Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankor, vad bör jag veta/göra?  (läst 1691 gånger)

Patric

Myskankor, vad bör jag veta/göra?
« skrivet: 21 jun-08 kl 18:02 »
Hej,

Hade tänkt att köpa 2st Myskankor att ha i trädgården. Min främsta anledning till att jag vill köpa Myskankor är för att vinna kampen mot sniglarna samt att ha ett trevligt utomhus djur.

Min fråga till er är nu, vad bör jag veta om dessa ankor och vad bör jag göra för att behålla dom på min trädgård samt att göra så att dom trivs?

Trädgården är 250kvadrat (Radhus trädgård).
« Senast ändrad: 21 jun-08 kl 20:30 av Patric »

Ekub

SV: Myskankor, vad bör jag veta/göra?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-08 kl 18:34 »
I Åter nr 1/08 finns en artikel om just myskankor :)

Lycka till!

arnesson

« Svar #2 skrivet: 21 jun-08 kl 19:40 »
En liten damm eller pool är alltid bra. Ett litrt bo också. Om ankorna är vingklippta behövs bara ett lågt staket. Mina myskankor äter allt. Jag ger mina pullfor, samt matrester.
Lycka till! ;D ;D ;D
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

Paulina

« Svar #3 skrivet: 21 jun-08 kl 21:50 »
Hej.
Om det mest är för sniglarnas skull du skaffar myskankor så kan du skaffa vilken ras som helst- alla ankor äter mördarsniglar. Det är bara en gammal myt att det bara är mysken som gör det. Har haft 7-9 olika sorters ankor och alla har ätit mördarsniglar.
Lycka till.

morellen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-08 kl 11:26 »
bra att veta är att myskorna gärna provsmakar på odlingarna själva och gillar sallad, så salladslandet kan man undvika att släppa dem i... sen gödslar de rejält med.
Kan ju vara bra att veta om du får ha ankorna där med eller om grannarna kommer att klaga.

amason

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 26 jun-08 kl 13:55 »
myskor är nog bäst om man har grannar. Dom är tystlåtna o bra mycket enklare att få tama.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

johami

• -
« Svar #6 skrivet: 29 jun-08 kl 10:27 »
Det är väl inte helt garanterat att de käkar sniglar heller - kan vara individberoende (har jag hört...)

Mina ällingar fick testa igår och det var somliga som högg in direkt - men mamman lät bli (kanske som en god mor som låter barnen äta först...?) - och somliga fokuserade på flugor och annat plock.  8)

Lycka till!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare
Grubblarn, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser