Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag klarade jaktprovet!!!  (läst 15034 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Jag klarade jaktprovet!!!
« Svar #20 skrivet: 10 jun-08 kl 22:09 »
Men lägg på minnet att ett välplaserat skott är bättre än många dåliga skott  ;D
På älgbanan så är det ingen konst att träffa älgen.

Den går i samma hastighet varje gång. Den går också helt vinkelrätt och det finns inget som är i vägen mellan skytten och älgen. I verkligheten så är allt helt annorlunda. Så därför tycker jag att man kan ta bort det provet helt. Då det inte har något med verligheten att göra utan bara lurar jägare att tro att man kan hålla  på ett visst ställe och så sitter träffen perfekt.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #21 skrivet: 11 jun-08 kl 22:35 »
På älgbanan så är det ingen konst att träffa älgen.

Säg inte det, Rosten. ;)

Jag har varit provledare många ggr där en del fått,,,, kan man kallade det för "publikskräck/stora darren"? och knappt träffat ett enda skott.
Häromsisten var det en ungtupp med någon rostfri värstingbössa? för nästan 30 lax som fick packa ihop med ofullbordat prov när ammunitionslagret var dränerat,
Detta trots att den gick perfekt i andras skyttars grepp.
Vi har även en äldre farbror som alltid kommer och "skakar in" en "godkänd serie" efter en "halvannan" kartong med jaktmatch varje ggn jag sitter provledare.
Han har jagat älg i över 50 år och skjuter i snitt minst 1 djur per säsong,,,, prickfritt!, och alltid med perfekta skott enl jägarkollegorna.

Kan ni fatta att det kan vara så stor skillnad?,,,,,

covboy

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 jun-08 kl 18:57 »
Man talar ju om tävlingsnerver  ;D, kan det ha nåt samband  ::)..

Margit

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 jun-08 kl 09:09 »
Ja, jag tycker det är skitjobbigt när hela skjutstugan är fullknökad med folk och resultatet visas på en stor skärm så att alla kan se... :-[

Grattis Sar!! Bra gjort! Det där med att repetera medan man håller kvar bössan på axeln är ett jättebra tips som sparar tid.
Här har vi varianten på löpande älg att de kör fram tavlan till stillastående, då skjuter man ett skott sedan sätter den fart och då ska man hinna skjuta ett skott till innan den försvinner bakom vallen...det är en mer realistisk variant då älgen oftast står still (förhoppningsvis) när man skjuter första skottet, men det blir lite stressigt.

Övning ger färdighet  :) synd bara att ammunitionen är så himla dyr.

leifhh

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 jun-08 kl 12:21 »
Övning ger färdighet  :) synd bara att ammunitionen är så himla dyr.

Det är väl delvis därför man har en 22-a också.... Också smäller den inte lika hiskerligt klass 1-orna.

covboy

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 jun-08 kl 15:58 »
Jo tom luftgevär ger färdighet i att avfyra rätt.. :P

jenses

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 jun-08 kl 23:21 »
Är det någon som har en bra idé
hur man kan simulera älgbanan för luftgevärsskytte hemma?
Typ snöre + pappskiva  ???

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #27 skrivet: 13 jun-08 kl 23:36 »
Fotbollssupporter med älgmössa. Jag är så TRÖTT på dom!

Ooooops........ :-[

jenses

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 jun-08 kl 23:51 »
Fotbollssupporter med älgmössa. Jag är så TRÖTT på dom!

Ooooops........ :-[
Men dem finns inte här i skogen.
Annars vore de ett bra rörligt mål att träna på...

covboy

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 14 jun-08 kl 17:51 »
Vindrutetorkarmotor som drivlina kunde funka för rörlig måltavlebana.. :P

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 14 jun-08 kl 20:14 »
Säg inte det, Rosten. ;)

Jag har varit provledare många ggr där en del fått,,,, kan man kallade det för "publikskräck/stora darren"? och knappt träffat ett enda skott.
Häromsisten var det en ungtupp med någon rostfri värstingbössa? för nästan 30 lax som fick packa ihop med ofullbordat prov när ammunitionslagret var dränerat,
Detta trots att den gick perfekt i andras skyttars grepp.
Vi har även en äldre farbror som alltid kommer och "skakar in" en "godkänd serie" efter en "halvannan" kartong med jaktmatch varje ggn jag sitter provledare.
Han har jagat älg i över 50 år och skjuter i snitt minst 1 djur per säsong,,,, prickfritt!, och alltid med perfekta skott enl jägarkollegorna.

Kan ni fatta att det kan vara så stor skillnad?,,,,,

Men i skogen så kan du få älgfrossa istället. Vilket knappast är bättre än publikskräck.
Att den äldre herren kan skjuta älg i 50 år prickfritt fast att han ändå har problem att skjuta på pappälgen kan betyda att han vet om sina begränsningar och skjuter efter dom.
Jag vet om mina och kryper oftast ner på knä i tornet så jag får ett bra stöd med bössan.
När man står på skjutbanan och vinglar med vapnet så är det oftast svårt för folk att bestämma sig när man skall skjuta. En gång i tiden så var jag hos Rune Flodman och sköt i hans simmulator. Jag sköt bäst av dom som var där och var nog en smula dryg. ;D Rune sågade mitt skjutande totalt. Sen visade han mig vad för fel jag gjorde. Att jag tvekade för länge innan jag sköt. Efter det så började jag träna hemma på tomten med luftgeväret att skjuta fort och rätt. Vilket utvecklade mitt jaktskytte.

Rosten

• Närke
« Svar #31 skrivet: 14 jun-08 kl 20:24 »
Är det någon som har en bra idé
hur man kan simulera älgbanan för luftgevärsskytte hemma?
Typ snöre + pappskiva  ???
Jag tränar inte på att följa älgen utan på att lära sig skjuta snabbt och rätt.
Ett enkelt sätt är att hänga upp brickor i snören i träd. Brickorna gungar och man måste lära sig att trycka av så fort man får chansen.

Är vi flera så hänger vi ett snöre mellan 2 träd. Sen knyter vi fast andra snören som det hänger ett ojämt antal burkar på . Sen startar jag att skjuta från vänster och den jag tävlar imot starta från höger. Den som träffar burken i mitten vinner. Så fort man träffar en burk så börjar alla burkar att gunga omkring.
Missar man ett skott så får man skjuta en gång till på samma burk..

Många ovana skyttar skjuter andraskottet på pappälgen när den nästan är framme vid sidoskyddena. Då får man panik och rycker av skottet för att inte älgen skall försvinna bakom. Då har man följt älgen en lång stund utan att ha kommit till skott.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 14 jun-08 kl 22:26 »
Vodkan har ju en solosåg. Skaffa elmatning och montera en pappälg istället för sågen.

Vilse

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 14 jun-08 kl 22:41 »
hur svaart aer det och hur laang tid tar det at faa en svensk jaegarexamen saa man kan aega vapen??
jag maaste antagligen goera mej av med dom gevaer  jag harinnan jag aaker hem foer jag faar inte ta in om jag inte har jaegarexamen och aer medlem i naan slags skyttefoerening daer jag ska bo,,vet inte ens var jag ska bo! haha

mailade snuten och fick veta att jag ska goera mej av med vapnen innan jag tar mej hem,,synd! saelja bra vapen foer andrahanspris och tvingas koepa nya efter att jag har suttit jaegarexamen!
fragade om var graensen gaar foer vad som aer lagligt vapen att ta hem,,har en ny luftgevaersboessa som jag skjuter skadefaagel med,,fick den precis i foedelsedagspresent och vil inte goera mej av med det!
polisen skickar bara standard svar och svarar inte naer jag namnger boessan och vad det aer foer styrka paa lufttgevaeret.
stoppar det i containern o tar med,,surar!
har fraagat men utan at faa relevant svar av dom,,aer aerlig men faar jag inget svar saa,,,

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #34 skrivet: 14 jun-08 kl 23:32 »
hur svaart aer det och hur laang tid tar det at faa en svensk jaegarexamen saa man kan aega vapen??

Det beror säkert på hur mycket du redan kan. Vi var ett gäng tjejer som var totala nybörjare som läste i studiecirkel. Jag tror vi träffades ca 13-14 ggr med några kapitel i hemläxa varje gång, det tog totalt ca 8 månader.
Men man kan ju läsa själv, alternativt skriva upp utan att ha läst om man redan är väldigt kunnig och då går det förstås snabbt! Du kan prova dina kunskaper på nätet på jägarförbundets hemsida.

Jag, som är nybörjare, kan dock starkt rekommendera att läsa i studiecirkelform, det var otroligt intressant och lärorikt!

jenses

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 jun-08 kl 00:12 »
Vodkan har ju en solosåg. Skaffa elmatning och montera en pappälg istället för sågen.
;D

covboy

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 15 jun-08 kl 11:54 »
Jag beställde mitt första luftgevär via postorder när jag började kunna skriva,gissa om min mamma var glad när hon skulle till posten och lösa ut det.. ;D

Så jag har skjutit hela mitt liv kan jag säga,men är endå nervös på skjutbana !!

leifhh

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 15 jun-08 kl 20:30 »
Det finns intensivkurser som tar ett par tre-fyra dag. Själv gick jag en femdagarskurs (inkl skytte). Inga problem om man är van att läsa in material, kanske lite tuffare om man inte är van att plugga.

jenses

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 16 jul-08 kl 23:07 »
Till slutet gick det bra utan solosågsälgbana.
Idag var det dags för de 3 praktiska prov -
jag absolverade alla 3 med godkänd resultat :D

Moraggarn

• -
« Svar #39 skrivet: 18 jul-08 kl 09:11 »
Efter ett halvårs studerande i studicirkel klarade jag teoriprov samt grundprov kula, hagelprov (lerduvor och hare) samt säker vapenhantering/avståndsbedömning. Nu har jag bara högviltprovet kvar.
Det fantastiska med det praktiska provet var att det var första gången jag höll i ett "riktigt" gevär, vi har bara skjutit i simulator 2 ggr före.

Nu vill jag ha tips inför högviltsprovet (där man skjuter en älgfigur stående, ska hinna mata fram en ny kula och skjuta den löpande).
Hur mycket framförhållning bör jag ha? Finns det några andre tips för stående skjutning? Det känns fortfarande ovant att hinna mata fram kulan och hitta målet igen i kikarsiktet. VI har bokat in ett antal träffar till på skjutbana för att hinna förbereda oss men det vore roligt att få lite tips.
Jag har dessutom fått inbjudan om "praktikplats" vid rådjursskytte av en avlägsen släkting så det känns väldigt roligt!

Grattis! Nu har du den lättare delen kvar. Eftersom du fixat första delen gallant så är högviltet inga problem.Själv är jag tävlingsskytt och har bla varit med i SM-Viltmål några ggr.Generellt kan man säga att framförhållningen ska ligga vid den vita fläcken vid örat,men det bästa du kan göra är(om möjlighet finns) att skjuta några gånger på älgen för att se hur du själv ligger,för det där med framförhållning kan vara lite olika. En del följer med  svingen genom hela skottet,medans en del stannar upp när skottet går.Det märks väldigt väl när man stannar upp för då blir ju träffarna långt bak,medans den som följer med svingen hela vägen ofta kan få träffarna långt fram,så det hela går ut på att hitta ditt eget läge,men ha "vita fläcken"som utgångspunkt.Ett tips på själva skyttet: Efter att du avlossat skottet mot stillastående ska du först och främst tänka på att du har gott om tid.Sen ska du gå på och följa älgen bakifrån tills du kommer i rätt framförhållning och då avlossar du skottet,men var noga med att försöka forsätta svingen även efter skottet avlossats,för då undviker du att stoppa upp och få träffar långt bak.Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare
haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser