Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som bor där det finns varg  (läst 8135 gånger)

Nypålandet

SV: Ni som bor där det finns varg
« Svar #20 skrivet: 23 jun-08 kl 19:50 »
jaha... Precis som jag var lite allmänt vänligt inställd till varg (mest för att dom hållit låda norrut) så har väl ett vargpar etablerat sig på västkusten. Coolt tänkte jag, men häromdagen slog dom 8 får 1 km härifrån.

Nu undrar jag förstås vad dom är för as som bara dödar en massa (biter i juvren å har sig) & inte äter vad dom dödat...

Sedan undrar jag ju om mina grisar kommer få vara ifred...

IAF, bössan är laddad & dom ska få sig en hagelsvärm i pälsen om dom kommer hit...

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #21 skrivet: 23 jun-08 kl 20:32 »
Bokstavligt talat då ;)

förlåt, men jag kunde inte låta bli :-X

Hahahaha, den var bra ;D. Såg det inte själv.....

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #22 skrivet: 23 jun-08 kl 21:44 »
varken varg eller björn har särskilt trevliga matvanor. att äta levande föda är det inte bara vegetarianer som gör - om jag säger så.

här är några länkar:
http://www.expressen.se/webb-tv/index.html?serialid=10590
http://www.infocentrum.se/html2007/wolf/wolf2.htm
http://www.infocentrum.se/html2007/wolf/wolf4.htm

KÄNSLIGA TITTARE VARNAS!

Silverwolf

« Svar #23 skrivet: 23 jun-08 kl 22:54 »
Visst förekommer säkerligen varghybrider, men jag tror att det är betydligt vanligare att det rör sig om nån jämthund eller schäfer som springer lös än att en varg faktiskt parat tiken. Sen är det ju betydligt coolare och säkert "lättare" att få sålt dem som varghybrider :P

Dessa "gossedjur" är väldigt populära i USA... och det ska finnas en del i sverige också. Det är olagligt att föra in i landet men vissa fanns innan lagen, och vissa slinker in.
Så länge tiken inte är i skogen så lär den vara ganska säker eftersom strövaren då måste övervinna sin rädsla mot människor också. Tror inte olyckor av det slaget sker så ofta, och de hybrider som säljs i USA inte är "olyckor" utan parade med flit.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 27 jun-08 kl 20:12 »
jaha... Precis som jag var lite allmänt vänligt inställd till varg (mest för att dom hållit låda norrut) så har väl ett vargpar etablerat sig på västkusten. Coolt tänkte jag, men häromdagen slog dom 8 får 1 km härifrån.

Nu undrar jag förstås vad dom är för as som bara dödar en massa (biter i juvren å har sig) & inte äter vad dom dödat...

Sedan undrar jag ju om mina grisar kommer få vara ifred...

IAF, bössan är laddad & dom ska få sig en hagelsvärm i pälsen om dom kommer hit...
Motståndet mot varg kommer att öka. Desto mera dom sprider sig.
Enklaste sättet att bli kritisk är när man inser att man själv förlorar på rovdjuren.
Det är ju därför som lapparna gnällde först. Sen vart det jägarna. Till slut blir det alla folk som har djur på landet.

Vargen äter upp det mesta som den dödat. Till skillnad från lon som föredrar varmt kött.
Den dödar många djur för att ha ett skafferi. Som den kan gå tillbaka till när den blir hungrig nästa gång.
Så det är helt i sin ordning när den utplånar en hög med djur utan att äta dom nu.
Vi gör ju samma sak. ;)

Tänk på att alla som skjuter på en varg är misstänka för jaktbrott. Det startas alltid en utredning. Det kommer också skrivas en del om er i diverse tidningar. Allt ifrån jakttidningar till dagstidningar. Så du kommer att få känna av rovdjursälskarnas vrede över vad du gjort. Vilket absolut inte gör saken bättre.

fishyerik

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 30 jun-08 kl 07:58 »
Vad många det är som pratar om vargar hundar och katter som om alla individer av varje typ är fullständigt identiska, det är djur det gäller, inga miniräknare.

Vad som händer om en varg och en katt "träffas" beror väl både på katten och vargen och situationen i övrigt.

Och det här med att vargar bildar par... Det gör vi människor också, men enkla undersökningar har visat att mer än 10% har en annan biologisk pappa än den "officiella", och även om man läser eller hör att djur är parlevande så hör det till undantagen att vare sig hanen eller honan kan låta bli att "passa på" när tillfälle ges.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Ulricaa

• -
« Svar #26 skrivet: 30 jun-08 kl 09:19 »
Det finns ett ordspråk som mitt ex alltid sa *skjut gräv och tig*. Nu rörde det sig inte om varg men tydligen är det så det pratas om lo här i våra sydligare trakter där den har bildat stora grupper. Mina släktingar bor i Norge där värsta reviren är av varg och där är bland annat så att det är *normalt* att folk inte går själva i skogen längre av rädslan för just vargen. Fåruppfödare tog ner sina får från skogen där dom tidigare gått och ett par dagar senare kom vargen efter. Tyvärr är det väl så att ju mer utbredd vargen blir, ju mer hat kommer det och ju mer tjuvjakt lär vi få, folk lär ta saken i egna händer. Vargen sägs vara en naturlig bild i faunan men på den tiden den var här naturlig hade vi inte hälften av bebyggelse och inte hälften av människor....

Och anledningen till att dom äter just hund är ju att dom är så isäravlade så dom märker inte om det är frände eller fiende, dom ser det som mat rätt och slätt.
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Nypålandet

« Svar #27 skrivet: 02 jul-08 kl 09:31 »

Tänk på att alla som skjuter på en varg är misstänka för jaktbrott. Det startas alltid en utredning. Det kommer också skrivas en del om er i diverse tidningar. Allt ifrån jakttidningar till dagstidningar. Så du kommer att få känna av rovdjursälskarnas vrede över vad du gjort. Vilket absolut inte gör saken bättre.

Jag kommer ha misstagit mig & trott det var en mördarhund.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #28 skrivet: 03 jul-08 kl 23:47 »
jag är inte orolig för vargen, jag är mer orolig för både räv och lo.

visst har det synsts varg bara några kilometer från mig, men jag tror att både lo och räv kan ställa till med större skada.

men.. jag har mist två katter i TRAFIKEN och ingen har blivit rovdjursmat vad jag vet, ingen katt har försvunnit spårlöst i alla fall.
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #29 skrivet: 29 nov-08 kl 23:09 »
Bokstavligt talat då ;)

förlåt, men jag kunde inte låta bli :-X
Jo, fast har man en gång hört det, så sitter det i hela kroppen resten av livet. :'( :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 29 nov-08 kl 23:28 »
Tack, Babsan, äntligen lite info om hur vargen dödar.  Hur man kan tycka sånt är bra övergår mitt förstånd, men jag är väl korkad.

Vargerik

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 30 nov-08 kl 00:28 »
Tack, Babsan, äntligen lite info om hur vargen dödar.  Hur man kan tycka sånt är bra övergår mitt förstånd, men jag är väl korkad.

Babsans länkar var dels från expressen och dels från den svenska anirovdjurslobbyn, sådär lite lagom tillspetsad/tillförlitlig.

Hur rovdjur dödar och äter är ingen hemlighet, men man kan ju ha i bakhuvudet att de bara styrs av sina instinkter, inte av ondska som dessa grupper vill påskina.

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 30 nov-08 kl 00:39 »
Länken till Expressen gick inte igenom mitt modem, men de andra ledde till fyra foton, tydligen från luften, där det framgår hur vargens jakt går till.  Det är sällan man får info om just det.  Jag försökte inte lägga moraliska aspekter på vargens beteende, men väl på människans, som förbjuder djurägare att skydda sina djur från denna död, och på de människor som hymlar och säger att vargen är så snäll och ofarlig.  Om den inte jagas, kommer den att äta människa också, den har inte råd att låta bli att ta för sig av ett ovigt, långsamt, obeväpnat proteinpaket.  Och nog har väl även älgar och rådjur rättigheter, att inte plågas i onödan?  Visst, mänskliga jägare kan vara okänsliga de också, inget hymmel där heller, tack!

Jag vidblir:  Tack, Bablan, för lite information!

Vargerik

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 30 nov-08 kl 00:46 »
Men på vilket sätt är det förbjudet att skydda sina djur från rovdjur? Vargen är ett potent rovdjur som självklart kan vara farligt, alla som säger annat ljuger. Men risken att bli attackerad av varg kan anses som försumbar.

Vilse

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 30 nov-08 kl 02:33 »
Det finns ett ordspråk som mitt ex alltid sa *skjut gräv och tig*. Nu rörde det sig inte om varg men tydligen är det så det pratas om lo här i våra sydligare trakter där den har bildat stora grupper. Mina släktingar bor i Norge där värsta reviren är av varg och där är bland annat så att det är *normalt* att folk inte går själva i skogen längre av rädslan för just vargen. Fåruppfödare tog ner sina får från skogen där dom tidigare gått och ett par dagar senare kom vargen efter. Tyvärr är det väl så att ju mer utbredd vargen blir, ju mer hat kommer det och ju mer tjuvjakt lär vi få, folk lär ta saken i egna händer. Vargen sägs vara en naturlig bild i faunan men på den tiden den var här naturlig hade vi inte hälften av bebyggelse och inte hälften av människor....

Och anledningen till att dom äter just hund är ju att dom är så isäravlade så dom märker inte om det är frände eller fiende, dom ser det som mat rätt och slätt.

har just hört ett sorgligt fall av skjut gräv o tig här nere.

en familj som drev lantbruk hade en gammal schäfer, vi pratar typ 10 årig schäfer.
hunden var lös varje dag i kombination med mjölkkor och stutar och får och getter o katter och ungar.
hunden gjorde aldrig någonting, var helt ointresseard av andra djurs förehavanden.
familjen åkte till släkting,,tror om jag inte mins fel at det var begravning och vidhörande  bbq och mycket folk.
dom hade med sej sin hund och han lullade omkring som vanligt för sej själv.
en granne såg hunden och han tyckte inte om hund som snokar runt så han sköt den och slängde den i sitt "offal hole".
djup brunn för benrester och slaktrester från gården.
familjen - hela släkten letade efter hunden och var utom sej av oro.
dom annonserade i veckor och körde runt och letade.
grannen nekade till att han hade sett nån hund.
dom bestämde sej för att leta lite över vad man får göra,,gick över till grannen, hans offal hole var och tittade ner när grannen var i stan o handlade och där låg deras schäfer!
hans försvar var- han tyckte inte om hundar.
hade hunden gjort något?
nää, det hade den inte, det sa grannen själv at den inte hade,, men han gillade inte hundar och den hade kommit lullandes på bygatan.
jycken var en såndär hund som respekterade staket och hade aldrig gåt genom staket eller hoppat över och han hade enbart gått på vägen.
(nu ska ju hundägare se efter sina hundar men ibland kan det gå fel)
skjut gräv tig
är inte alltid så bra
men ibland så håller man väl med

LasseDalom

• -
« Svar #35 skrivet: 30 nov-08 kl 11:31 »
Vi har räv, vråk, mård, hermelin och grävling i princip inne i byn. Till skogs (några km) så skall det finnas både björn och lo, jag tror det ca 1-2 mil till det närmaste vargreviret, även en järv har funnits i ett vildmarksområde ett par mil bort. Ännu så länge har det inte varit några problem med katterna eller kaninen. Nu när det varit snö har jag konstaterat att räven går ca 10 m från kaninburen i stort sett varje natt, inte en enda gång har spåren gått fram till buren eller till de platser vid ladan där jag tror katterna håller till om de är ute på natten. Mårdens spår ser vi ofta där det finns gott om ekorrspår. Många av grannarna har påpekat att det skulle vara stor fara att ha kanin på grund av rovdjuren men ingen har egentligen kommit med något konkret, utan det är nog mest gamla berättelser om "hur räven tog alla höns" hos nån för ett tiotal år sedan eller så. Däremot så finns det en verklig fara för våra husdjur och det är lösspringade jakthund och vägtrafiken (en av grannarnas katter dödad på vägen). Det körs alltid för fort trots dålig sikt, verkar vara ett sätt att visa sin "manlighet" för männen här på landet. Det största hotet mot våra husdjur kommer ifrån verksamhet som andra människor pysslar med.

ledup

« Svar #36 skrivet: 30 nov-08 kl 17:42 »
Bor i ett av Sveriges mest vargtäta områden har aldrig sett skymten av varg trots att jag har mesiga elstängsel som är 60cm höga runt mina läckra får.
Att då påstå att vargar dödar 8mördar) ALLT, hela tiden och så fort den får en chans låter i mina öron påhittat...
Grannen påstår sig ha sett varg och även sändar försedda vargar rör sig i området så de finns trots att jag inte ser dem.
I skogen rör jag mej glatt trots att jag är ett läckert protein paket (kanske smakar jag vitlök och det är därför ingen vill äta mig). Björnen brukar jag se någon gång per år men inte heller den verkar vilja smaka på mig (även om jag inte tycker det är våldsamt roligt att träffa på björn).
Orolig är jag dock för de som kör bil här i byn och är fulla. Där ser jag en potentiell dödsfara.

Givetvis skulle jag bli deppad om jag hittatde mina får döda en morgon men jag skulle inte förbanna vargen eller naturen utan mig själv för att jag är så lat att jag inte skyddat mina djur.
Vargdebatten är TÖNTIG!!!
Hela debatten är urspårad och hysterisk från bägge håll!
Redan för tio år sedan skrek man att massor skulle bli uppätna om det skulle bli 200 vargar i Sverige, nu är de 200st och ingen är uppäten än.
Skjut problemvargar men låt bli dem i skogen säger jag (och samma sak med björnarna).

Vargen är varken ett gosedjur eller en mördare.
Problemet är att de som hörs i debatter är de som är extrema åt antingen ena eller andra hållet (för/emot) vilket gör att diskussionen är körd redan från början.
I Dalarna är du t.ex. inte trovärdig om du talar om varg om du: är Stockholmare, kvinna, jobbar för staten/länstyrelse, har utbildning i form av högskolestudier, gör vetenskapliga studier, inte är jägare, inte bor i skogen, inte tror på sagor.
Å andra sidan anser vargvänner att vargar aldrig är ett problem och det är aldrig rätt att skjuta en varg.

De vanliga mellan människorna hörs sällan eller aldrig för de orkar inte försöka tysta de hysteriska massorna som gapar i munnen på varandra.

Vargerik

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 30 nov-08 kl 18:46 »

Vargen är varken ett gosedjur eller en mördare.
Problemet är att de som hörs i debatter är de som är extrema åt antingen ena eller andra hållet (för/emot) vilket gör att diskussionen är körd redan från början.
I Dalarna är du t.ex. inte trovärdig om du talar om varg om du: är Stockholmare, kvinna, jobbar för staten/länstyrelse, har utbildning i form av högskolestudier, gör vetenskapliga studier, inte är jägare, inte bor i skogen, inte tror på sagor.
Å andra sidan anser vargvänner att vargar aldrig är ett problem och det är aldrig rätt att skjuta en varg.

De vanliga mellan människorna hörs sällan eller aldrig för de orkar inte försöka tysta de hysteriska massorna som gapar i munnen på varandra.

Löjligt jävla klockrent bang on target huvet på spiken! :D :D

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #38 skrivet: 30 nov-08 kl 20:20 »
Från en vanlig mellantomte;
Jag har vargrevir ca 27 km från mina djur och har under de senaste åren ofta sett vargspår endast 200 m från djuren men icke ett spår mot deras hagar!  Men så "pinkar jag och hunden in" vårt revir gemensamt var dag i princip,de tider spåren finns här. Om jag måste få mina djur dödade av rovdjur så föredrar jag nog ändå lon- den dödar effektivt innan den äter och inte som vargen - som dödar utdraget och plågsamt genom att äta delar av det levande bytet, på samma sätt som skator äter och därmed till sist dödar harar och t.o.m får.   
 Jag förstår inte varför inte varje kommun kan få folkomrösta om de vill ha vargen i sin kommun!
De som vill ha sina barn på skogsvägar med varg då barnen går till och från skolan får det och de ytterst uppstressade och okunniga människorna i Stockholm slipper ha dem i kön till Oprakällaren   - för det var väl så?!
Jag skulle nog gärna vilja att att de får eller kalvar som blir attakerade av varg fotograferades lite oftare och att bilderna sändes i Rapport och tycktes  i tidningarna - inte som hetspropagaganda  utan bara som saklig information!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #39 skrivet: 01 dec-08 kl 00:48 »
Kön till Operakällaren, där vimlar ju av vargar!  Fast dom brukar gå med skor och kritstrecksrandigt

Jo, debatten skulle säkert må bra av lite mer saklig information.  Jag välkomnade ju också den.  Att ingen människa i Sverige ännu blivit attackerad av varg är väl bra.  Min misstanke är att vargen fortsätter att vara skygg för människor så länge den jagas.  För den jagas, olagligt.  Man skjuter, gräver och tiger.  Men det hindrar inte Gråben från att gå upp på gårdsplaner medan människorna sover, och ta för sig av tamdjur.  Om han kan.

Men hundpiss tillsammans med tomtepiss måste ju stinka i hans näsa alldeles förfärligt.

Jag håller med om att rattfylla är minst lika otäckt.  Men det gör samhället något åt, så där haltar parallellen lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser