Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  anlaegga damm  (läst 2004 gånger)

Vilse

  • Gäst
anlaegga damm
« skrivet: 21 jun-08 kl 05:59 »
faar man i sverige anlaegga damm utan tillstaand?
kan man goera damm o planetra in fisk/kraeftor?

haer nere kan man ringa et foeretag som kommer o bygger en liten damm,fast det aer haer nere o deta klimatet :)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: anlaegga damm
« Svar #1 skrivet: 21 jun-08 kl 08:00 »
faar man i sverige anlaegga damm utan tillstaand?
kan man goera damm o planetra in fisk/kraeftor?

haer nere kan man ringa et foeretag som kommer o bygger en liten damm,fast det aer haer nere o deta klimatet :)

Nej, du måste ha tillstånd, iallafall om dammen är större än ringa storlek. Däremot får man oftast betalt om man byger en damm, eftersom dammar binder kväve.

Jodå, jag kan också åka ut och gräva en damm ifall någon ringer och vill betala för den.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: anlaegga damm
« Svar #2 skrivet: 21 jun-08 kl 09:55 »
Nej, du måste ha tillstånd, iallafall om dammen är större än ringa storlek. Däremot får man oftast betalt om man byger en damm, eftersom dammar binder kväve.

Jodå, jag kan också åka ut och gräva en damm ifall någon ringer och vill betala för den.
Skiljer det sig vad som krävs (ex vis storlek/volym/läge o.s.v.) för bidrag från kommun till kommun eller utgår bidragen från staten (hittar inte detta nånstans.)

Vad tar du för att gräva en damm åt mig, Take ;)? (ca 5x8 och helst 2-3 meters djup)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: anlaegga damm
« Svar #3 skrivet: 21 jun-08 kl 10:29 »
Skiljer det sig vad som krävs (ex vis storlek/volym/läge o.s.v.) för bidrag från kommun till kommun eller utgår bidragen från staten (hittar inte detta nånstans.)

Vad tar du för att gräva en damm åt mig, Take ;)? (ca 5x8 och helst 2-3 meters djup)


Det är miljöpengar från EU, kolla med din länstyrelse.
http://www.e.lst.se/e/amnen/Lantbruk/Miljoersattningar/vatmarker.htm

Det beror på mängden sten och sånt. Går det undan och det finns bra ställe att sprida massorna på så fixar man en sådan damm på cirka 10 timmar, är det trögt med en massa stenar och man måste åka omkring sig för att bli av med massor och stenblock eller behöver lastbil för att föra bort massor då kostar det genast mycket mer. En timme med grävmaskin kostar cirka 650 ex moms, men det är avdragsgill ifall du har en jordbruksfastighet. Lastbil kostar cirka 600kr ex moms/timme. Sedan tillkommer det lite pengar för att frakta grävmaskin och förare till stället där det ska jobbas.

Förmodligen blir det med andra ord billigare att ta någon på orten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

leifhh

  • Gäst
SV: anlaegga damm
« Svar #4 skrivet: 21 jun-08 kl 20:42 »
En timme med grävmaskin kostar cirka 650 ex moms, men det är avdragsgill ifall du har en jordbruksfastighet. Lastbil kostar cirka 600kr ex moms/timme. Sedan tillkommer det lite pengar för att frakta grävmaskin och förare till stället där det ska jobbas.

priserna har väl stigit ordentligt senaste tiden (veckorna) pga dieselpriset.... Räkna med ett par hundra till i timmen... Speciellt om man vill ha en maskin med lite kapacitet

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: anlaegga damm
« Svar #5 skrivet: 21 jun-08 kl 20:45 »
priserna har väl stigit ordentligt senaste tiden (veckorna) pga dieselpriset.... Räkna med ett par hundra till i timmen... Speciellt om man vill ha en maskin med lite kapacitet
Ja, jag tyckte väl att det verkade lite lågt.....härikring går bara grävningen på runt 1500 i timmen, åtminstone så här års när efterfrågan på grävning är stor.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

leifhh

  • Gäst
SV: anlaegga damm
« Svar #6 skrivet: 21 jun-08 kl 20:50 »
Ja, jag tyckte väl att det verkade lite lågt.....härikring går bara grävningen på runt 1500 i timmen, åtminstone så här års när efterfrågan på grävning är stor.

på mitt jobb är vi avtalskunder och får tjänsten (om jag minns rätt)  för lite drygt 900 kr/h (maskin i samma storlek som en H10). Och efterfrågan verkar ha varit stor året runt de senaste åren...

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: anlaegga damm
« Svar #7 skrivet: 21 jun-08 kl 22:05 »
Jag betalade för en 13tons maskin ungefär 650, men visst kan det ha stigit, det var ju trotts allt i januari.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

covboy

  • Gäst
SV: anlaegga damm
« Svar #8 skrivet: 21 jun-08 kl 22:21 »
Jag tar 42€+ 22% moms/h för 14 tonnare på band..Grävit några dammar i vintras :P

Vilse

  • Gäst
SV: anlaegga damm
« Svar #9 skrivet: 21 jun-08 kl 23:21 »
hittar jag en fastighet med en vattensjuk "hoerna" saa ska jag helt klart foersoeka ta dit en graevare och goera en liten damm!
tittar til och med naer jag letar hus efter om det finns vaatmark paa kartan saa man kan dika ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 3 användare (1 dolda)
Vildmarksmannen, Oskar.niels

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser