Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ylleätande ohyra  (läst 12812 gånger)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
Ylleätande ohyra
« skrivet: 15 jun-08 kl 23:58 »
Hej!

Har en rottingkista som jag förvarat filtar och garn i (står å golvet i vardagsrummet). Städade ur den idag och upptäckte att någon/något har mumsat hål i yllefiltarna och kalasat på garn. Såg inga levande kryp, men hittade "skal" av ngt brun och svart randigt i ungefär silverfiskstorlek. Vad kan det vara? Äter silverfisk ylle?

Djuren har bara gett sig på rent ylle, inget annat och heller inte ylleblandningar. På garnnystanen hade de bitit av tråden på flera ställen, nystade bort tills det verkade som om tråden var hel. Räcker det att göra detta, tror ni jag kan ha kvar nystanen eller borde man göra ngt annat med dem (slänga?).

Dammsög ur ordentligt och skakade allt innehåll. Några andra tips?

Kan man ha ngt i kistan för att förhindra att detta sker igen?

Supertacksam för svar,

Anna
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Bo

Säkert mal
« Svar #1 skrivet: 16 jun-08 kl 06:26 »
Alla utvecklingsstadier av malen dör om man lägger yllet i frysen.

Sommartorparn

SV: Ylleätande ohyra
« Svar #2 skrivet: 16 jun-08 kl 07:17 »
Det kan vara pälsängrar. De kommer in på hösten och lägger ägg. Sen gnager larverna på kläderna under vintern. Sa en från Anticimex när jag frågade honom om varför det var små hål i lakanen i torpet.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 jun-08 kl 16:07 »
Äter mal och pälsänger endast ylle? De har ju som sagt inte gett sig på några andra material, varken natur- eller syntetmaterial.

Finns det ngt man kan göra för att undvika att dessa kryp öht ger sig på mina grejer?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 16 jun-08 kl 17:29 »
Det låter som pälsängrar. Enklaste sättet att skydda är att förvara det som ska skyddas i plastpåsar. Du kan frysa ner det först för då dör ev ohyra. Annars är rödcederträ är ett naturligt medel som är verksamt mot mal, pälsängrar och silverfisk. Även lavendel (därav lavendelpåsar i linneskåp) och malört fungerar avskräckande. Ull verkar vara favoritmaten och syntet verkar de inte röra alls.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 16 jun-08 kl 17:35 »
I Indien används Patchouli för att hålla borta skadeinsekter från textilier. Kanske värt att prova, åtminstone förebyggande.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 16 jun-08 kl 17:36 »
Jag hade det ju i plastpåsar >:(! Var kan man få tag i rödceder? Är det små bollar av trä, eller vad? Och malört, hur gör man med det, tygpåsar?

koko

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jun-08 kl 13:33 »
Pälsängrar....morrr. har aldrig lyckets utrota men man kan ju hålla undan dem med de metoder som nämns ovan. Om kläderna redan var i plastpåsar fanns djuren redan där, så testa frys kläderna i flera dagar innan plastpåseförslutning och förvaring?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 17 jun-08 kl 16:47 »
En del kryp har jag svårt att se nyttan med - som mal och pälsängrar, och fästingar >:( :'( >:(

koko

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 jun-08 kl 13:22 »
Precis, de bara finns för sin egen skull som virus eller nåt....
Glömde säga, de gillar visst inte tidningspapper, klädde en gång hyllorna med det, men man får ju hålla efter det.
Tror inte anticimex gör nåt åt dem, eller är det fel??

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 19 jun-08 kl 18:19 »
Precis, de bara finns för sin egen skull som virus eller nåt....
Glömde säga, de gillar visst inte tidningspapper, klädde en gång hyllorna med det, men man får ju hålla efter det.
Tror inte anticimex gör nåt åt dem, eller är det fel??
Inom biodlingen används tidningspapper för att förhindra spridning av bl.a. vaxmott, det är visst något med trycksvärtan tror jag mig ha hört. Så med tidningspapper i garn/tyglådan kan man kanske hålla småkrypen borta
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #11 skrivet: 24 jun-08 kl 15:14 »
Funkar tidningspapper mot fläskängrar åxå? har det i mitt splitternya skafferi och i min inte alls nya tvättstuga.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 24 jun-08 kl 17:33 »
Funkar tidningspapper mot fläskängrar åxå? har det i mitt splitternya skafferi och i min inte alls nya tvättstuga.
Förr, för länge, länge sen användes tidningspapper mot all slags bostadsohyra. Min mormorsmor tapetserade med tidningspapper, ett nytt lager varje år, och hon var den enda i kvarteret som inte hade panker(kackerlackor).

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 24 jun-08 kl 17:39 »
Ja, jag får väl försöka klä insidan av kistan med gamla tidningar! Undrar om nutidens trycksvärta är lika avskräckande dock?

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 24 jun-08 kl 17:42 »
Ja, jag får väl försöka klä insidan av kistan med gamla tidningar! Undrar om nutidens trycksvärta är lika avskräckande dock?
Mmmm, sant, det mesta var nog giftigare förr.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 24 jun-08 kl 17:45 »
Mmmm, sant, det mesta var nog giftigare förr.

Ja nuförtiden är det nog ätbar trycksvärta som gäller, för säkerhets skull :D.

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 24 jun-08 kl 17:50 »
Ja nuförtiden är det nog ätbar trycksvärta som gäller, för säkerhets skull :D.
Man har ju hört att vissa bönder utfodrar sina kor med rivet tidningspapper :P.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 24 jun-08 kl 22:17 »
Man har ju hört att vissa bönder utfodrar sina kor med rivet tidningspapper :P.

Ja och så äter visst magra fotomodeller och ballerinor papper för att fylla ut sina tomma magar!

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 25 jun-08 kl 00:08 »
Ja och så äter visst magra fotomodeller och ballerinor papper för att fylla ut sina tomma magar!
Bantningstips :o :-* :-* Skall genast gå över till att äta Borås Tidning istället för kaffebröd och godis....men inte sportsidorna, de fortsätter jag att använda vid toalettbesöken. Med lätt gnuggade blad kan man använda Zlatan och co till mycket.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 25 jun-08 kl 00:11 »
Ja tidningspapper är jättebra har jag hört! Sväller fint i magen och lägger sig mjukt som bomull kring dagens ranson av salladsblad :D. Gourmeter väljer visst pappersnäsdukar, de är mer lättsmälta, men då får man ju inte med trycksvärtan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1010 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser