Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plöjningsteknik  (läst 23138 gånger)

louise

• Gäst
plöjningsteknik
« skrivet: 19 jun-08 kl 19:29 »
Lär mig plöja ikväll, skitkul! (snälla inga kommentarer om varför jag vårbrukar nu.. jag har inte hunnit å så avslutar vi diskussionen där va?)

Men, nu en massa frågor:

1. Hur djupt bör det bli för att det ska vara lönt?
2. Hur gör man med varv nr 2 osv? Nu kör jag tvåan mitt på den vända jorden och plöjer mitt i den. Knöligt. Ska jag köra från andra hållet? och vända ner jorden i fåror som är gjorda?

louise

• Gäst
SV: plöjningsteknik
« Svar #1 skrivet: 19 jun-08 kl 19:35 »
okej, med bilder på nätet har jag nu listat ut att jag plöjer på fel håll. Jorden ska vändas ner i gamla fåror och man ska plöja "innåt" mot det färdigplöjda.

Ursus

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-08 kl 21:05 »
Japp, plöj in i de fåror du gjort tidigare :) Kan nog bli rätt jobbigt med harvningen annars...

covboy

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jun-08 kl 21:29 »
Man kör med hjulet i tomfåran efter att man öppnat en rygg.. :P

hansf

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jul-08 kl 10:43 »
Hej,

Jag är också nyfiken på grunderna i plöjning. Har du några tips var du hittade bilder och information?

Ursus

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 24 jul-08 kl 13:56 »
I ett nummer av tidningen Traktor (vet ej viket nummer men den såldes i maj tror jag) så fanns det en rätt utförlig beskrivning av hur man plöjer med en- och tvåskäriga tegplogar, givetvis med tillhörande veterantraktor. http://www.tidningsbutiken.se/magslarge/traktor.jpg

ceson

« Svar #6 skrivet: 24 jul-08 kl 21:12 »
Jag har en liten skrift som heter rätt inställning, behandlar det mesta vad gäller inställningar av plogen.
Teg och figurplöjning uppläggning av rygg mm. Den skulle jag kunna scanna och maila om du är intresserad.

Rödjan

« Svar #7 skrivet: 25 jul-08 kl 00:07 »
Här finns det en till som är intresserad av en scanning.

Det finns också en bok som heter "Plöjning", tror jag. Finns på Malmö Stadsbibliotek.

Jag har plöjt kanske 10 ha i mitt liv. Det är dyrt, släpper ut mycket skit i luften, dödar massor med mask, vänder anaeroba bakterier upp i luften, etc. Det svåra tycker jag är att inte få till tårtbitar i slutet.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jul-08 kl 19:41 »
plöjningen är grunden för en lyckad skörd :P

ni får nu prova er fram men jag har kommit till att lyckad plöjning ger det bästa resultat,det må då vara konventionellt eller ekologiskt!

Jag har plöjt enda från jag fått igång traktorn..ca 30 år nu sedan...

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 26 jul-08 kl 21:46 »
Några instruktioner från nätet om inställning av och plöjning med buren tegplog:

http://www.z.lst.se/NR/rdonlyres/FDAA2315-A265-48BD-B219-4883FE695E3C/0/burentegplog.pdf

http://www.overums-bruk.se/overums/index.htm   Klicka på   "Manualer" >> "Plöjning" >> "BT - CT"

http://www.ferguson20rules.co.uk/index.php?id=12
« Senast ändrad: 27 jul-08 kl 06:47 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

hubner

• Gillar smide, slöjd och djur.
    • -
« Svar #10 skrivet: 29 jul-08 kl 08:22 »
Hej
För att plöja bra måste man lära sig att ställa in plogen rätt och hur man ska köra. Sen är det bara att öva. Det finns en bok som heter plöj rätt. Jag kan kolla vad författaren heter om du är intresserad. Jag tycker att den är bra om man ska börja den beskriver hur man ska ställa in plogen och olika kör tekniker. Annars får du väll gå till någon bonde i närheten och fråga om du får vara med och lära.
Mvh Jonas

ford-Anders

« Svar #11 skrivet: 29 jul-08 kl 09:01 »
det här med plöjning är  klurigt, särskilt om man som jag har en delburen tegplog.
När jag börjar lägger jag upp en rygg ca 25-30 m från kanten på åkern, man kan stega ut avståndet i början), där kör jag ett drag, sen har jag bara framhjulet mitt i det första draget, vips så ha man en fåra på vardera sida av draget, oftast blir det rätt snyggt.
Man kan ju plöja på många olika sätt, men växelplog är enligt mig det bästa, för man slipper slutförrn som blir mellan varje rygg, syns knappt efter harvning men det blir ett torrt sträck i grödan man har sått.
Därför harvar jag igen slutfårorna på hösten.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 jul-08 kl 10:33 »
Ja! Gärna bok! Har läst en hel del av grundböckerna på lantbruksutbildningar men man kommer ju ingenstans med dem.  Ovch gärna öbcker som handlar om enskäriga plogar, det är ju  det jag har. Det där med växelplog blev mest roligt i mina ögon, jag driver ett 50-talsjordbruk, inte ett modernt:)

ceson

« Svar #13 skrivet: 31 jul-08 kl 12:23 »
Den skrift jag har behandlar två och treskäriga tegplogar,och som sagt
mailar gärna kopia om jag vet vart ???

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 jul-08 kl 12:38 »
brukar väl gå å pma:?

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 31 jul-08 kl 12:43 »
Plöjning är inte helt enkelt, maskinell grepvändning av jorden är en alternativ metod värd att ta i beaktande.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 jul-08 kl 12:55 »
Vilket vidunder.

I Jordbrukslärans Hufvudgrunder står det mesta man behövde veta om plöjning för drygt hundra år sedan. Finns på runeberg.org.

ceson

« Svar #17 skrivet: 31 jul-08 kl 16:59 »
brukar väl gå å pma:?
Tyvärr så är jag inte så hemma på det här, jag är säkert jämngammal med din enskäriga plog ;)
jag får försöka att lista ut hur man skall göra, men maila har jag lärt mig (hjälpligt)  :)
Mvh. S.Enil

ford-Anders

« Svar #18 skrivet: 07 aug-08 kl 19:18 »
Ja! Gärna bok! Har läst en hel del av grundböckerna på lantbruksutbildningar men man kommer ju ingenstans med dem.  Ovch gärna öbcker som handlar om enskäriga plogar, det är ju  det jag har. Det där med växelplog blev mest roligt i mina ögon, jag driver ett 50-talsjordbruk, inte ett modernt:)

Jag mena inte att du skulle köpa en växelplog, bara att man får bäst resultat med en sådan...

covboy

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 aug-08 kl 22:54 »
Säkert finns det växelplog med ett skär oxå  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser