Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ullspinneri som lönespinner  (läst 28478 gånger)

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #60 skrivet: 01 dec-09 kl 22:42 »
Går jag med över 2000 kr i vinst på sålt garn så är jag övertygad om att det ger mig en ganska bra timpenning, jag kan inte tänka mig att jag skulle ha lagt mer än några timmars jobb på det men om det skulle vara 5 timmars jobb skulle det ge mig 400 kr i timmen.

Det är ju faktiskt inte guld som växer ut på kroppen på fåren, utan ull. Och finge jag 400 kr i timmen på att sälja garn från mina får, då skulle jag skaffa fler, många fler!

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #61 skrivet: 01 dec-09 kl 22:50 »
Går jag med över 2000 kr i vinst på sålt garn så är jag övertygad om att det ger mig en ganska bra timpenning, jag kan inte tänka mig att jag skulle ha lagt mer än några timmars jobb på det men om det skulle vara 5 timmars jobb skulle det ge mig 400 kr i timmen.

Det är ju faktiskt inte guld som växer ut på kroppen på fåren, utan ull. Och finge jag 400 kr i timmen på att sälja garn från mina får, då skulle jag skaffa fler, många fler!

Ja det är bara att prova!  ;D Så får du rapportera resultatet sen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #62 skrivet: 02 dec-09 kl 08:37 »
Ja det är bara att prova!  ;D Så får du rapportera resultatet sen.
De måste bli fler först innan det ens är lönt att börja prova :P och det får ske via naturlig förökning. Med 7 tackor i tre olika färger tar det lite tid innan man får ihop tillräckligt mycket ull/färg... Men vi får väl se hur det blir i framtiden.

Mamamai

  • Inlägg: 7
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #63 skrivet: 15 dec-09 kl 00:33 »
Jag har surfat i timmar efter maskinstickningsgarn som är närproducerat och ekologiskt försvarbart. Det är en bristvara i Sverige. Jag är i begrepp att starta egen firma med maskinstickning som huvudsysselsättning och jag vill arbeta med garn som är ekologiskt ur alla aspekter. Så garn som är producerat av ull som är klippt på andra sidan jordklotet går bort. Om någon vill starta ett spinneri i liten skala, får ni gärna nischa er på garn som är lämpligt för maskinstickning. Maskinstickningsgarn ska vara minst tvåtrådigt och över 300m/hg eller tunnare. Jag blir er första kund :).
Vänliga hälsningar
Mamamai
Endast det omöjliga är värt att försöka

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #64 skrivet: 15 dec-09 kl 07:30 »
Wålsteds gör sånt garn.
Madame Lutuss är KRAV certifierad. Har själv spunnit min ekologiskt producerade ull där. Kolla om hon kan spinna vad du vill ha.
Ända nackdelen är väl att importgarnet är billigare än det inhemska.
Har flera bekanta som maskinstickar med garn från Wålstedts, för att sälja tröjor på beställning.
För många år sedan var det ett par som spann maskinstickningsgarn hos Solkustens spinneri också. Så det går nog att fixa. Leta upp en ullproducent, eller flera som är eko t.ex och be dem skicka ullen till ett spinneri som kan ta fram garnet du vill ha.
Men visst skulle det behövas fler spinnerier ;) Det är ju sån väntetid på de som finns idag.

Mamamai

  • Inlägg: 7
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #65 skrivet: 15 dec-09 kl 11:35 »
Tack för tipsen. Jag har låtit Madame Lutuss spinna garn för mig, men det blev ett entrådigt garn för deras tvåtrådiga garn skulle bli för tjockt och de ville inte ställa om maskinerna för att spinna ett tunnare garn. Tyvärr går det inte så bra att sticka med det entrådiga garnet i maskinen. Det blir ju som bekant skevt.
Vänliga hälsningar
Mamamai
Endast det omöjliga är värt att försöka

Marjavh

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #66 skrivet: 21 nov-12 kl 10:58 »
Jo, jag vet, det här är en rätt gammal tråd :).  Men ämnet är just väldigt intressant, så jag försöker blåsa liv i den igen.

Det finns uppenbarligen mycket ull i Sverige, det borde vi ju ta vara på! Men hur spinner man den bäst. Vi talar då om större mängder, kanske ihopsamlade från flera fårägare.
Var kan man bäst spinna stora mängder ull, billigast ;-) Att starta ett spinneri vore ju fantastiskt, men nästan omöjligt. Att ta över ett spinneri tar ju bort många trösklar på vägen, men sådana växer ju inte på träd precis.

Är det någon som har erfarenhet med en Mini Mill spinnmaskin etc?

Finns det någon med bra ideer eller smarta tips?

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #67 skrivet: 21 nov-12 kl 11:26 »
Jo, jag vet, det här är en rätt gammal tråd :).  Men ämnet är just väldigt intressant, så jag försöker blåsa liv i den igen.

Det finns uppenbarligen mycket ull i Sverige, det borde vi ju ta vara på! Men hur spinner man den bäst. Vi talar då om större mängder, kanske ihopsamlade från flera fårägare.
Var kan man bäst spinna stora mängder ull, billigast ;-) Att starta ett spinneri vore ju fantastiskt, men nästan omöjligt. Att ta över ett spinneri tar ju bort många trösklar på vägen, men sådana växer ju inte på träd precis.

Är det någon som har erfarenhet med en Mini Mill spinnmaskin etc?

Finns det någon med bra ideer eller smarta tips?


Har tillkommit ett nytt mini mills sen den här tråden startade http://www.ullivast.se/ Jag skull gärna åka dit och kolla någon dag. Hade oxå drömmen att starta ett mini mills för några år sedan men hade inte miljonerna för det MEN nån gång i framtiden kanske  ;D

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #68 skrivet: 21 nov-12 kl 11:36 »
www.hjelholt.dk ligger på Fyn i Danmark. Bor man som vi i södra Sverige kan det löna sig att anlita dem. Många i Sverige gör det - även de som håller till en bit upp i landet. De som jobbar där nu är fjärde generationen. Det de inte kan om ull, spinning och garn är inte lönt att veta. De har spunnit både vår fårull men även lamaull åt kund. När man går in i deras gårdsbutik stannar klockan. Vi rekommenderar dem! ;D
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #69 skrivet: 21 nov-12 kl 12:02 »
Jo, jag vet, det här är en rätt gammal tråd :).  Men ämnet är just väldigt intressant, så jag försöker blåsa liv i den igen.

Det finns uppenbarligen mycket ull i Sverige, det borde vi ju ta vara på! Men hur spinner man den bäst. Vi talar då om större mängder, kanske ihopsamlade från flera fårägare.
Var kan man bäst spinna stora mängder ull, billigast ;-) Att starta ett spinneri vore ju fantastiskt, men nästan omöjligt. Att ta över ett spinneri tar ju bort många trösklar på vägen, men sådana växer ju inte på träd precis.

Är det någon som har erfarenhet med en Mini Mill spinnmaskin etc?

Finns det någon med bra ideer eller smarta tips?


Kom upp till Jämtland och dra igång verksamheten på Ullforum i Ås! :)

http://www.fsy.se/ullforum/
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Marjavh

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #70 skrivet: 21 nov-12 kl 13:00 »
Roligt med svar så snabbt! Tack.

Jo jag har hört om det danska spinneriet. Får nog kontakta dem.
Samtidigt vore det roligt med närproducerade garner. Fast det är väl att ställa alltför stora krav ;-).

Hade jag bott i Jämtland hade jag nappat direkt...  :D

Någon mer med bra ideér eller erfarenheter??

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #71 skrivet: 21 nov-12 kl 18:01 »
Gotlands spinneri
Solkustens spinnverkstad
Wålstedts textilverkstad AB
Filtmakeriet (Kilafors)
Madame Lutuss
Åddebo ull -lönkardning
Ovanstående tar emot ull. Du kan googla på dem och få fram telefonnummer, det är ganska olika hur de har tid, vilken slags ull de vill ha, hur mycket det måste vara för att de sk ta emot.
Åsenfår, hundar och katter

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #72 skrivet: 21 nov-12 kl 22:09 »
Kom upp till Jämtland och dra igång verksamheten på Ullforum i Ås! :)

http://www.fsy.se/ullforum/


Har de spinneri där? Enl hemsidan har de  ett litet kardverk, tovningsmaskin, ateljésymaskin, ångpress och stickmaskin.
Vad hände med det där projektet egentligen, med korsning av merino och finull el vad de nu var, gick de i graven innan de kommit igång?

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #73 skrivet: 21 nov-12 kl 23:10 »
Har de spinneri där? Enl hemsidan har de  ett litet kardverk, tovningsmaskin, ateljésymaskin, ångpress och stickmaskin.
Vad hände med det där projektet egentligen, med korsning av merino och finull el vad de nu var, gick de i graven innan de kommit igång?

Ja, de har hela kedjan. Från tvättmaskiner till stickmaskiner via kardverk och spinneri.

Jämtlandsfåret (korsning "Sveafår" och Merino) är en godkänd ras numera, men det finns inte så många besättningar. Om det var själva fåret du menade...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Marjavh

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #74 skrivet: 22 nov-12 kl 10:35 »
Ja, de har hela kedjan. Från tvättmaskiner till stickmaskiner via kardverk och spinneri.

Jämtlandsfåret (korsning "Sveafår" och Merino) är en godkänd ras numera, men det finns inte så många besättningar. Om det var själva fåret du menade...

Står maskinerna helt stilla???

Marjavh

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #75 skrivet: 22 nov-12 kl 10:36 »
Gotlands spinneri
Solkustens spinnverkstad
Wålstedts textilverkstad AB
Filtmakeriet (Kilafors)
Madame Lutuss
Åddebo ull -lönkardning
Ovanstående tar emot ull. Du kan googla på dem och få fram telefonnummer, det är ganska olika hur de har tid, vilken slags ull de vill ha, hur mycket det måste vara för att de sk ta emot.

Tack för fin lista! :-)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #76 skrivet: 22 nov-12 kl 10:55 »
Står maskinerna helt stilla???

Ja, den mesta tiden så =/
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #77 skrivet: 22 nov-12 kl 17:46 »
Ja, de har hela kedjan. Från tvättmaskiner till stickmaskiner via kardverk och spinneri.

Jämtlandsfåret (korsning "Sveafår" och Merino) är en godkänd ras numera, men det finns inte så många besättningar. Om det var själva fåret du menade...

OK, Tack för infon. Jag trodde de skulle börja producera massa saker av den där nya ullen från jämtlandsfåret men man hör ju inget om det längre och inga produkter finns det att köpa heller vad jag vet. Sidan är ju inte uppdaterad på flera år och står maskinerna stilla måste det ju ha varit ett projekt där det investerades miljoner men de fick lite avkastning? Jag menar, känner du till någon som producerar produkter av av ullen från jämtlandsfåret? Själva ullfrotte (woolpower) köper väl fortfarande sin ull från Au el NZ? Det hade varit kul om de kunde använda ull från Jämtland istället.
Jag har försökt googla saken förra året men hittade nästan ingenting om det där projektet.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #78 skrivet: 22 nov-12 kl 18:58 »
Om jag inte fattat helt fel var det inte meningen att EU-projektet UllForum med mini millen skulle bli ett vinstdrivande företag (såna projekt får inte konkurrera med andra företag), utan de ska väl vara en kunskapsbank för importen och driften av mini millen osv...
Nu har det ju varit stora omorganisationer i Ås:
http://m.sverigesradio.se/artikel/5328625?programId=78
Men, det blir intressant att se om det blir något av det här.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #79 skrivet: 01 feb-13 kl 22:01 »
Om jag inte fattat helt fel var det inte meningen att EU-projektet UllForum med mini millen skulle bli ett vinstdrivande företag (såna projekt får inte konkurrera med andra företag), utan de ska väl vara en kunskapsbank för importen och driften av mini millen osv...

Jag var till UllForum idag eftersom de hade öppet hus, och nu lönespinner de .

Priset är: 500kr i startkostnad. + 25% moms.

600kr/kg på inlämnad ull. + 25% moms, =750 kr/kg
(när jag läste på det andra företagets hemsida som har samma maskiner får man tillbaka 70% av det man lämnar in vilket ger ett "jag har betalat pris" på 850 kr plus moms plus startkostnad).

Garnet de själv sålde på spinneriet kostade 2000kr/kg. (200kr/hg).
« Senast ändrad: 01 feb-13 kl 22:20 av olivia.k »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 4 användare (2 dolda)
Berberis, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser