Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta myskanddrake när ällingar kläcks?  (läst 1563 gånger)

Cirian

• Västerbotten
Flytta myskanddrake när ällingar kläcks?
« skrivet: 15 jun-08 kl 22:47 »
Har en myskandhona som ligger på ägg som kläcks vilken dag som helst nu. Hon börjar vara ganska vaktig om boet, hon väser och verkar färdig att flyga på mig när jag kommer i närheten. Jag har  hannen som spankulerar fritt utanför bolådan. Skall jag göra en avbalkning så hon får ha ällingarna ifred eller låta henne ta hand om vaktandet mot hannen? Har aldrig haft ällingar förut. Han är fredlig av sig och går bra att ha tillsammans med både vanlig ankor och gäss. Tacksam för svar.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
SV: Flytta myskanddrake när ällingar kläcks?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-08 kl 23:38 »
har precis fått smått här,eller ja de är väl 2 veckor nu drygt :-*,hanen har fått vara med
hela tiden och det har gått så bra!!han verkar bara vara en stolt pappa,honan verkar
tycka att det är okej att han finns med och runtomkring,men jag uppfattar det som om
att han mest finns en bit ifrån-har koll på läget så att säga- ibland är han hos dom men
oftast en bit ifrån.
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

arnesson

« Svar #2 skrivet: 16 jun-08 kl 07:57 »
Du behöver inte flytta draken. Han är väldigt bra på att passa ungarna.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

Paulina

« Svar #3 skrivet: 16 jun-08 kl 19:44 »
Jag fick skärma av min drake förra året eftersom han fick så mycket stryk av honan. Hon hade ryckt av alla fjädrar på halva ryggen-såg ut som en plockad höna, samt dragit ut hans vingpenningar så han blödde där också och haltade.

Cirian

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 20 jun-08 kl 21:53 »
Hej

Nu har hon kläckt sina små. Det blev 11 stycken gula dunbollar med svart fläck på huvudet. Det såg ut att gå bra att ha draken utanför boet, men när jag kom från jobbet så hade han fått rejält med stryk. Precis som PaulinaNs drake så hade hon ryckt vingpennor och hackat ett stort sår 5x7 cm på ryggen. Han fick flytta in till en annan myskandhona som kläckt fram vanliga ällingar för några veckor sedan. Det går bra ialla fall.

Paulina

« Svar #5 skrivet: 21 jun-08 kl 21:52 »
Jasså, du har okså en hona som försvarar sina små med "näbbar och klor".....

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser