Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några "varningsord" för rovdjur kanske...  (läst 21537 gånger)

Kottisgården

• Västerbotten
SV: Några "varningsord" kanske...
« Svar #20 skrivet: 13 jun-08 kl 15:07 »
Något gott till kvällsfika inne. Eller att bara ha vatten inne, så när de ska dricka måste de gå in..
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #21 skrivet: 13 jun-08 kl 15:31 »
Näää du, Melsäter, än så länge håller jag krampaktigt i mina majsburkar med det börjar redan bli en genomskådad taktik. Fasen vet vad jag skall ta till sen!?? ???
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 13 jun-08 kl 21:15 »
Någon som har tips på att ta in hönsen?
Det enklaste är att bara släppa ut dom ur gården framåt kvällen, då ska dom ändå snart gå in och flaxa upp på pinnarna.
Har en kompis som påstår att han och hans morfar minsann aldrig hade några problem att driva in hönsen när som helst på dagen, men jag tvivlar...driva en flock kor funkar, men en hönsaskock - knappast ::)  (inte mina, iaf..)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 14 jun-08 kl 00:27 »
Citera
Det enklaste är att bara släppa ut dom ur gården framåt kvällen, då ska dom ändå snart gå in och flaxa upp på pinnarna.

Håller med detta,,, MEN då får man vara mer vaksam, för det är just mot kvällen rävarna smyger sig fram... även om de har kollat in djuren tidigare, så det precis vet var de ska hämta sin mat...:o(

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 14 jun-08 kl 00:35 »
Citera
Men katterna? Kan inte katter fly upp i träden? Och är verkligen en räv snabbare än en katt? Verkar otroligt??
Inte alltid det finns träd i närheten  ??? och rävar och katter springer nog ungefär lika fort.
Har sett räv och katt stå mitt emot varandra. Räven gör allt för att få grepp om katten som inte vänder ändan till, utan står uppblåst som den värsta michelingubbe,,, och båda grymtar något hemskt,, otäckt,,. Tappar katten koncentrationen för ett ögonblick, så är det strax klippt  :'(
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #25 skrivet: 15 jun-08 kl 11:49 »
Åhh Amanda jag lider med dig och alla andra rävdrabbade där ute i landet :'( :'(
Jag förlitar mig mycket till mina hundar som är duktiga på att snabbt uppfatta andra fyrfotade och bevingade djur som inte hör hemma på gårdsplanen....De har "fostrats" till denna vaksamhet, mycket beröm och gottis efter "räderna" ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

yezzika

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 15 jun-08 kl 21:43 »
Mamma hade räv/rävar på besök 3 ggr natten till idag. Som tur var fick de inte tag i någon denna ggn.
Men det är INTE första gången som den familjen är här hos oss och har gående matbord.

Det är en riktigt listig rävkärring som varje år tar med sina ungar hit. >:(
Vet inte hur länge rävarna lever med sina ungar men de verkar jaga tillsammans stora delar av året.
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Eline77

« Svar #27 skrivet: 16 jun-08 kl 07:49 »
Stor sorg! Har haft höns i ett år nu, ärvde dem av förra husägaren och fick några när jag fyllde år i höstas. Hade en flock på 8 och en tupp som jag bara älskade och var så stolt över. De var ute på dagarna, gick in själv på kvällarna och var så underbara.

Igår tog vi en sväng med cyklarna och hunden fick följa med. Var hemma vid 20.30 och allt var lugnt (trodde vi), hönsen var inne men dörren öppen till hönsgården som vanligt.

Vid 22 skulle min sambo ner och släcka och stänga och hittar en hel hög döda på golvet. Två rädda hönor och tuppen är det enda som klarat sig. En dvärgkochin borta, resten verkar dött av chocken, kunde inte se någon med skador. Kan det bli så, att de dör av chock?

Grät hela kvällen igår, man fäster sig ju så. Saknar mina småpullor! Sambon har lovat städa bort alla fjädrar, jag har en klump i halsen hela tiden. Förbannar mig så att jag inte stängde innan vi cyklade iväg!
Bor i ett gammalt hus på landsbygden med ett litet stall och en del djur: tre hästar, hund, två katter, två marsvin och höns.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #28 skrivet: 16 jun-08 kl 08:37 »
Läser detta först nu och skräms vid blotta tanken.

Tack vare dig så satsade vi på ett nät som du rekommenderade. Minns!? Visst dyrt var det, men när jag hör om detta tragiska så är det värt varenda krona. Tak på har vi också, men av hönsnät. Dit upp ska väl inget rovdjur kunna ta sig? Taket hänger ner någon halvmeter och är mälat.
Hur mår de skadade nu?

Beklagar verkligen händelsen, som jag hör att så många drabbas av förr eller senare. Jag funderar lite över eventuella minkar. Vi har inte sett någon på flera år, men är olyckan framme så......

Kram I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 16 jun-08 kl 12:46 »
... det är just mot kvällen rävarna smyger sig fram... även om de har kollat in djuren tidigare, så det precis vet var de ska hämta sin mat...:o(
Jo, det var det jag menade, att man skulle släppa ut hönsakräken under uppsikt, att bara låta dom gå omkring hursomhelst utan bevakning är inte så lyckat om det finns rovdjur i närheten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Amanda

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 16 jun-08 kl 21:22 »
Ja, jag kämpar på med de mina (4 huggna "överlevare"), som under de få fjädrar som finns kvar på ryggarna ser ganska läbbiga ut. Vill inte peta så mycket, är rädd för att de ska få infektioner denna årstid. Dock alls inget blod längre. De börjar kunna gå bättre och de kan även hoppa upp på de lägre sittpinnarna. Och de äter!

Räven hugger snabbt alla höns i dess väg, låter dem ligga (halvdöda) för att sedan komma och ta hela surven, vilket vi nyss läste i inlägg här ovan.

Alla som kan - Ha era djur i hönsgården före kl 19-20 och stäng om dem. Har ni ingen gård, försök se till att dörrar/luckor/grindar stängs vid samma tid. Så lätt att glömma det här på sommaren när det är så ljust, men räven har "inbyggd klocka" och kör efter "egen tid".
Tack Inga-Karin för att du värdesatte mitt råd om nät till hönsgård. Skönt för dig att veta att dina djur är trygga där inne!

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #31 skrivet: 17 jun-08 kl 21:51 »
Tips: kasta först in god mat (skalade solrosfrön), ta sedan trädgårdsslangen (med pistolmunstycke för lagom regnliknande spridning av strålen) och spola försiktigt in hönorna. Dom lär sig snart vad kommandot "gå in" betyder. Dom ska såklart inte dränkas, men här tar man hjälp av att dom oftast vill in när regnet kommer. 
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #32 skrivet: 18 jun-08 kl 11:11 »
Alla mina vuxna djur är ute när det regnar. Det verkar inte bekomma dem. Men så har de ju höga björkar i hönsgården, så de kanske skyddar lite mot regnet. Kycklingarna springer dock in...

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 18 jun-08 kl 11:28 »
Inte heller mina hönor bryr sig om lite regn. Möjligen ställer de sig under bänken så de får takdropp i stället. Nyss när det kom en störtskur kom varningslätet så jag tittade till dem. Kanalens första större båt passerade uppströms. Kapten var iklädd regnställ, men skuren bekymrade inte mina hönor alls. Behöver jag tillägga att de stirrade. Nåja, de lär bli vana......

MVH
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Amanda

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 19 jun-08 kl 10:24 »
Jag vill önska er alla en

Trevlig Midsommar

och samtidigt passa på att tacka för intresset av att läsa min "rävrysare", vilken jag hoppas ha givit en liten 'vink' om hur lätt och snabbt ens djurliv kan förändras - av naturliga skäl!

Många hälsningar

Amanda & hennes 4 överlevande hönor + övriga flocken

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 19 jun-08 kl 20:20 »
Tack vi önskar er det samma!

Blir det Västanfors ;-)

Här blir det Kohagen intill Strömsholms slott 13-16 som vanligt......

VH från Kolbäck

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 20 jun-08 kl 10:48 »
I natt vid 2 tiden så gick jag ner till ladugården för att kolla till hönsen. Stannade till utanför ladugården "för att lätta på trycket" Bäst som jag står där så kommer räven fram under kaninburen. :o Så jag står 4 meter från räven när han slinker iväg ut på gärdet tyst och försiktigt som en skugga.
Vi har haft rätt stora problem på gården då vi blivit av med 15 av 22 värpande hönor dom senaste 2 månaderna.
Det enda positiva var att den inte verkade ha skabb som dom andra rävarna har haft som besökt gården.

Amanda

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 21 jun-08 kl 00:31 »
'Rosten', hur gick det för kaninerna, som förmodligen satt ovanför räven, helskrämda  ???
Du har väl säkrat burgolvet ordentligt???

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 21 jun-08 kl 09:58 »
'Rosten', hur gick det för kaninerna, som förmodligen satt ovanför räven, helskrämda  ???
Du har väl säkrat burgolvet ordentligt???
Kaninen sitter en meter upp. Så den verkade rätt lugn.
Skall räven komma in i kaninburen så får han använda motorsåg. ;)
Den är som ett kassaskåp. Närmaste projektet är att bygga om hönsgården till ett "hönskassaskåp"

Att bli av med 15 höner innebär en rätt stor ekonomisk förlust.
Då vi säljer en del kycklingar på firman.
Pengarna var sedan tänkta att kunna bygga gårdsbutiken för.
Men nu blir det ingen butik förän tidigast nästa år pga problemen med räven.

Amanda

• Västmanland
SV: DAX IGEN... Några "varningsord", kanske...
« Svar #39 skrivet: 21 jun-08 kl 17:40 »
Dags igen,,,,,

Nu är det lördag och klockan 17.30 och jag hör hönsen börja skrika från sin gård.
De flyger i vild förtvivlan... mot staketet... huller om buller...!!

RÄVEN på raskt besök igen! Samma usling som förra gången!

Jag sprang ut och skrek,,, skrek,,, gick in i hönsgården och såg till att alla hönor knallade in genom luckan. En del gick i trans, varför jag fick ta och bära in dem. Stängde sedan luckan efter dem. Gick in i hönshuset och talade lugnt till de uppskrämda stackarna, som satt i fönster och lite varstans. Slängde lite säd åt dem på golvet, som de hoppade ned och började picka i sig.

Tack och lov att hönsen var i sin starknätade gård, varför räven ingen fick med sig.

Men visst är detta hopplöst!!! Hur jobbigt och tråkigt som helst!!!

Jag efterlyser JÄGARE till nästa säsong - innan räven har ungar!!!

En hårt prövad Amanda

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare (1 dolda)
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser