Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt av Linderödsvin  (läst 4153 gånger)

Sol2006

Slakt av Linderödsvin
« skrivet: 17 jun-08 kl 23:39 »
Det borjar bli tid att slakta varan forst gris och vi ska fa hjalp av nagra grannar. Det enda ar att alla har olika asikter pa hur vi ska ga till vaga. Den ena sager att vi maste snora grisen i nosen och halla fast den innan vi skjuter, men det later ju inte alls trevligt. Stressigt och ont. Och det har jag inte hort forut. Den andra sager att det behover vi inte alls gora, om vi ger den en hink m mat och skjuter med bultpistol sa ar det inga problem. Ar det bast att skalla eller fla? Skulle verkligen uppskatta era asikter.

MVH Linda
Bor med sambo och liten dotter i Hälsingland. Vi har en liten gård med Linderödsvin, en massa höns, gäss och Gotlandskaniner.

Fridolf2

• Gäst
SV: Slakt av Linderödsvin
« Svar #1 skrivet: 18 jun-08 kl 00:01 »
Att snara grisen i nosen för att skjuta den är inte bara idiotiskt, utan även djurplågeri och helt onödigt. Ge den en hink med mat eller nåt så den står still och skjut den med bultpistol, då hinner den aldrig märka nåt. Om den som ska skjuta inte tror sig klara av det isåfall, så låt nån annan göra det, inget blir lättare av att försöka hålla fast en gris, och träffa rätt.

Jag tror det är många som flår linderödare eftersom dom tydligen är jobbiga att skålla, men det har jag ingen erfarenhet av...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 19 jun-08 kl 08:17 »
Det var det dummaste jag hört, inte fanken snörar man en gris runt nosen när den ska skjutas, då har man garanterat en vilt sprattlande gris i andra änden av snöret, och då skulle jag vilja se den grannen träffa rätt, vilken dåre  ::)  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 jun-08 kl 10:35 »
Det var så de gjorde förr, därav rykten om skrikande grisar vid slakt. Varför de gjorde så har jag inte fattat. Ge du dem mat och skjut när de äter, så har jag (eller snarare rivercottage som kom hit) gjort.

gustafson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jun-08 kl 11:47 »
Skjuter man med bultpistol måste man kunna sätta den rakt emot grisens panna och grisar är ena jäklar på att göra ett ryck med huvudet just då. Då kan snörmetoden visa sig vara det enda som fungerar.

Denny

• Dennys svinstia
« Svar #5 skrivet: 19 jun-08 kl 22:22 »
Att hålla fast grisen vid avlivning behöver inte alls vara fel. Visst uppstår en viss stress hos djuret, men det är då andra sidan inte meningen att man skall stå och hålla grisen i flera minuter. Jag tycker att man kan se det som en ansvars- och säkerhetsåtgärd. Även om man har god träffsäkerhet med bultpistol, kan man aldrig vara garanterad att utfallet blir som tänkt. Jag har sett grisar som blivit skjutna utan att "lägga" sig. Jag kan lova, en skadeskjuten gris, som dessutom inte hålls fast, är inte roligt för någon att försöka hantera.

Själv gör jag som de flesta andra säger sig göra på denna tråd. Jag låter grisen äta i lugn och ro samtidigt som jag stillsamt skjuter den. Jag har som en rutin att någon eller några veckor innan slakt låta grisarna äta i en takfri grishydda. Där stänger jag in dem under tiden de äter, samtidigt som jag själv vistas inne med dem. Jag brukar också gå runt och klappa och klia dem i huvudet medan de äter.

När tiden för slakt sedan är inne är grisarna vana vid miljön och att jag går runt och "joxar" i huvudet på dem. Jag tycker att denna metod fungerar alldeles utmärkt.

/Denny

gustafson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 jun-08 kl 08:30 »
Citera
Att snara grisen i nosen för att skjuta den är inte bara idiotiskt, utan även djurplågeri...

Djurplågeri är det inte. Man lägger öglan runt överkäken och grisen skriker och drar bakåt. Han/hon skriker inte i första hand för att det orsakar så värst mycket smärta men för att det är hans/hennes natur. Grisar äro sådana. Hur som helst, grisen drar bakåt och då  skjuter du. (Man ska självklart vara två om detta, en som håller grisen och en som håller slaktmasken.)

Citera
...inte fanken snörar man en gris runt nosen när den ska skjutas, då har man garanterat en vilt sprattlande gris i andra änden av snöret...

Gissar jag rätt om jag misstänker att du inte jobbar som grisslaktare?

Citera
...en skadeskjuten gris, som dessutom inte hålls fast, är inte roligt för någon att försöka hantera...

Håller med. Ett minne för livet skulle man kunna säga.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 20 jun-08 kl 08:34 »

Gissar jag rätt om jag misstänker att du inte jobbar som grisslaktare?

Dessvärre, är "enbart" kaninslaktare. Har dock slaktat både ankor, getter och får och vet hur svårdödat ett stressat djur är, även med slaktpistol.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

gustafson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jun-08 kl 08:42 »
Mm, jag började slakta själv i första hand för att det började bli ont om hemslaktare och det är kul att kunna själv men det är ett stort ansvar man tar på sig, inget snack om annat. Jag märker också att själva dödandet tar emot lite mer alltefter som åren går.

Grisar tycker jag faktiskt är tråkigaste att ta livet av. Antagligen känner jag igen för mycket av mig själv hos dem...!

Fridolf2

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 jun-08 kl 12:22 »
Nej, det är inget man vänjer sig vid , åtminstone inte jag. Just därför så tycker jag det är lugnast att göra det när dom är lösa och äter, kan ju vara vid vanliga mathon också, dom som står bredvid brukar ju inte reagera det minsta..men visst tar det emot lite..

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 jun-08 kl 20:41 »
denny, vad har du för typ av vagn? Har på sista tiden kommit fram till att jag behöver nåt sånt till all möjlig hantering, inte bara slakten. Finns det nån sorts vagn där man dessutom kan fixera dem ordentligt? Hade en gylta här som skulle ha sprutor och fick bygga nån sorts fastklämningsbox, men den skulle aldrig funka på en normalstor sugga.

gustafson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 jun-08 kl 21:16 »
Tycker ni andra att Linderödsgrisen har lätt för att bli alldeles för fet? 

Mina bästa grisar genom åren var kultingar efter en linderödssugga och en vildsvinsgalt.  Väldigt fina slaktsvin blev det men galten var helt klart en  #!&%!*¤!... Ja, ni förstår...

Marm

« Svar #12 skrivet: 22 jun-08 kl 12:03 »
Jag funderar på att använda gevär till avlivningen är det någon som har erfarenhet av det?

Tror kanske att det skulle kunna vara mindre stressande för djuret? efter som man måste komma så nära med bult pistol.

Le mot världen och världen kommer att le mot dig.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 jun-08 kl 14:08 »
Ja, det går, men är knappst enklare, du har en väldigt liten träffyta om du ska träffa hjärnan, så det vill till att du är en bra skytt.. En del säger att det isåfall är bättre att skjuta från sidan, framifrån är det bara några kvadratcentimeter som är rätt.. Mitt mellan ögonen och upp några cm ska det träffa...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 22 jun-08 kl 14:12 »
Jag har varit med vid grisslakt många gånger. Vår slaktare använder snaran, eftersom han då har koll på grisen.

En slaktare jag talade med vägrar slakta utan snara, vill inte djurägaren vara med om det åker slaktaren hem. Han menar att risken för djurplågeri är mycket större utan snaran. Har man missat en gång med bultpistol och en skadad gris skrikande drar iväg ut i ett kärr där den efter några timmar kunde skjutas med gevär, så förstår jag de slaktare som vägrar slakta utan snaran.

Edgar

Sol2006

« Svar #15 skrivet: 23 jun-08 kl 21:08 »
Oj, tack, det blev mycket svar! Men alla sager olika sa jag vet inte riktigt. Men vi tanker inte anvanda oss av snaran for vi ska fa hjalp av tva slaktare som skjutit manga grisar med bultpistol. Jag vill ocksa lara mig men vill titta pa forst ett par ganger sa man kanner sig riktigt saker!

Men vad tror ni om att fla dom?

MVH Linda
Bor med sambo och liten dotter i Hälsingland. Vi har en liten gård med Linderödsvin, en massa höns, gäss och Gotlandskaniner.

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 23 jun-08 kl 22:36 »
En hungrig gris behöver inte bindas, då räcker det med en spann nykokta potäter + en repögla om halsen om nu slaktaren skulle sjabbla.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 19 sep-12 kl 19:08 »
Lyfter denna gamla tråd med frågan:  Hur ser din box ut, Denny?  Många här skulle säkert vilja kopiera den.  Ditt sätt att "utbilda" grisen inför slakt är helt min melodi!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Steven

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 26 sep-12 kl 21:44 »
Jag slaktade idag för första gången någonsin. Sköt med älgstudsaren (uppifrån lite över ögonen), halvmantlad, stack och sedan flådde jag. Det viktigaste var ju att min gris skulle slippa lida och det säkerställer man ju med en rejäl bössa. Hon fick äta som vanligt ihop med sina kompisar och sen var det slut.
Det enda problemet var att skjuta sin gris som man gått och matat varje dag i 6 månader, det var tungt.
Efter själva avlivandet så spolade jag av henne noga och sedan tog jag ur henne och därefter flådde jag'
Att flå var ju inte det lättaste eftersom de har så jäkla tunt skinn. Men som amatör så tror jag endå att det är betydligt lättare att flå än att grejja med badkar allt vad skållning innebär.
Nu ska hon få hänga några dagar i väntan på trikintestet och sedan ska det bli riktigt spännande å få smaka på en "glad gris"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 27 sep-12 kl 19:14 »
Hur fick du henne att stå still med huvudet?  De gånger jag har varit med, har de stått allra bäst still om de fått en låg skål med mjölk, och sen älgstudsare, om skytten är skicklig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser