Hej,
Jag har en höna som har betett sig väldigt spattigt under ruvningen. Ibland springer hon ut och far omkring som om hon var tokig, och hon sandbadar alltid har jag just lagt märke till. Det slog mig att hon säkert ligger och plågas av kliande löss, och mycket riktigt hittade jag en stor rackare på ett av äggen när hon var ute nyss. Jag räknar med att kycklingarna kommer vilken dag som helst nu efter helgen så jag känner mig lite tveksam till att avlusa henne. Det är ju ganska starka medel som sedan kommer att finnas väldigt nära kycklingarna. Jag har "Etotal" hemma.
Jag är själv höggravid så jag känner mig inte så pigg på att hålla på med giftet själv men det kan jag nog få hjälp med.
Pest eller kolera - ska hon avlusas och vad är riskerna med kycklingarna eller ska hon fortsätta lida av klådan och sprida lössen till kycklingarna? Kan lössen rent av suga livet ur kycklingarna?
Det är inte alls säkert att hon är fullproppad av löss, med de är stora. De andra hönsen verkar inte påverkade men jag har inte kollat dem än, det är lite svårt att fånga dem på dagen.
/ Emma