Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa häst....  (läst 3202 gånger)

nysse

Köpa häst....
« skrivet: 11 jun-08 kl 12:30 »
Nu har jag letat häst et tag och tyckar det är ganska svårt att hitta en som passar .... Och när jag så har hittat en jag tyckar är jag - tyckar säljar inte dom vil sälja til en som inte har holdt på med häst i många år....
Nu får jag nog ta´ en paus i sökande !

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Köpa häst....
« Svar #1 skrivet: 11 jun-08 kl 12:40 »
Jag skulle nog se det som ansvarsfullt om man inte vill sälja till en nybörjare. Det har antagligen med att göra att hästen anses behöva en rutinerad ryttare för att fungera tillfredsställande och då är det bara bra att man klargör det så att man inte sitter fast med en häst man inte klarar av.
Det finns dock många som har hästar till salu som kan passa utmärkt för en nybörjare, sök på "läromästare" i annonserna.

Annars kan du ju söka som medryttare eller halvfodervärd om du vill ha en "provapå-period" innan du satsar för fullt och köper en egen.

Lycka till med hästletandet!

nysse

« Svar #2 skrivet: 11 jun-08 kl 12:45 »
Jag är inte totalt nybörjare, men det är många år sen jag har holdt på med häst.
Är inte så förtjust i att få en foderhäst. Är rädd för att bli´ jätteglad i den, och sen så skulle lämna tilbacks den....

Guran

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 11 jun-08 kl 12:49 »
Kan du inte köpa en häst som inte är riktigt färdigutbildad (och antagligen därför inte passar dig "fullt ut")? Gå sedan kurser i ex vis ridning (finns olika inriktningar såsom western, akademiskt...) och körning eller vad det nu är du vill komplettera med. Då växer ni tillsammans, du och pållen.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 11 jun-08 kl 14:18 »
Det är ju inte alltid en foderhäst ska lämnas tillbaka, ibland dyker chansen upp att köpa den eller att ägaren erbjuder livstids foder om ni passar ihop.
Men känns inte foderhäst som ett bra koncept skulle jag rekommendera en snäll läromästare som man får träna ihop sig med. ett gammalt talesätt säger oerfaren häst= erfaren ryttare, erfaren häst= oerfaren ryttare :)

Lycka till med letandet!

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 12 jun-08 kl 09:51 »
Alla har varit nybörjare någon gång...........Den som inbillar sig att dom vet det mesta om hästar dom vet ingenting om hästar.
Det är som med mattematik känner man bara till pluss och minus,då tror man man vet allt om matematik om man behärskar dom räknesätten.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jun-08 kl 00:18 »
Ett tips!
Sätt ut en egen köpes annons istället för att svara på en tillsalu annons!
Då kan du specifiera vilka önskemål du har på din blivande häst, samt
skriva lite vad du har för erfarenhet mm.
Du kan ju även tillägga att du först innan köp vill ha en foder/prövotid enl. överenskommelse.
Är ju inte enbart säljarnas marknad, utan även köparnas.
Det finns så otroligt mycket hästar till salu, så du kommer absolut förr eller senare hitta
den hästen som kommer bli din vän.
Se upp för alla oseriösa hästhandlare bara..be att få hästen vet. besiktigad innan köp!
Lycka till ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 jun-08 kl 21:47 »
Jag håller med Sar. Hästar kommer och går i ens liv. Det blir en hel del sorgliga adjö´n, men oxå en hel del lättade suckar när man möter de individer som man inte alls passar med.

För mig har det varit så att det har tagit många år att komma fram till vilken typ av häst som passar i mitt liv och med mig som person. Jag har varit medryttare och fodervärd på otaliga hästar och ponnyer och därigenom har jag oxå träffat otaliga hästmänniskor. Jag har lärt mig något av alla. Både om hur jag vill ha det och hur jag inte vill ha det.

Jag har lärt mig att om jag redan från början går in med inställningen att det inte är min häst, så är det inte lika jobbigt att skiljas som när grundinställningen är att man ska dela resten av livet tillsammans.

Det är ju klart att för alla oss som älskar häst så är drömmen om en egen STOR. När jag nu har min egen så håller jag på att förverkliga drömmen om egen avkomma. Undrar vad som kommer näst.........

Lycka till Jenny
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 jun-08 kl 19:53 »
Jennyt vad har du för häst ?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 jun-08 kl 21:46 »
Här hos mig bor det två stycken fjordston som vi har på foder sedan fyra år. De kommer vara kvar här för all framtid, så nog känns de som mina egna. I början av året gjorde jag mitt första stora hästköp :o en shettiskorsning blev det  ;) Det lustiga i kråksången är att jag för inte så många år sedan sa att när jag blir med häst så kan det bli vad som helst.......Men ALDRIG fjording ::) Sedan flyttade våra två guldklimpar in och jag har för länge sedan ätit upp mina bestämda åsikter. Dessa allroud damer passar vår familj perfekt.

Vad sitter du på för något? Vågar man gissa på Quarter ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

covboy

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 jun-08 kl 21:52 »
Nej, nej  :D

Jag söker häst som bäst  :P

Men här i Finland verkar det svårt nu, tror det är säljarens marknad.. :-\

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 jun-08 kl 22:47 »
Åh fy vad tråkigt att vara hästalös. :'(

Min erfarenhet av cowboysande är inte så stor, men jag har nosat lite på den amerikanska modellen. Jag drev boskap på min grova NSV-vallack ( även den på långtidsfoder) en gång i tiden, kompisen hade ett islandssto och vår mentor en appolousa. Vi var just ett snyggt gäng ;D :o Ja,ja, efter en sommar på storhagar så fick vi på kvigorna på bilen till slut iallafall. :P

jens@lant-liv.org

• Föreningen för socialt och ekologisk utveckling pa landsbygden.
« Svar #12 skrivet: 23 jun-08 kl 12:59 »
Det är lite provucerande men för min del stämmer det: Det ga inte att köper häst i Sverige...

Du kör mil efter mil och leter efter en bra häst - sen kommer folk och har asikter om hur den hästen ska ha det - och sedan har dom prisideer!

Det ga ochsa inte att jämnföra. Du hinner ju aldrig med mera än 10 häster per dygn.

Och jag anser att det finns manga faktorer som masta passer.

Jag körde 40 mil til Polen, gick i en stort stuteri, kollade pa bilder av 600 häster, valde ut 30 som presenterades samma eftermiddag och köpet var klart.

När jag skulle försäkra dom kommde en kille fran försäkringsbolaget ut. Jag gav för hästen mellan 8.000 och 14.000 SEK. Inte en ända häst hamnade under försäkeringsumman av 35.000 SEK!!!!

Guran

• Lappland
« Svar #13 skrivet: 23 jun-08 kl 14:16 »
Hoppas att du hittat din häst nu oavsett säljaren är; lycka till!  :)

(Jag må vara inskränkt men köper hellre häst av "besvärlig svensk säljare" än att åka till massförmedlare  ::))

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 23 jun-08 kl 15:30 »
När jag skulle försäkra dom kommde en kille fran försäkringsbolaget ut. Jag gav för hästen mellan 8.000 och 14.000 SEK. Inte en ända häst hamnade under försäkeringsumman av 35.000 SEK!!!!

Men det beror väl helt på vad du själv vill försäkra in dem i för summa?! Min fölunge har jag endast försäkrad för 5.000 i livvärde (däremot en massiv vetrinärvård på 100.000, extra vetrinärvård som täcker vetresa och mediciner samt fast självrisk) trots att livvärde borde vara betydligt högre bara i språngkostnad.
Medelvärdet på livförsäkringen på ett halvblod torde ligga kring 50-60.000 i livvärde om jag kollar de hästar som finns runtom mig.

covboy

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jun-08 kl 15:54 »
min häst jag ska köpa har inte dykt upp ännu :-\

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #16 skrivet: 23 jun-08 kl 21:53 »
Vad vill du ha? Vad vill du ge? Det är lite så att man får vad man betalar för.
Vad ska du göra med den? Rida i skogen eller tävla i någon gren?

Det har tidigare nämnts på detta forum att utbildad häst = mindre utbildad rytare och outbildad häst = rutinerad rytare.

Detta med att växa ihop med sin häst är en träningsfråga och inte en ålders fråga. ;)

Varför inte vända dig till en häst handlare. Du har ett stort utbud på storlekar utbildningsnivåer mm allt på en plats. Dessutom är konsument lagen stark inom hästsporten. Du har möjlighet hos visa att hyra hästen innan köp. Så var inte räd för att gå den vägen.

En häst handlare/förmedlare får in privat personers hästar/ponnyer som av olika anledningar inte vill sälja själv.

Jag är inte förmedlare. Det är ett tag sedan jag höll på med hästar.

Lycka till ;)

covboy

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 jun-08 kl 22:21 »
Tack ! :D

nysse

« Svar #18 skrivet: 24 jun-08 kl 11:41 »
Jag är mest interesserat i Shire, Nordsvensk, Irish Cob och Frieser.......Sambon vil ha´ Ardenner.

Guran

• Lappland
« Svar #19 skrivet: 24 jun-08 kl 12:02 »
Nysse; då har du kanske redan varit inne på den här sidan?
(Vackra fotografier på vackra hästar!)

http://www.stallherkules.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 4 användare (2 dolda)
javill, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser