Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  På förekommen anledning: tomater är känsliga  (läst 2443 gånger)

Vurre

På förekommen anledning: tomater är känsliga
« skrivet: 06 jun-08 kl 22:52 »
En tråd i våras handlade om tomater som dog och ingen begrep just varför. Nu hörde jag härom veckan, liksom säkert de flesta andra här på alternativ, ett radioprogram där man talade om att tomater var oerhört känsliga för gifter i omgivningen. Som jag förstod det räckte det med  att man hade spånskivemöbler i rummet där man drog upp plantorna för att de skulle dö.

Om ens tomatplantor skulle dö och man gjort det mesta ganska rätt är det bra att fundera över om man har flyttat in något nytt i huset, t ex trä impregnerat med nåt ämne.

Något att tänka på till nästa säsong
snus? vad är priset på en pris?

Vitis

• Skåne
SV: På förekommen anledning: tomater är känsliga
« Svar #1 skrivet: 06 jun-08 kl 23:00 »
Det var Maj-Lis Pettersson som berättade det i "Odla med P1" nu i veckan, eller var det förra vecka ? Tycker det låter otroligt att dom skulle kunna vara så känsliga men jag har mycket respekt för Maj-Lis kunskap. Har själv varit med om att flera hundra tomatplantor i pluggbrätten dött på ett par dagar så man vill ju gärna veta hur man ska undvika såna situationer.

Programmet finns att lyssna på hos Odla med P1

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
« Svar #2 skrivet: 08 jun-08 kl 07:56 »
Nu är det äntligen dags att sätta ut plantorna i nya växthuset-men vågar jag göra det? ???
Vi har ju precis målat med oljefärg,rödfärg och linolja på/i växthuset!
Om vi inte monterar på fönstren så det är helt öppet runt om borde inte den luftningen räcka?
(Får fortsätta täcka med duk på kvällarna.)
Vad tror ni-vågar jag sätta ut plantorna?
Någon som vet/har erfarenhet?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 08 jun-08 kl 09:11 »
Nu är det äntligen dags att sätta ut plantorna i nya växthuset-men vågar jag göra det? ???
Vi har ju precis målat med oljefärg,rödfärg och linolja på/i växthuset!
Om vi inte monterar på fönstren så det är helt öppet runt om borde inte den luftningen räcka?
(Får fortsätta täcka med duk på kvällarna.)
Vad tror ni-vågar jag sätta ut plantorna?
Någon som vet/har erfarenhet?

Du får väl se upp med eventuella tillsatser i färgerna, som t ex konserveringsmedel. Problemet med spånskivorna antar jag var formalin, som avges särskilt från färska spånskivor. Det används som konserveringsmedel av för mig okänd anledning. Rödfärgen lär väl annars knappast vara något problem. Oljefärgen tror jag inte heller. Man har ju traditionellt målat växthus med sådan. Men det finns förstås olika sorters oljefärg med olika sorters tillsatser. Vill ni vara på den säkra sidan kan ni förslagsvis:
* börja med att flytta ut några plantor på prov, och/eller
* vänta med utflyttningen tills det slutat lukta målarfärg och färgen känns helt torr
Ni kan ju även vänta med att sätta i fönstren tills dess.

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 08 jun-08 kl 16:05 »
Vilket intressant program. Vinhallonen från Holland lät mycket intressanta men de är bara att glömma längre upp i landet antar jag :'(. Kan man lyssna på avsnitt från tidigare säsonger någonstans?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Pirum

• -
« Svar #5 skrivet: 08 jun-08 kl 17:25 »
Odla i P1, om det är det som avses, finns på http://www.sr.se/Podradio/xml/p1_odla.xml , ca 2 år tillbaks verkar det som vid en snabb anblick.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 4 användare (1 dolda)
sökaren men hur, Tli, Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser