Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlusa ruvande höna?  (läst 2457 gånger)

Mysse

Avlusa ruvande höna?
« skrivet: 14 jun-08 kl 13:57 »
Hej,
Jag har en höna som har betett sig väldigt spattigt under ruvningen. Ibland springer hon ut och far omkring som om hon var tokig, och hon sandbadar alltid har jag just lagt märke till. Det slog mig att hon säkert ligger och plågas av kliande löss, och mycket riktigt hittade jag en stor rackare på ett av äggen när hon var ute nyss. Jag räknar med att kycklingarna kommer vilken dag som helst nu efter helgen så jag känner mig lite tveksam till att avlusa henne. Det är ju ganska starka medel som sedan kommer att finnas väldigt nära kycklingarna. Jag har "Etotal" hemma.

Jag är själv höggravid så jag känner mig inte så pigg på att hålla på med giftet själv men det kan jag nog få hjälp med.

Pest eller kolera - ska hon avlusas och vad är riskerna med kycklingarna eller ska hon fortsätta lida av klådan och sprida lössen till kycklingarna? Kan lössen rent av suga livet ur kycklingarna?

Det är inte alls säkert att hon är fullproppad av löss, med de är stora. De andra hönsen verkar inte påverkade men jag har inte kollat dem än, det är lite svårt att fånga dem på dagen.

/ Emma

Välkommen hem till oss på en kopp te!

sallyomolly

• Gäst
SV: Avlusa ruvande höna?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-08 kl 17:14 »
Det är väl bättre att köpa nån por-on produkt? Jag måste säga att jag ångrar att jag köpte etotal, använt det en gång och det dammar nåt fruktansvärt. Kommer aldrig använda det igen. En por-on produkt tar ju dessutom allt .

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 jun-08 kl 17:34 »
Jag är kanske den ende här som förespråkar Frontline... :-[

...men enkelt att applicera och lössen dör omedelbums, ingen fara för kycklingarna om du avlusar nu. Självklart ska hönan behandlas på något sätt i alla fall, löss på så små kycklingar kan inte vara så bra  :-\

Dessutom lägger hon ju inga ägg nu, så du slipper karenstid.

Mysse

« Svar #3 skrivet: 14 jun-08 kl 18:06 »
Vad är por on? och vart köper man det? Har bara hört talas om Etotal och Frontline som avlusningsmedel för höns. Nu efter att ha köpt en löjligt stor burk Etotal till min lilla skock kan jag ockå säga att Frontline nog är att föredra. Etotal är inget roligt att använda -dammigt och svårapplicerat.

Jag har kollat ett par av de andra hönorna nu och jag kan inte hitta en enda lus på dem. Är man dum om man inte tar alla samtidigt.  Eftersom jag är gravid och vi dessutom har andra barn så vill jag inte att vi äter av äggen från nybehandlade hönor. Sist hade jag en karenstid på tre veckor men jag har ingen aning om vad som gäller.
Jag försökte fråga här på forumet men fick inga svar. Det känns hemskt att slänga så mycke ägg.

/ Emma

Välkommen hem till oss på en kopp te!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jun-08 kl 18:34 »
Ibland är det svårt att se lössen, de är snabba.  Absolut ska du avlusa alla på en gång. Por-on är tex frontline. Jag har använt Flusa där det finns karens angiven, 7 dagar för slakt på nötdjur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser