Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är min tupp sjuk? (sned i nacken)  (läst 3490 gånger)

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
Är min tupp sjuk? (sned i nacken)
« skrivet: 18 jun-08 kl 15:52 »
Min tupp är lite sned i nacken märkte jag härom dagen.
Annars beter han sig som vanligt, äter, lockar på hönorna, galer mm.

Han är 2 år gammal och jämt varit frisk.

Men när jag tittade in hos dom sent på kvällen när alla flugit upp på sovpinnen ser jag att tuppen sitter nere på golvet! Han verkar lite svag.
Nu har dom lite fotkvalster som brukar komma och gå. (Har just börjat behandla dom) Men så illa kan det väl inte vara!?!
Hönsen kan ju sitta...Och nacken, vad tusan har hänt med den?
Minns att jag köpte en ungtupp för några år sedan som var alldeles sned (som jag lämnade tillbaka och avlivades), har för mig det var någon sjukdom?!

Det är Hedemorahöns, Genbank.

Någon som har något förslag?

Läste runt lite på dom andra trådarna... Kan det vara början till Marek ???

/netagreta
« Senast ändrad: 18 jun-08 kl 21:09 av netagreta »
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

sallyomolly

• Gäst
SV: Är min tupp sjuk? (sned i nacken)
« Svar #1 skrivet: 21 jun-08 kl 12:40 »
Hur länge har han varit hos dig?

Bara en idé om han nu inte är född hos dig så kanske du ska ta kycklingar efter dina egna som kanske är resistenta mot vad det nu är för virus.

netagreta

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 21 jun-08 kl 16:54 »
Har haft honom i två år.
Köptes tillsammans med två hönor hos en seriös uppfödare.

Det konstiga är att hönorna redan är döda. Den ena knall å fall för ett år sen, och den andra blev vinglig och svag i vintras så jag beslöt att nacka henne.

Är ju under två års tid så jag har inte reagerat förrän nu!
Trodde det var normalt bortfall...

Jag ska nog höra efter med dom jag köpte dom av.

Jag har en annan höna som ligger på ägg nu så hoppas verkligen det inte är något smittsamt!

Ha det bra/netagreta
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jun-08 kl 16:56 »
Ja det låter ju konstigt..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jun-08 kl 17:12 »
Det låter lite som marek. Möjligen är det så att du har viruset latent i flocken men djuren är resistenta. Därav att inköpta djur som inte är resistenta blir sjuka.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 21 jun-08 kl 19:58 »
Om tuppen inte sätter sig på pinnarna nattetid,,, då är ju något galet.

Börjar han "slaska" med benen och få dålig balans, då kan det vara Marek. Men det brukar uppträda tidigare än det gjort på din tupp. Och sneda nackar har jag aldrig hört talas om. Men innan du skaffar nya höns från annat håll, måste du få bort eventuella sjuka djur. För som Ulric nyss skrev, så kan dina vara resistenta, medan andra direkt får sjukdomen. Den ligger latent 1-2 år. Är det Marek, finns inget att göra, då är det bara att ta bort snabbast möjligt. Ingen tillfrisknar och eftersom det är luftburet kan smittan ligga kvar länge.

Men du hade väl inte köpt in några på sistone?
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-08 kl 10:28 »
Min tupp är lite sned i nacken märkte jag härom dagen.

När jag tittade in hos dom sent på kvällen när alla flugit upp på sovpinnen ser jag att tuppen sitter nere på golvet! Han verkar lite svag.
Minns att jag köpte en ungtupp för några år sedan som var alldeles sned (som jag lämnade tillbaka och avlivades), har för mig det var någon sjukdom?!

Det är Hedemorahöns, Genbank.
Någon som har något förslag?
Läste runt lite på dom andra trådarna... Kan det vara början till Marek ???
/netagreta

Ja det låter som Marek !

Sned huvudhållning med vriden hals är ett av de många olika tecknen på Marek,
(liksom beteende förändringar).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jun-08 kl 12:43 »
Har du inte många djur skulle jag slakta ut för hur ska du våga köpa in nya?

netagreta

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 22 jun-08 kl 20:43 »
Hej igen!

Tack för era funderingar.

Han blir ju inte sämre!
Idag har han vallat runt med hönsen på gården hela dagen.
Då märks det ingenting!!
Jo nacken lite grann...Tror nästan det har blivit bättre ???.

Men han satt på golvet förra natten åxå!
Jag hör av mig hur det utvecklas...

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #9 skrivet: 22 jun-08 kl 22:21 »
Det behöver inte vara Marek. Även vitamin brist kan yttra sig i att de blir lite sneda i halsen.
Ge lite extra vitaminer så kanske det löser sig.
Jag har skickat in en kyckling till sva för nån månad sen som blev sned men de var inte marek. Utan möjligen vitaminbrist.
Fattar inte att det kan bli så när de får multifoder men så sa de till mig iallafall.

Ha en trevlig kväll å lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
Alex Dombrowski

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser