?
Orkar den dra runt motorn, men motorn inte vill tända?

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 jun-08 kl 20:38 »
startmotorn går. (utom vid några tillfällen som jag bestämt inte får hända igen..) sen vet jag inte om den drar runt motorn, hur hör jag det? Och hur hör jag skillnad mot när den sedan har tänt?

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jun-08 kl 20:43 »
kan man köpa startgas till min traktor på en vanlig mack? Måste ju lösa det här imorrn på en söndag.. Och om jag byter olja, (det är vatten i den), vad ska det vara för sort då?

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 21 jun-08 kl 20:45 »
Går motorn runt hör man hur det puffar utan att tända.
Har startmotorn hängt sig "viner" det bara om den, det är ett helt annorlunda ljud.

Om motorn går runt men inte tänder har du två felkällor.
Ingen gnista eller inget bränsle.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 jun-08 kl 20:46 »
hm.. när det puffar brukar motorn gå igång dirket ju ju. Jag tycker inte puffar. det blir svårt med orden nu, så att vi verkligen menar samma..

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 21 jun-08 kl 21:03 »
kan man köpa startgas till min traktor på en vanlig mack? Måste ju lösa det här imorrn på en söndag.. Och om jag byter olja, (det är vatten i den), vad ska det vara för sort då?

En burk startgas är alltid bra att ha hemma, kanske även till bilen på vintern. Köps på macken.
Slösa inte med den, ett par sekunder per gång räcker. Läs på burken.
Lär dej var intaget till luftrenaren sitter, det är där du ska spruta.
Tror dock inte att startgas hjälper nu på sommaren, däremot kan det göra susen när det ar kallt och batteriet är svagt.

Vanlig motorolja SAE 30 funkar bra, kolla om kommer vatten i oljan på nytt, då är det topplockspackningen som är kass eller något värre.
Vatten i oljan brukar visa sig genom att den blir gråaktig.
« Senast ändrad: 21 jun-08 kl 21:07 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 jun-08 kl 21:15 »
men vad var det mekanikervännen tyckte jag skulle ha startgasen till då? han menade att det skulle visa om det var förgasarn eller nåt annat. Menar du att det alltså är helt uteslutet att det är förgasarn?

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 jun-08 kl 21:19 »
Startgas är inget att leka med !!
Stannade traktorn eller stängde du av den senast ?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jun-08 kl 21:20 »
Kolla gnistan genom att skruva ur ett tändstift, hålla det mot jord (med tändkabeln inkopplad, såklart) och dra runt motorn med startmotorn.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 jun-08 kl 21:27 »
Okej, då ska jag bara lära mig några begrepp.

mot "jord"? var hittar jag det?

Hur ser startmotorn ut, var sitter den och hur drar man runt den för hand?

Tändkabeln inkopplad, till vad? vilken tändkabel?

Ni fattar den basic nivån snart va;)?

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 jun-08 kl 21:28 »
cowboy, den stannade själv sist. Det brukar bli så och problemet brukar vara bensin. jag fyller på och kan sen köra vidare. men inte denna gång..

kan ju tillägga att den timmarna innan gärna dog av sig själv då och då, men då gasade jag och efter några meter puttrade den igång igen.

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 21 jun-08 kl 21:32 »
Du ska undvika att köra soppatorsk, det gör att avlagringar kan täppa till silen i tanken.

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jun-08 kl 21:41 »
menar du att det kan var så enkelt som att skit täppt till nån sil? var hittar jag den isåfall så att jag kan rensa?

Ägarn av traktorn förklarade om bensinpumpen. Han har den inställd så att traktorn aldrig tar bottenskrapet av bensinen just för att inte få skit i systemet. Kan det ändå ha täppt till?

covboy

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 jun-08 kl 21:42 »
Då är det bränslet du ska kolla..nåt munstyck som har fått skräp,även alla filter o silar bör putsas.. ;)

covboy

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 jun-08 kl 21:44 »
Har du ingen instruktionsbok till traktorn ?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 jun-08 kl 21:46 »
Okej, då ska jag bara lära mig några begrepp.

mot "jord"? var hittar jag det?

Hur ser startmotorn ut, var sitter den och hur drar man runt den för hand?

Tändkabeln inkopplad, till vad? vilken tändkabel?

Jord hittar du till exempel på motorn bredvid hålet för tändstiftet.

Startmotorn är den som drar runt motorn när man startar. Den drar runt sig själv när man trycker på startknappen.

Tändkabeln till tändstiftet kopplas in i tändstiftet. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser