Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Texelhorn  (läst 1292 gånger)

fungilla

Texelhorn
« skrivet: 08 jun-08 kl 23:30 »
Brukar texelbaggar få horn?
Mitt lilla bagglamm på två månader börjar få horn.
Är det vanligt?
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Birgit

SV: Texelhorn
« Svar #1 skrivet: 09 jun-08 kl 16:27 »
Inte vad jag hört, men det kanske finns experter på rasen på forumet? Har du papper på renrasighet annars?

Bovanägare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jun-08 kl 20:56 »
Det kan bli små hornämnen men de brukar ramla bort sen. Har sett det på en del av våra bagglamm, nu är de inte helt renrasiga Texel men nära på. Sen när bagglammen slåss och leker brukar de komma och vara lite blodiga i skallen då har de stångat bort de där hornknölarna.

texelmatte

« Svar #3 skrivet: 09 jun-08 kl 20:58 »
Texelfår har inte horn, men jag har också haft några bagglamm som fått små hornanlag när de varit ett par-tre månader. Har inte sparat lammen, så jag vet inte vad som skulle hänt med "hornen" i vuxet tillstånd. Mina får skall vara renrasiga, men ibland undrar man ju..... Texelfår skall ju vara vita men jag brukar få några lamm som är svart/gårspräckliga varje år, så uppenbarligen har djuren inte läst hela rasbeskrivningen. Undrar hur många generationer sådant kan hänga kvar, för de har ju antagligen varit korsade någon gång långt tillbaka.

fungilla

« Svar #4 skrivet: 10 jun-08 kl 09:48 »
De ska vara renrasiga, så då  är det nog kanske bara hornanlag.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Dollar

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 10 jun-08 kl 12:02 »
Jag har renrasig texel. Har fått små horn på några av mina bagglamm med men det är som det sas tidigare dom stångar och då blöder det ganska bra där för dom ramlar bort. Jag har heller inte sparat någon bagge som blivit äldre men jag tror inte att hornen består, kanske att det kan finnas ett lite utskott men mer blir det nog inte.

Sen så kan även jag ibland få lamm med en svart fläck lite  här och var. I år så var alla vita och fina, men förra året då hade en bagge ett stort svart märke över ena ögat och en annan fläck på ryggen som dock försvann. En hade kopparfärgade ben... så jag undrar ju vad det var för texelbagge jag hade fått tag i . :-\
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare
johber, skibber, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser