Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NÅgon som vet  (läst 5255 gånger)

Sågaren75

NÅgon som vet
« skrivet: 07 jun-08 kl 20:03 »
Kan man få tag på ritningar till de hyvlar som eleverna på cappela gården tillverkar?

Filip Skräplund

SV: NÅgon som vet
« Svar #1 skrivet: 07 jun-08 kl 23:15 »
Kan man få tag på ritningar till de hyvlar som eleverna på cappela gården tillverkar?

Vet ej, men jag antar det är relativt enkelt att göra egna ritningar, utgående från behov och tillgängliga hyvelstål.

Här är några tips:

http://allmogebatar.skelleftea.org/byggen/hyvlar.htm

http://www.lowes.com/lowes/lkn?action=howTo&p=Build/BldHndPln
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sågaren75

« Svar #2 skrivet: 08 jun-08 kl 14:06 »
tack men är det ingen som har erfarenhet här av att göra sin egen hyvel och har tipps på hur man formar till sulan så den passar till laggning.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 08 jun-08 kl 20:03 »
Brukar man inte använda bandkniv till sånt?
Såna är iaf ganska lätta att göra själv.

Här finns en länk till en gammal film om laggkärltillverkning:

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=48192&a=534415
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

gopo

« Svar #4 skrivet: 09 jun-08 kl 10:43 »
Hej!

Jag har gjort hyvlar med crosspinne istället för kindback. Crosspinnen håller kilen på plats. Jag har även gjort en med en konvex sula för insidan till laggkärl, gjorde dem när jag gick vindelns folkhögskola. Jag hyvlade fram den konvexa sulan för hand. Tyvärr har jag inte någon ritning, men det kanske finns någonting i gömmorna hemma! Maila mig på goran.posthuma@lillsjon.net om du fortfarande är intresserad.

mvh /Göran

gopo

« Svar #5 skrivet: 09 jun-08 kl 11:07 »
Hej igen!

Jag hittade en artikel och beskrivning i "Hemslöjden 1988/1" om "trähyveln, snickarens bäste vän". Artikeln är skriven av Anders Mattsson som är gästlärare på malmsten i hyveltillverkning. Jag kan ju kopiera artikeln och skicka den med post om jag får en adress!

mvh /Göran

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 09 jun-08 kl 19:47 »
Jag har gjort några hyvlar och det gick bra utan ritningar. Jag studerade några gamla hyvlar tills jag föstod vilka detaljer som var viktiga, och så snickrade jag på gehör. Den första hyveln blev användbar men ingenting att skryta med, men nummer två blev bra.

Det stora problemet för oss i norr är att björk har en förmåga att förändra form vid långvarig belastning. Det gör att främre delen an hyveln böjs uppåt av kilens kraft. Då blir bottnen krokig och oanvändbar. Eftersom mina trähyvlar alla är specialhyvlar som används sällan brukar jag knacka loss kilen efter användning.
Bok skulle vara bättre virke.

Den runda bottnen kan du hvvla till med en vanlig hyvel. Jag ritade ut konturen på båda ändorna och hyvlade till strecket. Som mall då jag ritade rundningen hade jag en stor plåtburk.
Tänk på att spånöppningen blir bredare i sidorna där du hyvlar rundningen i bottnen, så för att få den jämn tar du den alltför smal i början och tar bort litet i gången i framkanten till sist då bottnen är färdigt formad.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tompi

« Svar #7 skrivet: 24 jul-08 kl 01:13 »
Kan det vara hyvel a la James Krenow du menar? ( Här är en bild på hur den ska se ut ungefär.... de här "kitet är felkonstruerat men på som sagt ett ungefär...  http://www.woodworksupplies.com.au/images/kfmed.jpg) Jag va tidigare elev på Carl Malmsten (cappelagården är ju systerskola) och där gör man ju också sina egna hyvlar. Det är inte bara att ta en gammal hyvel och titta hur dom gjorde förr... det är några trix med den där hyveln som gör den VÄLDIGT bra. HOCK hyvelstål har jag i min med och har hyvlat ebenholtz med mycket bra resultat.

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #8 skrivet: 15 aug-08 kl 13:27 »
På Capella har vi mig veterligen inga ritningar på hyvlar. Jag har under mina tre år på Capella (tyvärr) inte tillverkat någon hyvel och kan inte påminna mig om att någon annan gjort det heller. Det jag däremot vet är att de elever som är utbytesstudenter på James Krenows skola College of Redwood tillverkar hyvlar som en obligatorisk uppgift. De elever som kommer från Sätergläntan vet jag också har tillverkat egna hyvlar där. Mitt tips är att du hör av dig till Capellas trälinje på mobel@capellagarden.se så kanske du kan få mer tips. Vet att ett par av eleverna i våras pratade om att göra några hyvlar. Annars kan du väl prova dig fram. Vitsen med att göra egen hyvel är ju att den passar just dig och det kan ingen ritning i värden visa, tror jag... Lycka till!! Karin
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

magnus sundelin

• slöjdlärare och smed
« Svar #9 skrivet: 28 aug-08 kl 20:03 »
Hejsan, kolla med Vindelns folkhögskola... MVH Magnus ;)

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
« Svar #10 skrivet: 14 sep-08 kl 23:30 »
Första inlägget för mig här. Jag är gitarrbyggare, möbelsnickare och nu på sistone även slöjdlärare. Jag tillverkar ofta mina egna hyvlar till diverse projekt och slipar till hyvelstål för ändamålet.
Jag har en ritning någonstans på en vanlig hyvel. Jag kan leta fram den om du vill, men du kanske redan fått svar.
Hälsningar från Michael

slainte

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 21 nov-08 kl 15:54 »
När jag gick slöjdlinjen på Vindelns folkhögskola gjorde vi egna hyvlar. Vi fick en ritning av vår lärare då så jag tror det enklaste vore att ta kontakt med dem.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Sjaunja

• -
« Svar #12 skrivet: 14 dec-08 kl 21:39 »
Jo, jag gjorde också en i Vindeln, men jag vet att det har funnits ritning i något nr av tidningen Hemslöjden. Det är bra att ha sulan i något lättglidande material. Jag hade pockenholts om jag inte minns fel. Och som extra effekt så luktar det som god mysk!

sub rosa

« Svar #13 skrivet: 19 jan-09 kl 21:07 »
Det kan vara värt att kolla länkar för fiolbyggare de gör alla huvlar själva från rubank till (längd)15mm hyveln de borde vara ena"#%¤ på sånt!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

duett73

« Svar #14 skrivet: 06 feb-09 kl 10:55 »
Gick på capella för ca 12år sen det var inte många som gjorde hyvlar då heller de som gjordes var av
James Krenows typ de är enklast att göra man slipper stämma ur för stål och kil.
Vad gäller stål så ar det bara att gå på loppis och köpa en gammal hyvel med tjockt stål i .
De är oftast väldigt bra, hajen med stort gap eller liknande även gamla engelska stål brukar vara bra. E.Parker&Son tycker jag är fantastiska. :)
Lycka till Örjan 

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser