Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några "varningsord" för rovdjur kanske...  (läst 21549 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Några "varningsord" kanske...
« Svar #40 skrivet: 21 jun-08 kl 18:44 »
Vi har räven här ofta.
En stackars skabbräv dyker upp ibland.(har inte sett den på länge nu)
Tack vare riktiga hönsgårdar så har vi varit förskonade .
Duvhöken tog en höna för ett par år sedan.
Tänker aldrig utsätta mina hönor för rovdjur. därför får de gå i
gårdar.
Men man kan aldrig vara för säker.
Hedemorahöns

Bovanägare

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 21 jun-08 kl 20:03 »
Tips: kasta först in god mat (skalade solrosfrön), ta sedan trädgårdsslangen (med pistolmunstycke för lagom regnliknande spridning av strålen) och spola försiktigt in hönorna. Dom lär sig snart vad kommandot "gå in" betyder. Dom ska såklart inte dränkas, men här tar man hjälp av att dom oftast vill in när regnet kommer. 
Jag brukar kuta runt och vifta med armarna ;) Hönsen bara tittar på mig som oh nej inte den idioten igen, bäst vi går in!
Fast sanningen att säga så är det rysligt trögt att få in dem vissa kvällar, men jag får motion i alla fall.

fjäderfän

« Svar #42 skrivet: 22 jun-08 kl 19:37 »
bara så ni vet går dom närmare en 100meter från ert hönhus får ni lov att sjuta dom.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #43 skrivet: 22 jun-08 kl 19:44 »
bara så ni vet går dom närmare en 100meter från ert hönhus får ni lov att sjuta dom.

Hönsen?  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #44 skrivet: 22 jun-08 kl 19:47 »
Nog för att jag går omkring beväpnad rätt ofta här hemma men jag kan ju inte gå omkring med vapen jämt. ;)

Och inte har jag tid att sitta och vakta ut den rackaren heller. Så enklast är att bygga ordentliga burar till hönsen.

Lena A

« Svar #45 skrivet: 22 jun-08 kl 20:34 »
Det har varit intressant att följa den här tråden.

Amanda, jättetråkigt med din hönor. Vilken tur att räven fick gå lottlös från dig den här gången. Hoppas dina fyra klarar sig. Berätta hur det går.

Mina hönor är ute på dagtid enbart på helgerna, när vi är hemma. Vi har en utegård till dem, där de är annars. Jag försöker göra det trevligt för dem med olika växter och pinnar o.d. När jag kommer hem från jobbet, brukar jag släppa ut dem en stund. De går in självmant vid 18-tiden.

Det hjälper inte alltid att man är hemma, för räven är snabb och när man hör varningsskriken från hönorna är det för det mesta för sent att springa ut och skrämma iväg räven.

Vi har också förlorat ett par hönor vid den här tiden (början/mitten av juni) till räven, så jag håller med varningen att man bör vara försiktig nu.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #46 skrivet: 22 jun-08 kl 22:42 »
Hej igen!

Idag, denna fina söndag, ville hönsen knappt ens gå ut i sin gård. Genast förstod jag att räven återigen knallat runt hönsgården och skrämt upp dem... vilket säkert sker flera gånger dagligen, för det KAN ju vara någon höna ute i det fria!!!!! **Men tji** Och ändock har jag bara 20 meter mellan bostadshus och hönsgård men räven kommer fram på gårdsplanen i alla fall!

.....Så jag gjorde som en kompis alltid brukar... jag hämtade en radio och slog på P1 högt.
Inte för att hönsen kom ut igen, men jag ska köra på det sättet resten av sommaren. Min väninna har alltid radio hos de sina och aldrig någon räv, fast hon bor mitt i skogen. Så det kan ju vara värt att prova. Men det ska vara P1 (röster) och inte skvalmusik,,, påstår hon.

Mina 4 "överlevare" blir tack och lov bättre och bättre  :) :D ;) ;D. Den som var värst drabbad, med håligheter överallt på sin kala rygg, vilket gjorde att hon knappt kunde gå och absolut inte flyga upp på pinne - ja inte ens äta själv - hon har blivit som en ny höna.

Och det är så ganska fantastiskt, på alla de 'skalade' börjar redan nya pennor titta fram på ryggarna. Naturen sköter det där fint! SÅ - det blev bara en höna som strök med i razzian,,, - men klart min allra finaste,,, what else!!! Such is life.
- Men det var det jag menade - så mycket elände för så lite.

Nu gäller det att hålla uppsikt resten av sommaren. De stunder hönsen får gå fria måste det ske under absolut uppsikt med hjälp av många "hönspoliser" och man måste prata högt, lika högt som P1. Så jag får plocka grönt och lägga in - maskrosblad och vitmora är en delikatess.

Ha en fortsatt skön sommar allihopa & Ta väl hand om era djur!

/Amanda

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #47 skrivet: 22 jun-08 kl 23:57 »
Jag har också haft en tung vinter med mycket räv. Det började med att räven klättrade över gåshagen och tog gåsgubben. Vi hade mycket snö så stängslet var inte så högt ovanför snön.
Efter det började vi vaka på räven och insåg att vi hade stora problem. Det var inte bara en räv utan flera, som passerade flera gånger i dygnet.
Under natten var det lugnt, första rundan passerade de på morgonen vid 8.00 - 9.00. Sen på eftermiddan när vi gått in för fika, vid 15.00. Nästa runda gick de efter 18.00 på kvällen, efter det fick man vara observant fram till skymmning.

Vi hade hundar ute i hundgård och när de började skälla visste man att räv var i faggorna. Det var bara att spana så kunde man se dem passera i skogskanten, de gick runt hela gården men jag hade inte ute några djur då.
En räv stog ute mitt på gårdsplanen när jag sprang ut för att skrämma iväg honom men inte förrän jag var ca 10 - 15 meter ifrån honom vände han motvilligt och hoppade undan i buskarna. Ingen av de rävarna vi sett har varit fula i pälsen så vi tror inte på skabb. Den vi har haft här är en mamma med sin fjolårskull som har fött sig på i 1:a hand mina pärlhöns.

Nu är det åter lugnt och mina djur går ute fritt, jag tror att man måste hålla efter om man börjar få problem. Jag har rävsäkrat hönsgården, vanligt hönsnät knippsade rävarna här och gick in och tog sin middag. Nu sitter hundgårdsnät överallt, längst ner punktsvetsat fyrkantsnät där hönsen kan vara när jag åker bort en stund.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #48 skrivet: 23 jun-08 kl 09:32 »
Vi har också ett par rävar som smyger omkring här. När jag berättade detta för vår hyresvärd sa han att det bara är att skjuta dem, för de ger sig inte om de fått vittring på hönsen. Är det så tro? Att de återkommer gång på gång, även om de aldrig får tag på någon? Fast rätt vad det är hittar de kanske en svag pungt i hönsgården... Har kycklingnät nedgrävt runt om, men jag ska nog försöka förstärka den lite ändå.

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 23 jun-08 kl 09:44 »
Vi har också ett par rävar som smyger omkring här. När jag berättade detta för vår hyresvärd sa han att det bara är att skjuta dem, för de ger sig inte om de fått vittring på hönsen. Är det så tro? Att de återkommer gång på gång, även om de aldrig får tag på någon? Fast rätt vad det är hittar de kanske en svag pungt i hönsgården... Har kycklingnät nedgrävt runt om, men jag ska nog försöka förstärka den lite ändå.
Om dom inte får tag på något så kommer besöken att minska ner. Men dom kommer inte att försvinna helt.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #50 skrivet: 23 jun-08 kl 10:51 »
Jag tror på avskjutning.
Hönsen är nog en enkel måltid. Jag tror även att det kan vara för få bytes djur, så räv kan ha det knapert och därför orädd samt att den vet att det inte blir några allvarligare konsekvensen av att sno höns.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #51 skrivet: 23 jun-08 kl 14:19 »
Jag tror inte att rävarna ger sig om än de inte får tag i hönsen. Om rävbeståndet ökar krävs det också mera mat och ju hungrigare rävarna blir  ju mera närgångna och fräcka blir de.
De passerar flera gånger i dygnet för att kolla läget. Chansen att få tag i nåt matnyttigt är betydligt större kring gårdar där de vet att det finns mat än ute i skogen (i alla fall vintertid) så självklart chansar de på att hålla till i närheten av husen.

Har man då ett stort rävbestånd som man vet håller till i knutarna kan man aldrig slappna av och lämna nåt ute. Rävarna blir fräckare och fräckare, de knipsar nät, gräver eller klättrar och har man då hona med flera kullar i olika åldrar som alla ska föda sig är det inte kul.
Rävjakt är tillåten vissa delar av året, men om räven kommer in på gården och hotar att ta tamdjuren får man skjuta dem året runt. Man har rätt att freda sina djur.

Enda lösningen på sikt är att hålla rävbeståndet på en rimlig nivå, annars kan man inte hålla på med djur. Rävar har revir så får man bort de som håller till kring gården kan man vara fri flera år innan nån ny räv kommer på att det är ledigt och börjar stryka omkring.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Nypålandet

« Svar #52 skrivet: 23 jun-08 kl 15:07 »
Såhär ser jag det...

När vi haft räv (eller duvhök) på besök så håller jag mina små fåglar inomhus en månads tid så att räven (eller duvhöken) ska komma på att det liasom inte är lönt. Men det tar ett bra tag alltså innan man kan släppa dom lös igen.

Lena A

« Svar #53 skrivet: 23 jun-08 kl 15:36 »
Jag glömde säga att jag också har radion (P1) på när hönorna är ute. Har man tur kanske räven tror att det är en massa folk som sitter och pratar på gårdsplan och då inte vågar sig förbi.  :-\

Amanda

• Västmanland
« Svar #54 skrivet: 24 jun-08 kl 00:33 »
Tror man måste skjuta av,,, i varje kull finns säkert 4-5-6 ungar,,, som också blir stora och kommer och jagar vad det lider. Under vintern vore kanske skottidé, för mina rävar går här hela året. Vintertid stjäl de eventuella skor eller stövlar från bron och grannens alla sopsäckar (som de inte orkar lägga i tunnan direkt) knycker räven snabbt och springer med till vår gård, där de öppnas..... Det brukar INTE vara en trevlig syn  >:( och där får man plocka snusk i timmatal. Har pratat med grannarna,,, men vad hjälper det,,,

Så jägare efterlyses  ;)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #55 skrivet: 24 jun-08 kl 00:51 »
Det där med radio tror jag på, både mot räv, hök och andra objudna gäster. Men det skall vara P1 med prat. Musik funkar nog inte lika bra.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Nypålandet

« Svar #56 skrivet: 24 jun-08 kl 01:41 »
Det där med radio tror jag på, både mot räv, hök och andra objudna gäster. Men det skall vara P1 med prat. Musik funkar nog inte lika bra.

Jag tror inte ett skit på radions effekter, mest för att frugan kunnat stå å tjattra med ungarna varpå det studsar fram en rävjävel runt knuten.  Det är först efter 5:e BÖÖÖÖÖÖÖet de ger sig uppenbarligen.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #57 skrivet: 24 jun-08 kl 12:43 »
Rävarna vänjer sig med det mesta. Radio osv kan funka de första dygnen men sedan vet rävarna att radion är ofarlig och det hör till. Hundar i hundgård avskräcker inte hellre, räven vet hur långt hundarna når och går förbi hundgården utan att avskräckas.
I vintras sköt vi en räv på kvällsnatten som vi la utanför garaget på en snöklump, 2 meter från hundens bur. På morgonen var den borta! Vi spårade den och det var en annan räv som dragit iväg med den 200 meter i skogen och börjat äta på den. Då är rävarna hungriga och desperata, och alldeles för många!

Jag har förlorat djur mitt på dan när vi bara gått in för att dricka kaffe, då det övrig tid varit full fart på gården. Vi har varit ute och arbetat och barnen varit i full gång med uteaktivitet, men det verkar som att de ligger och väntar på att det ska lugna ner sig och då slår de till.

Skulle man inte hålla efter rävarna när trycket blir för stort, vore det detsamma att sluta med fåglarna för man kan aldrig skydda sig fullt ut. Då måste man hålla hönsen inomhus och det tycker inte jag är naturligt. Jag vill att de ska kunna gå ute så mycket som möjligt.

Vissa jaktvårdsområden har också skyddsjakt på bla räv, så man kan tom få ersättning om man skjuter räv.

Sara

Amanda

• Västmanland
« Svar #58 skrivet: 24 jun-08 kl 12:58 »
Vilka djur är det som tar rävar??

Lodjur och vargar, eller hur?

Visserligen har vi lodjur och en och annan varg inom lagom avstånd, men det är tydligen för "glest" med dessa eftersom de inte lyckas hålla nere rävstammen. Däremot hålls ju rådjursstammen vär nere med hjälp (eller p.g.a.) dessa 3 rovdjursarter. Förr fanns rådjur näst intill överallt, idag är de ganska lätträknade! Tyvärr, för jag gillar dem. De tar inga höns  8)

Nu står min radio vid hönsgården med högt ljud och P1 påslaget hela dagarna. Idag vågar hönsen (än så länge i alla fall) vara i sin gård och bada och sola och koppla av. Men släppa dem fria - det törs jag absolut inte. Tyvärr! Allt på grund av MICKEL RÄV.

Ha det gott allihopa i sommar!

Amanda

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #59 skrivet: 25 jun-08 kl 11:39 »
Jag tror inte att lodjur och varg tar räv i första hand iaf. Rävens största fiende är skabben och det är den som håller ner antalet när den kommer med jämna mellanrum. Men det är precis som du säger Amanda att rådjuren försvinner om det finns mycket räv. Här nere i skåne har vi varken lodjur (dem är iaf lätträknade) eller varg men enbart räven kan hålla rådjursstammen nere på nästan noll. Att skjuta av räven är det enda som fungerar, eller iaf det som fungerar bäst och då självklart som det skrevs, innan dem har fått ungar.

Själv har jag problem med gladan. Jag har mina höns fritt ute och gladan tar mina kycklingar. Vi håller på att bygga rejält hönshus med utegårdar så vi ska väl slippa det problemet sen men just nu går alla hönsen tillsammans och får då gå fritt ute. Nu är problemet att hålla höns med kycklingar inne och ändå låta dem andra gå ut. Riktiga utbrytare har dem blivit  ;D
Har förlorat 7 st kycklingar till gladan på bara några dagar :'(. Och den förbannade gladan får man ju heller inte skjuta...
Dessutom tar den ju alltid dem finaste mest udda färgerna som såklart syns bäst när den kommer.

Tråkigt för alla er som har problem med rovdjuren, man vill ju kunna ha sina älskade höns ute utan risk för livet. Lider med er och inser att jag har tur som "bara" har problem ovanifrån för det är ändå mer lättåtgärdat.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser