Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling darrar och går på knäna...  (läst 3027 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Kyckling darrar och går på knäna...
« skrivet: 06 jun-08 kl 16:49 »
Chocklad fick vänta länge innan hon fick sina kycklingar. Ruvade 30 dagar. Första ungen höll på att åka ut med äggskalet men återtogs när jag lade den tillbaka under henne.

Och en av hennes 4 kycklingar smådarrade från början och gick lite konstigt, står liksom inte rakt utan hoppar runt på knäna. Jag hoppades att det skulle gå över, för den lilla äter som de andra och verkar klara sig bra för övrigt.

Darrningarna har minskat, men den går fortfarande på knäna och ramlar omkull när hon skall flytta sig snabbt. Den har ändå hittills samma rang som de andra tre och fungerar bra i gruppen.

Är det någon som har idé på vad som kan vara felet?
- Kanske det kan vara någon nervskada, om det var den nedkylda kycklingen? I så fall är det bara att se hur stark den blir med tiden.
- Men om det är någon sjukdom så borde den behandlas! Har dock ingen idé vad det kan vara, inte heller lokala veterinären.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kyckling darrar och går på knäna...
« Svar #1 skrivet: 07 jun-08 kl 09:45 »
Och en av hennes 4 kycklingar smådarrade från början och gick lite konstigt, står liksom inte rakt utan hoppar runt på knäna.
Darrningarna har minskat, men den går fortfarande på knäna och ramlar omkull när hon skall flytta sig snabbt.

Är det någon som har idé på vad som kan vara felet?

Kan vara den här sjukdomen:
citat:
Kycklingar visar framför allt symtom
från centrala nervsystemet i form av darrningar och svårighet att gå, och sitter på knäna.

AE (smittsam hjärnhinneinflamation)

Man kan skicka in insjuknade djur till SVA och få det undersökt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 jun-08 kl 12:10 »
Jag vet inte säkert, men en veterinär jag känner rekommenderade mig att ge B-vitamin till en kyckling på 4 v som hade svårt att gå. Det hjälpte, nu är den helt återställd. Testa, vet jag! Jag hade B-vitamin för människor hemma, och krossade tabletten och la något litet korn i näbben, och gav en droppe vatten efter.

Melsäter

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-08 kl 04:55 »
Å, jag hoppas verkligen på B-vitaminbrist... det där med AE låter för trist. Och om det är så, har jag visst klantat mig genom att låta den gå kvar.

Usch. Jag måste ta verkligen reda på alternativen. Återkommer med resultat.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-08 kl 10:02 »
Det hjälpte, nu är den helt återställd. 

Men vi ska komma ihåg att väldigt få hönssjukdomar dödar hönsen/kycklingarna !

Dom allra flesta hönsen blir till synes friska= symptomfria efter ett tag
då är det lätt att tro att filmjölken, löken, värmelampan eller vad man nu gett fungerat  :-\

När det istället är så att djuret skulle "s.k tillfrisknat" i alla fall, av sig själv efter ett tag...

Det ser alltså "s.k friskt ut" men kommer att sprida sjukdommen till andra höns i värsta fall resten av sitt liv.
T.ex av de djur som fått AE är det bara  5%- 25 % som dör, resten "s.k tillfrisknar" och sprider AE via sina ägg och med sin gödsel.

Vuxna höns som får AE brukar inte visa några symptom alls...
(mer än att deras ägg blir svåra att kläcka..)

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Melsäter

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 09 jun-08 kl 13:47 »
Tack Grimla.

Alltså bara att nacka stackaren och skicka till SVA. Och den som är så vacker och mest lik mor sin.

Jag ringer dem och hör efter om det finns speciella rutiner för kyltransport för en så liten kyckling - den värms nog enormt snabbt och sätter igång nedbrytning i denna värme....

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 jun-08 kl 20:52 »
Man gör ju som man själv tror är bäst. Jag är sån som hellre friar än fäller.
Enda sättet att få motståndskraftig hönsflock är om de som överlever en sjukdom får göra det, och de som dukar under får göra det. Min gräns går där jag ser ett djur som lider för mycket.
Men om en liten som fått B-vitamin blivit bättre kan man ju vara pessimist och tro att den egentligen är smittbärare, och alltså bör avlivas oavsett, eller optimist, och låta den leva. Smittämnen som är mer eller mindre långlivade har ju redan hunnit spridas i flocken och byggnaderna, så att offra en kanske inte ens räddar de andra från smitta i många fall. Då tror jag mer på att observera vilka som verkar motståndskraftiga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser