Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några "varningsord" för rovdjur kanske...  (läst 21538 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Några "varningsord" för rovdjur kanske...
« Svar #140 skrivet: 05 sep-08 kl 07:22 »
30 lösa höns sedan våen, inga förluster. Än.  8)
Lyx ;)

Rosten

• Närke
« Svar #141 skrivet: 05 sep-08 kl 12:51 »
30 lösa höns sedan våen, inga förluster. Än.  8)

22 värpande höns och en tupp i våras, vid midsommar fanns det 7 värpande höns kvar och ingen tupp.
Efter det så har dom varit inlåsta i ladugården.

Taggis

• vänner
« Svar #142 skrivet: 05 sep-08 kl 14:55 »
Har oxå mina höns lösa + 18 små kycklingar (fast dom är stora nu förståss samt sålda) & är har varit lugnt.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #143 skrivet: 05 sep-08 kl 15:13 »
Mina 25 hönor/tuppar/kycklingar (4 mån nu) har också gått lösa hela sommaren utan att något hänt. Ta i trä...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Charlotte

• -
« Svar #144 skrivet: 05 sep-08 kl 15:39 »
Det är nu på hösten saker brukar hända....
Jag blev av med 6 vuxna myskankor och 3 ungar härom natten.
Räven slet sönder dörren till min hundgårdsinstängslade ankhage >:(
Alla Hökanfall har också varit på hösten.
Jag önskar jag hade invintrat mina ankor lite tidigare... Och inte litat på den "säkra" inhägnaden.
                       Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

klorofyll

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 05 sep-08 kl 18:56 »
Någon relativt liten rackare gick in i hösgården och bet huvudet av vår älskade Torsten!
Nu är den kvarvarande flocken instängda i höshuset, så det inte blir någon vana att de
kan hämta lite då och då.
Under 3 års tid har vi blivit av med två hönor, tagna ute i det fria sen kväll eller morgon
och bara helt borta, där gissar vi på räv. Deta va något annat . .  :'(

Margit

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 05 sep-08 kl 19:03 »
Mink? Mård?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #147 skrivet: 05 sep-08 kl 20:21 »
I dag på em var en "fin" räv inne på gården.
Jag som alltid har tre höns ute i det fria.
De var turligt nog instängda av sonen.
Pust  att vi hade tur.
Tre hundar men det verkar inte beröra räven.
Hedemorahöns

Margit

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 13 sep-08 kl 18:36 »
Hur ser det ut när höken respektive räven har varit framme?

En gubbe jag känner har haft rovdjursbesök...han var hemma och har inte hört någonting, ute på gräsmattan hittar han två högar med fjädrar, och samtliga hönor och tuppar c:a 25 st. är livrädda och gömmer sig och säger inte ett pip  ??? tupparna har inte galt på två dagar.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 13 sep-08 kl 19:19 »
Det var säkert räven, höken tar inte fler än en på samma gång.
I förrgår hittade jag en höna i hönsgården med avbitet huvud. Måste väl vara en mård eller vad säger ni?

Rosten

• Närke
« Svar #150 skrivet: 13 sep-08 kl 19:40 »
Hur ser det ut när höken respektive räven har varit framme?

En gubbe jag känner har haft rovdjursbesök...han var hemma och har inte hört någonting, ute på gräsmattan hittar han två högar med fjädrar, och samtliga hönor och tuppar c:a 25 st. är livrädda och gömmer sig och säger inte ett pip  ??? tupparna har inte galt på två dagar.
Det är inte rovfågel. Rovfåglarna är bra på det sättet. Dom tar det som dom kan äta för stunden.
Fast vi fick in en duvhök i en norsk kråkfälla med massa kråkor. Han tog en i taget och åt upp den sedan tog han nästa.
När jag kom på kvällen för att tömma fällan så var duvvhöken så mätt och trött att jag fick lufta honom över tröskel. ;D
Sedan satt han utanför fällan och bara tittade. Så till slut tog jag tag i höken och bar ut den på åkern. Då började han gå därifrån. :o

Charlotte

• -
« Svar #151 skrivet: 13 sep-08 kl 19:57 »
 Fast jag hade en hök hos mina höns som döda flera som den lämnade. Jag vet att det var höken eftersom jag kom på den när den kom tillbaka.
                                                           Mvh
                                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bovanägare

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 13 sep-08 kl 20:02 »
Jaha då vet man det! Alltså kan höken ta flera. Här har han varit många gånger men bara tagit en i taget.

Margit

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 13 sep-08 kl 20:34 »
Alltså, det var två högar med fjädrar en stor och en lite mindre hög, i från samma fågel.

Man tycker att de andra borde ha kacklat och varnat och blivit upprörda om det hade varit räven??

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #154 skrivet: 14 sep-08 kl 19:33 »
Rosten... vilken rackarns hök! Det måste ha varit en syn........ *s* Tur att det "bara" var kråkor som gick åt! Vi kanske skulle satsa på "kråkgårdar" åt duvhöken! ;)
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #155 skrivet: 14 sep-08 kl 22:49 »
Hej!

Hur man kan se vad som varit framme och tagit fjäderfä kan man se på t.ex.

Duvhöken
Han tar från små kycklingar/ällingar till hönsa/ankor. Och även kalla vinterperioder upp till kalkontuppar
Duvhöken plockar/drar av fjädrar och dun på sina offer innan den börjar äta dom på plats och då tar han i regel först bröstet. Upp till ca. duvas storlek tar han helst med sej där den får vara ifred att äta. Den kan även ta flera stycken fast en i taget  ;)

Sparvhökshonan
 kan ta kycklingar och dvärghöns stora som en duva. Den gör likadant som duvhöken, men den lämnar oftast småhögar av fjädrar efter bytet och det är bara för att hökhonan inte har dom klor för att ta död på något stort som en duva dom mindre flyger hon bort med som duvhöken.

Ugglor
och då kanske speciellt kattugglan kan ta under den kalla årstiden upp till duvas storlek. Då tar den bara huvudet på sitt byte.

Mink, iller och mård
Kommer dom in i hönshuset eller i duvslaget så tar dom  flera stycken eller till och med allt. Precis som dom blir lustmördare, dom äter på någon och sedan bara biter ihjäl, samma fenomen kan det bli när lodjur kommer på en foderplats för rådjur. Mården kan även lagra byten.

Räven
tar för sej om det står öppet för höns och ankor ja även gäss mm. Räven biter av fjädrarna på bytet han tagit och tar oftast flera stycken, tar en och drar iväg med och sen hämtar nästa osv.

Grävlingen
gör likadant som räven fast den tar inte riktigt så mycket och heller inte släpar iväg som räven.

Sen finns det lo, varg, uvar, kungsörn mm

Det var säkert räven, höken tar inte fler än en på samma gång.
I förrgår hittade jag en höna i hönsgården med avbitet huvud. Måste väl vara en mård eller vad säger ni?

Jag skulle tro att det var en duvhök som tagit din höna. Höken flyger och slår i nätväggar och tak och tillslut får den tag i en höna och då tar den huvudet. Låg det fjädrar efter nätet eller också hönan?

Hoppas att förklaringarna här uppe går att tyda ;)

//Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #156 skrivet: 15 sep-08 kl 07:34 »
Förra veckan hade vi räven på besök, vid två olika tillfällen.
Det var mitt på dagen och det var två olika rävar.
De bryr sig inte om våra hundar, vi har tre.
Tyvärr är det inga rävjägare bara rävjagare = )
Hedemorahöns

Rosten

• Närke
« Svar #157 skrivet: 15 sep-08 kl 09:29 »
Rosten... vilken rackarns hök! Det måste ha varit en syn........ *s* Tur att det "bara" var kråkor som gick åt! Vi kanske skulle satsa på "kråkgårdar" åt duvhöken! ;)
Fast även kråkor är en liten inkomst. Jag får 15 :- styck för dom.

Fast jag har skrattat åt det hela.

Margit

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 15 sep-08 kl 10:40 »
I dag har jag pratat med gubben med hönorna igen. Dagen efter attacken kom en tuppkyckling 3 månader fram som hade gömt sig under huset, han var tilltufsad och saknade massa fjädrar men ändå vid liv  ???

Borde väl ha varit en hök då? En räv hade ju följt efter in under huset..

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #159 skrivet: 15 sep-08 kl 11:59 »
Rosten... hur kommer det sig, att du får betalt för kråkorna? Varför? Och av vem?*nyfiken*
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 2 användare (1 dolda)
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser