Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera äldre bock?  (läst 2138 gånger)

Alore

• Gäst
Kastrera äldre bock?
« skrivet: 13 jun-08 kl 16:20 »
Jag har läst lite av diskussionerna om kastrering eller ej, men nu undrar jag lite vad som händer om man kastrerar en vuxen bock. Slutar han lukta eller fortsätter de när de väl börjat? Har för mig att jag läst det nånstans, men kan inte hitta det...

Sorry att jag bombar med frågor :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrera äldre bock?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-08 kl 21:23 »
Han torde sluta lukta, men bli väldigt ledsen.  Tycker Du att Du får göra honom ledsen (tänk Dig själv att förlora reproduktionsförmågan), så är det bara att ringa veterinären.  Se till att det blir rätt dos bedövning (getter är 10 ggr känsligare för Rompun än kor, och dvärgisar ännu känsligare) och att det blir s k oblodig kastrering, det är mindre riskfyllt.

För egen del slaktar jag hellre, jag tycker de ska leva helt och fullt så länge det varar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Goatgirl 1

• -
« Svar #2 skrivet: 13 jun-08 kl 22:03 »
Vi kastrerade vår bock när han var ca 1 år. Han hade redan börjat lukta då och blivit pappa till en liten killing. Det gick väldigt bra att kastrera han och många har kastrerade bockar. Han har slutat lukta nu och han är även mycket snällare och lugnare, och han är glad att han får gå med mina andra två getter :) Han fattar inte heller att han är kastrerad så han springer efter min get ibland ändå. Så han har inte haft några problem med att bli kastrerad. Och vill man ha kvar sin bock men inte lukten så får man ju kastrera. Jag hade aldrig avlivat en bock bara för att jag inte velat kastrera han.

Alore

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jun-08 kl 03:26 »
Här var det skilda svar :) Jag har som sagt läst en del om bockkastrering innan och förstår att det skiljer sig en del från hundar och katter som jag kan mer om (och de lider då rakt inte av att bli av med reproduktionsförmågan), så det är lite att fundera på. Bocken det gäller är en vi funderar på att köpa så det är inte vår bock (än), och vi vill inte ha en fertil bock för att han ska kunna gå med vår kommande getkilling, och för att vi inte vill ha lukten.

Fler svar tas tacksamt emot :)

Arne/norwegian

« Svar #4 skrivet: 14 jun-08 kl 13:37 »
Du må bare regne med at det tar en god stund fra han er kastrert og til hormonene er ute av kroppen.
Atferden er jo også tillært og vil holde seg lenger.
Det blir som med hest. En vallak som er seint kastrert er fortsatt ganske mye hingst inni hodet sitt.

Alore

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jun-08 kl 15:30 »
Du må bare regne med at det tar en god stund fra han er kastrert og til hormonene er ute av kroppen.
Atferden er jo også tillært og vil holde seg lenger.
Det blir som med hest. En vallak som er seint kastrert er fortsatt ganske mye hingst inni hodet sitt.

Ah, ja, det är ju helt klart bra att veta. Tack!

Vi har bestämt oss för att inte köpa baggen i alla fall, dels för att han är gammal och okastrerad, dels för att han inte var så mycket hanterad. Det går kanske att lära gamla getter att sitta, men är man nybörjare ska man nog göra det lätt för sig i början!

Weija

« Svar #6 skrivet: 15 jun-08 kl 20:16 »
Vi kastrerade vår bock när han var 4 år för vi kunde inte sälja honom och ville inte råka ut för inavel.
Numera luktar han inte bock, men är lika busig och stökig.

Arne/norwegian

« Svar #7 skrivet: 17 jun-08 kl 11:48 »
??? ???
Er det bare meg som er merkelig? Jeg synes faktisk ikke at geiter eller bukk lukter ille! Visst lukter det sterkt og stamt, men ikke ubehagelig?

:o

Goatgirl 1

• -
« Svar #8 skrivet: 17 jun-08 kl 17:54 »
jag tycker inte heller att det luktar äckligt. Dom luktar ju som getter gör, men många tycker ju att det luktar äckligt. Det är också kul att kunna klappa och röra bocken utan att man luktar som han sen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1503 gäster, 4 användare
torbjorn, Torkel, Själv är bäste dräng, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser