Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rundbalshäck  (läst 3980 gånger)

teufel

Rundbalshäck
« skrivet: 19 jun-08 kl 22:20 »
Nån som vet nån som säljer rundbalshäckar billigt, för 300-400kg-balar, helst med skyddsplåt för så att de inte kommer in med ett ben och fastnar medan de äter?
Typ en sån här:
http://www.bsagro.nu/produktgrupp5-2-3%20bilder.htm
fast runda och alltså med skyddsplåt inuti de upp-och-nedvända U:en.

/P

guba

• Gäst
SV: Rundbalshäck
« Svar #1 skrivet: 19 jun-08 kl 23:29 »
http://www.profarma.se/se/default.htm

Själv har jag en sådan här efter tips från Sar omöjligt för hästarna att skada sig då den är mjuk och ingen risk för att fastna finns över huvud taget.

teufel

« Svar #2 skrivet: 20 jun-08 kl 20:57 »
Förvisso är det väl bra för hästarna, men hur ser det ut runt omkring?

Sätter man in en 300-400kg-bal så drar de väl ut det så mycket att de till slut trampar i det?

Och då är tyvärr inget vunnet.

/P

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 21 jun-08 kl 00:03 »
Jag upplever inte att det är något större problem med att de sprider hösilage. Hösilaget ligger kvar i gummiringen tills det börjar vara slut och då ramlar ringen ihop.

guba

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jun-08 kl 09:00 »
Så lite spill som det blivit sedan jag köpte den där har jag aldrig varit med om med något annat system, tycker den är kanon.

PS: Den ringen i länken "ramlar" inte ihop, den står upprätt även när den är tom men är så pass mjuk att den viker sig om en häst skulle få för sig att ta vägen över den, eller blir knuffad, minimal eller obefintlig skaderisk. DS
« Senast ändrad: 21 jun-08 kl 09:03 av guba »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 21 jun-08 kl 09:11 »
Vad kostar de där gummiringen?

Iofs äter vår ena häst genom en fånggrind (det lärde han sig hos en tidigare ägare) men djurskyddet verkar ha synpunkter på det. Dessutom löser det inte problemen med den andra hästen.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

guba

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jun-08 kl 09:19 »
Foderring
135 cm diameter 1 975:-/st  inkl moms

Foderring
160 cm diameter   2 156:-/st inkl moms

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 21 jun-08 kl 17:40 »
PS: Den ringen i länken "ramlar" inte ihop, den står upprätt även när den är tom men är så pass mjuk att den viker sig om en häst skulle få för sig att ta vägen över den, eller blir knuffad, minimal eller obefintlig skaderisk. DS

Det stämmer, my mistake. Jag blandade ihop den med en"snålkopia"  vi gjorde en sommar och den rasade ihop när balen var slut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 4 användare
Lars - Magnus, ärt, Galaxie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser