Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några "varningsord" för rovdjur kanske...  (läst 21530 gånger)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Några "varningsord" för rovdjur kanske...
« skrivet: 09 jun-08 kl 11:59 »
Rävfamiljen har gjort razzia.

Så fredligt spankulerade hönsen, som de gjort i flera dagar - helt lugnt och rofyllt. Klockan är runt åtta på kvällen och jag har gått in för en stund. Hela dagen har jag varit utomhus, medan hönsen så trevligt knallat runt gården.

Plötsligt hör jag ett herrans liv,,, springer ut på balkongen... och - gården är 'full' av rävar... som rusar med hönor i munnen... åt olika håll. Jag kutar i vild förtvivlan barfota ut på gården och gastar i högan sky. Hör några skräckslagna höns skrika. Men ser ingen! Herre Gud var är alla???

Det tar 'timmatal' innan jag finner någon. Den första (min mörkblå svartkammade ull – finast av dem alla) så dålig att hon strax dör i mina armar, under en buske. Med den döda hönan i famnen rusar jag vidare runt i gräset (som är högt) och finner en höna här och en höna där. Totalt vettskrämda! Flera svårt sargade ligger i höggräset på skilda ställen. Den största, orange-bruna, klarade sig med en hårsmån - tack vare sin tyngd. Räven tappade greppet om henne.

HEMSKA UPPLEVELSE!!! Innan jag räknar in dem alla! Hur många saknas? Finner jag dem före mörkrets inbrott?

- Nu går några under specialbehandling, för att förhoppnings rekreeras så fort det bara går.

SÅ MYCKET förstördes på dessa korta minuter. SÅ MENINGSLÖST!
Men, det är naturens gång, jag vet. De har ungar nu, som ska ha mat,,,.

MEN - Varför lät jag dem vara ute när jag själv gått in???

Rävdjävlar,,, har jag lust att säga.

/Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Tedarix

• Uppland
SV: Några "varningsord" kanske...
« Svar #1 skrivet: 09 jun-08 kl 12:02 »
ÅH NEEJJ!!!  :o
Stackars hönsen!
och stackars dej! 
Åh, vad sorgligt.... :'(

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 09 jun-08 kl 12:02 »
Tycker synd om dig.. men som sagt, det är naturens gång. Tragiskt!
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #3 skrivet: 10 jun-08 kl 14:39 »
Men neej stackars er! Tyvärr lär man sig oftast den hårda vägen.
ofrivilligt hönslös

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 10 jun-08 kl 22:43 »
Vi har blivit av med 15 hönor på ca 5 veckor. Så nu har vi bara 7 värpande hönor kvar. Räven/rävarna är som en skugga på gården.
Så fort jag vänder ryggen till så blir jag av medd någon. Så dom senaste 3 veckorna har vi haft hönsen inne hela dagarna. Släpper bara ut dom en liten stund om jag har dom inom 10 metern radie.

En död räv har vi hittat i logen med skabb för ca 2 veckor sedan och igår såg dansken i lillstugan räven på tomten.

Amanda

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-08 kl 23:20 »
Jag har hönsgård av hundgårdsstängsel (Gunnebo), så där kommer ingen räv in. Men ibland vill både hönsen och jag att de ska få gå fria på vår stora gård. Dessvärre går det inte nu, om man inte har flera "rävpoliser" stående och vaktar hela tiden!! För rävuslingarna kommer förbi varje dag - och när man som minst anar. Och jag vill inte bli av med fler höns! Kämpar med de hårt sargade, de som nästan inget skinn på ryggen hade kvar. Tack o lov, det verkar gå framåt. Det är tappra små damer jag har! Jag håller tummarna!!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 11 jun-08 kl 00:04 »
Jag har hönsgård av hundgårdsstängsel (Gunnebo), så där kommer ingen räv in.
Jag har ropat in massor av nät på en auktion med maskstorlek 25x50x2mm.
Så även vi skall bygga rovdjurssäkert.

Amanda

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 11 jun-08 kl 00:11 »
Ja, man tjänar på att bygga en stor och bra hönsgård med stadigt nät och rejäla stolpar.

Då går åtminstone hönsen säkra DÄR INNE.

Guran

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 11 jun-08 kl 07:02 »
Vad tråkigt!  :'(
Sedan collietjejen började vara ute så har ingen höna tagits. Jag vågar knappt ha ute hönsen utan vaktande hund på gården för de är allt bra fräcka och snabba de där rävarna.

tångenshöna

• Hönsmamma
« Svar #9 skrivet: 11 jun-08 kl 09:41 »
Jag har också problem med räven (rävarna )vet ej hur många,under sista veckan har jag blivit av med 2 tuppar och 3 hönor samt min kattmamma.Vi har satt upp elektriskt stängsel runt hönsgårdarna och det verkar hjälpa.Mina 4 små moderlösa kattungar får jag mata med kattmjölksersättning de är 6 veckor gamla så de klarar att äta själva.Jag hatar rävar!
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

Bovanägare

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 jun-08 kl 17:50 »
Usch vad hemskt! Är du säker på att räven tog kattmamman? Nu blir jag nervös för våra katter.
Räven är här ochså var och varannan dag, ligger och smyger i brännässlorna på hönsen. Min man gick ut och kolla för det var sånt liv på tuppen, steg upp på en sten och när han tittar ned så ligger räven 4 meter bort i brännässlorna och tror att han inte syns.
Då skulle hagelbössan varit med ;).

Amanda

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 11 jun-08 kl 21:24 »
NU... tar rävarna vad som helst av kött och blod. De har fullt upp med att mata sina små i gryten.
Så passa katterna noga. Här slåss rävarna med grannens katt om nätterna och jag öppnar fönstret och skriker rakt ut,,, Jag verkar ju helknäpp, men jag vill inte kissen ska stryka med.

Sorgligt med kattmamma som nyss försvann. Absolut rävmat,,, eller lodjursmat.

Passa era djur extra noga nu, det smyger några listiga 'ena' runt varje buske snart...
Stäng alla luckor på natten!

Hälsar en som blivit drabbad!

/Amanda

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #12 skrivet: 12 jun-08 kl 10:02 »
Usch, så tråkigt!!! Och mina höns som går fritt.... får försöka få in dem nu. Vet att det setts en riktigt STOR räv här i trakterna, men man är ju dum och tror alltid "men det drabbar säkert inte mig"!!*suck*

Men katterna? Kan inte katter fly upp i träden? Och är verkligen en räv snabbare än en katt? Verkar otroligt??
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Knopparp

• Halland
« Svar #13 skrivet: 12 jun-08 kl 22:02 »
Vi blev av med nästan hela Blekingeankfamiljen... Räven (det måste ha varit en räv) tog i natt 8 ällingar (3 st 7-veckors och 5 st 4-veckors) samt deras mamma.
Kvar har vi bara pappa anka.
Vi blev också av med en höna som gick i samma hönshus men fick behålla tre hönor och två tuppar.
Undrar hur stor familjen var som skulle mättas med alla våra fåglar.

Och vi som trodde vi hade inbrottssäkra hönsgårdar... men den sluge rävdj...eln listade ut att det var ett hörn som han kunde komma under ändå.

Vi hatar också räven! I alla fall när den tar våra djur...  :P
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Nypålandet

« Svar #14 skrivet: 12 jun-08 kl 22:05 »
Vid denna årstiden? Det var som f..n... Får vara lite mera observant ett tag framöver.  :(

Amanda

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 12 jun-08 kl 22:56 »
Citera
Vid denna årstiden? Det var som f..n... Får vara lite mera observant ett tag framöver. 

Hahaa, det är NU det jagas mat. Alla ungar skall födas upp och i en lya kan säkert finnas 5-6-7 ungar, vars magar ska mättas.

Var inte så blåögd och tänk "mina höns tar dom inte",,, för när Du som  minst anar - är faran framme. Och rävar finns ÖVERALLT och alla har, som sagt, många att föda upp just nu.

Hos min kompis kom de en natt och dödade 20 st av hennes 24 hönor, lade dem alla i en hög, för att hämta allteftersom... Jojo, vilken mysig morgon kompisen fick,,,,,, - Arma höns!!!!!!!

Då känns ju allt arbete med djuren och den kärlek man givit dem helt förgäves. Alla årsungarna försvann i ett nafs! Jag gråter vid blotta tanken :o(

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #16 skrivet: 13 jun-08 kl 01:48 »
Tack för varningens ord!

Jag gick direkt ut och stängde stallfönstret som jag haft öppen så att mammakatten skulle kunna komma och gå lättare. Nu får hon nöja sig med det lilla hålet som hon använt tidigare! Ingen räv kommer in den vägen i alla fall!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Nypålandet

« Svar #17 skrivet: 13 jun-08 kl 07:35 »
Hahaa, det är NU det jagas mat. Alla ungar skall födas upp och i en lya kan säkert finnas 5-6-7 ungar, vars magar ska mättas.

Var inte så blåögd och tänk "mina höns tar dom inte",,, för när Du som  minst anar - är faran framme. Och rävar finns ÖVERALLT och alla har, som sagt, många att föda upp just nu.

Blåögd är jag inte, jag misste mina bästa höns förra hösten till just rävuslingen. Men det var just under hösten jag hade problem med räven, inte under sommaren  ???

Amanda

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 13 jun-08 kl 10:00 »
Citera
Blåögd är jag inte, jag misste mina bästa höns förra hösten till just rävuslingen. Men det var just under hösten jag hade problem med räven, inte under sommaren   

Neeej då 'Nypålandet' det var inte speciellt Dig jag menade  ;) ,,, utan jag vill varna alla!

STÄNG HÖNSLUCKOR & FÖNSTER NATTETID !

Håll noggrann koll dagtid. Och åker Du bort, ta in djuren!

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #19 skrivet: 13 jun-08 kl 14:21 »
Fast... ta in djuren är inte så lätt alla gånger.

Tidigare gick det jättebra att locka in alla till hönsgården med godsaker. Majs var oslagbar. Och så stänger man snabbt medan de är fullt upptagna.

Men nu kommer de och förstår att det kan bli frågan om instängning.... speciellt gammalhönan. Hon ställer sig vid dörren och så fort jag rör mig ditåt så HOPPAR hon snabbt ut. Och alla hennes små kycklingar försöker kränga sig emellan - i det kaoset GÅR det inte att stänga till.

Fast jag måste erkänna att jag någon gång låtit henne då vara ute själv, om tuppen vill vara med. Vad gör man? Ibland stannar jag hemma men ibland går det inte och de får ta sina chanser...

Någon som har tips på att ta in hönsen?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser