Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjerde til dverggeiter?  (läst 1662 gånger)

Arne/norwegian

Gjerde til dverggeiter?
« skrivet: 14 jun-08 kl 14:05 »
Jeg har erfaring med gjerding til vanlige melkegeiter.  ::)

Nå lurer jeg på om noen av dere har erfaring med dverggeiter - er de like vanskelige å gjerde for? Forstår at de må ha mindre åpninger i nettingen, men er de like ivrige etter å klatre og bryte seg ut på andre måter som vanlig geit??   ???

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
SV: Gjerde til dverggeiter?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-08 kl 16:30 »
Många verkar mena sig på att även dverggetter är svåra att stängsla in. Men jag vet inte. jag tror at det är väldigt mycket från get till get. Jag har precis skaffat mina 6 så jag ha rinte haft dem så länge och ska inte svara för hur det ser ut om ett år. men jag använder elstängsel från nordpost för just getter. det funkar bra med enbart en rymmning 5 sekunder efter att de 3 första hade anlänt.

ledar honan stod med huvudet i backen när hon fick smällen och hoppade därför framåt. två utav de andra 6 har fått någon enstaka smäll efter det men hållt sig i hagen och inga rymmningsförsök har gjorts.
Det första är att det skall finnas gott om mat till dem och en bra harmoni bland getterna. Nu har jag hört att även dessa kreterium kan få dem att rymma men som sagt jag tror det är individuellt från get till get.

den äldsta i flocken Maja kommer från ett hem där hon rymde från hästarna till grannens kor med jämna mellanrum och hon sköter sig bättre än någon annan även om hon blir väldigt glad när hon får gå lös utanför hagen.

Detta kanske inte hjälper jätte mycket men med rätt staket och tålamod så tror jag inte att de är så svåra, men vist kan de överraska med små bus streck och uppfinnighet.
 ;)

Arne/norwegian

« Svar #2 skrivet: 14 jun-08 kl 18:24 »
Takk for svar.
Hvor lavt over bakken har du den nederste traden?
Hvor mange volt har du i strømstyrke?

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-08 kl 18:41 »
Elstängselnät, get - 108 cm 

Utrustad med 14 stabila plaststolpar med galvade stolpspetsar. Vågräta eltrådar, 3x0,20 mm, med rostfria ledare. Svetsade knutar. Toppisolator samt bottenstopp förhindrar nätet från att lossna. Med 10 st horisontella trådar.

Längd: 50 meter
Höjd: 108 cm
Rutstorlek: 130x175 mm - 180x175 mm

Elstängselaggregat Revir LME 2304 - 230 V 

Medelstarkt aggregat för normal undervegetation och stor/medelstora djur. Unik kombination av stängsel- och jordkontroll.

3 års åsk- & funktionsgaranti!

Matarspänning: 230 V
Laddenergi: 3,8 J
Spänning utan belastning: 9000 V
Spänning vid 500 ohm belast.: 5200V
Strömförbrukning/tim: max 5 W
Stängsellängd: utan underveg: 45 km
Stängsellängd normal underveg: 3,5 km
Stängsellängd tät underveg: 1,5 km
Antal jordspett (1 m): 4 st

Stängsel längden för agregatet stämmer inte när det är elstängsel nät. det krävs något starkare så att det klarar längre sträckor om det är lite gräs mot trådarna som det blir. vi har 250 meter elnät och detta agregat. när vi röjde gräset runt stängslet så fungerade det jätte bra och kommer göra även om det växer upp en bit. men jag skulle nog föredra lite lite starkare även om det inte alltid hjälper så är det bra när det är så mycke/lång bit ledare.

Den allra understa tråden på stängslet är inte ledande efterssom den är direkt i backen.
Jag tycke att det var ett lätt stängsel att sätta upp men man bör ha hörnpinnar i ex trä så det blir riktigt stabilt och bra.

Sedan har jag ju läst om dem som har vanligt fårstängsel till äldre getter men ofta har de då en elbandstråd en liten bit in från stängslet så att det finns något som håller dem en bit ifrån men Återigen vi är nöjda med vårat getnät stängsel.

Arne/norwegian

« Svar #4 skrivet: 18 jun-08 kl 19:06 »
 :o  ;D  Takk for ekstremt utfyllende svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
långfot, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser